TV Show Review | Single’s Inferno Season 2 (2022)

Sunday 26 March 2023


Director : Kim Jae-won, Kim Na-hyun
Writer : Ji Hyun-suk, Lee Jung-hwa
Presenter : Hong Jin-kyung, Lee Da-hee, Cho Kyu-hyun, Hanhae, 
Contestants: Lee Nadine, Shin Seul-ki, Park Se-jeong, Lee So-e, Choi Seo-eun, Lim Min-su, Choi Jong-woo, Jo Yoong-jae, Kim Han-bin, Shin Dong-woo, Kim Jin-young, Kim Se-jun
Production Company : JTBC
Distributor : Netflix
Genre : Reality television, Dating show, Variety show
Running Episodes : 10 episode (57–82 minutes per episode)
Release Date : 13 December 2022 – 10 January 2023
Trailer: 


I’m in torn nak buat review season 1 dulu atau terus proceed dengan Season 2 sebab I tengok ekor dulu baru tengok kepala. Kenapa boleh terjebak dengan Single’s Inferno ni? Sebab Instagram Reels! Setiap kali buka IG mesti ternampak video pasal Lee So-e dengan Kim Se-jun jadi favourite couple pilihan netizen. Bosan sangat tak tahu nak tengok apa, try lah tekan play untuk Season 2. 

Single’s Inferno adalah dating show di mana 12 orang peserta, 6 orang lelaki dan 6 orang perempuan ditempatkan di sebuah pulau tak jauh dari bandar Seoul. Di situ mereka perlu mengenali hati budi setiap peserta menurut kesukaan masing-masing. Semua peserta ditempatkan dalam khemah, berasingan lelaki dan perempuan, perlu memasak dan cari punca air sendiri. 

Kalau nak makan sedap dan tidur dengan selesa, peserta boleh pergi ke Paradise dengan syarat, pasangan tersebut perlu ada mutual consent. Kalau A pilih si B tapi si B pula pilih C, maka ketiga-tiganya terpaksa tinggal di Inferno. Sepanjang berada di Inferno, semua peserta tak boleh dedahkan umur dan pekerjaan tapi sekiranya dapat pergi ke Paradise, dua perkara tersebut boleh diceritakan kepada pasangan. 

Walaupun ada jumlah 12 orang peserta tapi tak semua pun datang dari awal, ada yang masuk lepas game kedua atau masuk hari ketujuh. Semua peserta perlu tinggal selama 9 hari di Inferno dan buat keputusan pada hari terakhir, siapa yang mereka akan pilih sebagai pasangan kekal. 

Kalau dari awal I tengok sebab So-e dengan Se-jun, tapi bila tengok Inferno, I rasa over betul drama So-e tu. Dari awal memang lah dia suka Yoong-jae tapi bukannya lelaki tu bagi harapan dekat dia pun sampai tak boleh move on. Baru kenal sehari dah rasa macam cinta mati. Faham lah soal hati dan perasaan tapi macam rimasnya asyik kena tengok dia menangis je. 

Dekat dalam Inferno ni paras rupa bukan masalah pun sebab semuanya cantik dan segak tapi tu lah, masing-masing ada ideal type yang tersendiri jadi orang yang kita nampak cantik, tak semestinya akan jadi rebutan ramai. Macam Han-bin tu handsome, ramah, pandai berbual tapi tak ada pun peserta perempuan yang approach. 

Editor pun main peranan penting dalam dating show ni sebab pandai pilih shot mana yang cantik dan tahu nak buat tv show Single’s Inferno nampak mendebarkan dan saspen. Shot paling hot haruslah masa Jin-young berjalan pergi ke pantai lepastu menang dalam game. Aura dia memang mencuri tumpuan semua orang. Tak boleh imagine kalau scene tu jadi depan mata, terkaku dan terpaku gamaknya. It just, wow. 

Bak kata presenter Kyuhyun Super Junior, dating show Single’s Inferno ni macam K-drama je feel dia sebab kisah cinta Jong-woo dengan Seul-ki dari awal sampai ke hujung. Invested teruk tengok Jong-woo sebab usaha dia nak tawan hati Seul-ki tu dah macam tengok movie Hindustan bila hero kalah dulu. Macam mana Rahul berlawan dengan Tangaballi untuk dapatkan cinta Meenamma dalam filem Chennai Express (2014), macam tu jugak lah Jong-woo dalam Inferno. Bila tengok Jong-woo, betul lah orang kata, kuasa cinta tu wujud. Happy bila tahu Jong-woo dengan Seul-ki masih lagi in relationship lepas keluar dari Single’s Inferno. 

Pasangan kedua favorite I, Yoong-jae dengan Seo-eun sebab dekat episode kedua dah boleh nampak Yoong-jae dengan Se-jeong dah locked together. Tapi bila Seo-eun berborak sekejap je dengan Yoong-jae, terus nampak chemistry diorang. Cinta tu macam tu lah, dah kenal lama tak bermaksud serasi. Soulmate datang baru 5 minit terus rasa berseri dunia. Sweet bila Yoong-jae bagitahu dia rasa kosong bila Seo-eun tak ada. Tempat yang best pun rasa hambar. 

Macam mana reaction presenter, macam tu lah jugak reaction dan perasaan I bila layan Single’s Inferno ni. Memang sesuai sangat lah produser bawa masuk Kyuhyun sebab dia suka layan K-drama. Mulut dia pun melaser jugak walaupun muka innocent. Beria kitorang menjerit setiap kali ada happy moments dekat Inferno. 

Suka jugak tengok Nadine dalam Single’s Inferno Season 2 ni sebab dia nampak macam naif tapi mulut dia bila membawang, boleh tahan pedas jugak. Accent dia pun comel sebab dia membesar di US so bila dia cakap Korea tu comel sebab ada pelat. Dah la cantik, kaya, pandai pulak tu. Overall, I memang enjoy layan Single’s Inferno Season 2, an emotional roller-coaster ride. 

1 comment

  1. Agak menarik bila ianya bukan sekadar dating tapi kena memasak sendiri.. Bolehlah tunjuk skill.. hehehe..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.