New Flower Market, Lotus Mutiara Damansara

Thursday 19 January 2023


Sebelum ni kalau nak beli fresh flowers mesti menapak ke Pasar Seni tapi sekarang macam ada port baru untuk beli bunga segar dan cantik. New Flower Market baru je lagi buka kedai bunga di Lotus Mutiara Damansara. 

Awal tu ingatkan Lotus bawa masuk stok indoor plants sempena Raya Cina sebab ada banyak indoor plants disusun dekat luar rupanya ada kedai baru buka. Masuk tengok dekat dalam, ada pelbagai jenis bunga antaranya rose, baby breath, carnation, bunga matahari, eustoma, ping pong, lily, matthiola, tulip, orkid, gerbera dan banyak lagi jenis bunga lain. 


Cantik tengok diorang susun rose ikut warna. Harga untuk setangkai bunga ros berbeza. Dekat tier bawah sekali RM3 dan di bahagian tengah pula RM4. Bunga kekwa pula setangkai dijual dengan harga RM4. Bahagian kanan berdekatan dengan pintu ada banyak jenis daun termasuklah Eucalyptus yang digunakan untuk buat jambangan bunga. 


Baby breath ada di bahagian tengah kedai bunga ni tapi tak lah sebanyak stok di Lee Wah. Banyak juga la pilihan warna yang New Flower Market sediakan. Baby breath ni boleh kata bunga wajib ada dekat kedai bunga selain bunga rose. Tak rugi langsung beli sebab boleh tahan lama walaupun dah kering. 

Ikutkan hati macam nak beli tulips sebab first time tengok kedai bunga jual tulip tapi seller kata tulip ni renyah sikit nak jaga. Mahal tapi renyah. Terus cancel lah sebab dia tak lah wangi sangat. Takut jugak kalau beli nanti dia tak tahan dengan temperature rumah lepastu dah rosak. 





Sudahnya mencari carnation tapi bukan rezeki agaknya sebab tak berkenan tengok carnation dah berkembang mekar semuanya. Masa tu nak cari bunga carnation half kembang, half lagi masih kuncup. Macam tak cantik kalau semua dah kembang mekar. Tiba-tiba ternampak pula bunga eustoma dekat sebelah. 

Seller tu kata, bunga eustoma ni macam ros tapi bukan bunga ros. Bunga dia cantik tapi tak ada bau kuat macam ros. Warna pun cantik sebab soft lepastu bila kembang ada nampak iras macam peony. Fikir punya fikir, ambik lah eustoma ni sebab tak pernah try lagi beli. Nak tengok berapa lama dia boleh tahan sebagai hiasan dalam rumah. 


Untuk jambangan bunga pula harga pun murah je sebab boleh beli dengan harga serendah RM25. Last minute order pun diorang accept sebab senang cuma delivery lah tak pasti macam mana. I lah antara orang yang suka google fresh flowers bouquet near me lepastu check boleh buat last minute delivery ke tak. 

Kadang tu hujung waktu baru tahu ada event for this and that, nak kena ada bunga lah tak pun nak kena hantar dekat client lah. So far baru jumpa 2 tempat tapi nak la juga meluaskan pilihan sebab ada masanya sold out. Sekarang ada option baru, lega sikit rasa sebab dekat je dengan area office. 









Settle beli eustoma, a,bil kad seller sebab New Flower Market ni belum ada instagram ataupun website lagi makanya kena la ambil contact number seller. Senang kalau nak order untuk fresh bouquets. Nak buat personal bouquet pun senang juga sebab boleh sembang direct dengan seller. 

Bab harga memang tak lari jauh dengan Lee Wah Florist dekat Pasar Seni tapi ikutkan a bit pricey lah sebab dalam satu jambak tu tak banyak pun tangkainya. Tapi nak sembang jarak, dekat lagi New Flower Market. So tak ada isu bunga patah dalam perjalanan bawa balik. Nak bergambar dengan bunga pun senang sebab The Curve dengan IKEA banyak tempat cantik atau kosong. So tak ada isu netizen perli bila bergambar dengan bunga. 


Ni setangkai eustoma I bawak pergi ke office sebab pasu kecil je tapi cukup la nak buat ghaso ghaso. Suka tengok bunga dengan daun dia sebab cantik. Batang dia pun tak berduri macam bunga ros. Yang dekat rumah lupa nak ambil gambar, letak dalam pasu besar pun tetap cantik. Happy betul setiap kali lalu dekat bunga eustoma ni sebab cantik, sesuai lah dengan kegunaan bunga ni untuk beri ketenangan sebab tu zaman dulu orang ada-ada suka buat hiasan dalam rumah. 

Bagus juga dia tak ada bau sebab bila nak menuju hujung hayat tu pun dia tak berbau, tak macam matthiola. Berbaloi juga beli eustoma ni sebab boleh tahan lebih dari seminggu. Mungkin juga sebab minggu ni cuaca agak sejuk sebab setiap hari hujan. 

Hopefully ada tulip warna ungu ataupun eustoma warna ungu pula lepas ni, boleh feeling berjalan dengan bunga sambil minum iced hazelnut latte dekat Starbucks depan tu. Lepas tu join piano show dekat The Curve. Sounds like a perfect plan to me ;P

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.