Drama Review | Birthcare Center (2020)

Monday 23 January 2023


Director: Park Su-won
Writer: Kim Ji-soo, Choi Yoon-hee, Yoon Su-min
Cast:  Uhm Ji-won, Park Ha-sun, Jang Hye-jin, Yoon Park, Choi Ri
Production Companies: tvN, RaemongRaein Co., Ltd.
Distributor : tvN, Netflix, iQiyi
Genre : Comedy / Drama
Running Episodes : 8 episodes (60 minutes per episode)
Release Date : 2 November 2020 – 24 November 2020
Trailer :


‘Pregnancy, giving birth, it can be like that. People blabber that it’s a beautiful and joy process. But it’s not always like that for women who actually go through it. Pregnancy is exhausting, delivery is cruel and recovery is miserable.’ - Choi Hye-suk (Jang Hye-jin)

Watak utama, Oh Hyun-jin (Uhm Ji-won) melahirkan anak sulungnya walaupun sibuk bekerja sebagai pengurus jualan di sebuah syarikat. Dia ambil cuti selama 3 bulan untuk berpantang secara eksklusif di Birthcare Center yang diselia oleh Choi Hye-suk.


Di situ, semua ibu dipanggil menggunakan nama samaran anak mereka kerana semua para ibu dilayan sama rata tanpa mengira latar belakang dan status kehidupan masing-masing. Yang penting di pusat tersebut hanya dua golongan, breastfeed mom ataupun formula milk mom. 

Cho Eun-jeong (Park Ha-sun) paling popular di pusat jagaan tersebut kerana dia mempunyai ilmu parenting yang tinggi kerana dia seorang suri rumah. Sementara suaminya mengharumkan nama negara dengan sukan golf, Eun-jeong pula menjaga anak-anak dan menguruskan rumah mereka. Eun-jeong juga mempunyai banyak tips untuk breastfeed mom dan ramai para ibu yang cuba untuk membodek supaya dapat korek rahsia tersebut. 


Sementara Hyun-jin pula masih struggle untuk adapt bila dia terpaksa berpantang makan untuk banyakkan lagi susu supaya Glue Stick kenyang. Kembang tekak dia terpaksa makan sup rumpai laut setiap pagi dan sentiasa pumping untuk dihantar ke bilik menyusu. Hyun-jin rasa diri dia tak ubah seperti lembu. Sudahlah suami makin kurang romantik sejak bersalin, di pejabat pula kerja dia kena sailang dengan pengurus baru, Alex Choi (So Joo-yeon) yang datang dari Amerika. 

Kalau sebelum ni Korea Selatan muncul dengan drama Sky Castle (2018), 2 tahun kemudiannya muncul pula Birthcare Center di mana setiap parents bersaing untuk jadi yang terbaik untuk perkembangan anak-anak. Bezanya drama Birthcare Center yang diterbitkan oleh tvN dan RaemongRaein Co., Ltd. Menggunakan template komedi supaya kelihatan lebih santai dan menghiburkan. 


Boleh kata drama arahan Park Su-won cuba untuk ketengahkan betapa pentingnya menyusukan bayi sehingga berumur 2 tahun. Cuma a bit unfair lah kepada ibu yang tak mampu untuk breastfeed macam Hyun-jin tu. Bukan semua orang mampu hasilkan susu yang banyak disebabkan masalah kesihatan atau kekangan peribadi. Kalau tengok episod awal memang stress lah sebab sepatutnya Hyun-jin tu berpantang dekat rumah je daripada bayar mahal tapi kena hadap segala tekanan dekat situ. Nasib baik ada watak baru yang penulis masukkan untuk seimbangkan balik hingga hujung cerita. 


Bukan setakat mesej tentang berpantang saja yang penulis masukkan tapi sub-plot juga ceritakan tentang parenting, realiti alam perkahwinan dengan tanggungjawab sebagai suami, isteri dan ibu bapa, pilihan tentang kerjaya dan personal life dan sebagainya. Malah Hyun-jin mempunyai suami, Kim Do-yoon (Yoon Park) yang jauh lebih muda dan melahirkan pada umur 40-an. Ada beberapa tips dan nasihat yang diberikan dalam drama sebab proses dan tenaga tak sama seperti ibu-ibu yang melahirkan pada usia 20-an atau 30-an. 


Walaupun berkisarkan alam berpantang namun sinematografi yang dipamerkan buatkan naskhah ni tampak cantik. Pakai uniform dress pun masih tampak elegan seperti Eun-jeong. Bukan sahaja bilik para ibu, dining room, taman dan juga visitor area juga cantik supaya para ibu dapat berpantang secara tenang walaupun hakikatnya banyak drama. 

Drama Birthcare Center ni tak lah terhad hanya pada para ibu saja sebab banyak benda boleh belajar sepanjang 8 episod tu. Baik perempuan mahupun lelaki, yang bujang atau dah berkahwin boleh sangat nak layan drama ni. Pretty sure, one of the best edutainment drama. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

  1. Isi dia menarik untuk ditonton.. Episod pun pendek je..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.