Movie Review | 2037 (2022)

Monday 16 January 2023


Director : Mo Hong-jin
Writer : Mo Hong-jin, Yoo Da-young
Cast : Hong Ye-ji, Kim Ji-young, Kim Mi-hwa, Hwang Seok-jeong  
Production Companies : Motif Pictures, Jackfilm 
Distributors : Cinepirun 
Genre : Drama
Running Time : 126 minutes
Release Date : 8 June 2022  
Trailer :


2037 mengisahkan tentang Jun Yoon-young (Hong Ye-ji) yang diperkosa dalam perjalanan pulang ke rumah oleh majikan ibunya. Kerana ugutan untuk bunuh ibunya, Yoon-young hentak kepala lelaki tersebut dengan batu sehingga pecah. Lantas polis menyifatkan sebagai niat membunuh dengan sengaja. Ibu Yun-young hidup sebagai orang kurang upaya dengan cacat pendengaran juga bisu. Tak ramai yang nak ambil dia bekerja. Tambah pula dengan keadaan kesihatan yang mula merosot. 

Walaupun peguambela cuba untuk selamatkan Yoon-young dari dakwaan tersebut namun gadis tersebut hanya redha dengan nasib malang yang menimpa dirinya. Dia tak mahu segala jenis perhatian yang dia akan dapat sekiranya dia ceritakan kejadian ngeri tersebut kepada umum. Lebih ramai lagi yang akan tahu dia diperkosa. 


Hakim putuskan Jun Yoon-young dipenjara selama 5 tahun. 2037 adalah nombor siri Yoon-young di sana. Di dalam sel tersebut dia bertemu dengan Soon-je (Kim Mi-hwa), banduan paling tua dan digeruni. Ri-Ra (Hwang Suk-Jung) yang cantik dan banduan contoh. Hae-soo (Shin Eun-Jung) yang dipenjarakan kerana skim pyramid. Jang Mi (Jeon So-min) pula didakwa sebulan sebelum adultery law dimansuhkan manakala Yoo Sa-rang (Yoon Mi-kyung) pula mempunyai masalah anger management. 

Memang susah untuk Yoon-young nak sesuaikan diri dalam sel yang sentiasa bingit juga sistem penjara yang berbeza dari dunia luar. Sebelum ni setiap hari dia akan hidu bau wangi kopi atau pastries, di dalam penjara hanya makan apa yang disediakan. Bekerja pula dari siang hingga petang tapi belum tentu lagi akan dibayar upah. 


Perjalanan bagaimana Yoon-young nak sesuaikan diri di penjara dan banter antara semua banduan di situ yang buatkan naskhah 2037 menarik untuk ditonton. Sesuai lah pengarah Mo Hong-jin ambil Hong Ye-ji berlakon sebagai Jung Yoon-young sebab muka dia baby face dan naif. Setiap kali dia buat something, rasa kesian sangat dengan nasib hidup dia. 

Masa dapat tahu dia mengandung lepastu menjerit meraung panggil mak tu paling rabak. Tak boleh bayang dan takut sangat kalau ada dekat tempat dia masa tu. Sebelum ni setiap kali tidur mak dia peluk dan dodoikan tapi sekarang berpisah dengan mak lepastu kena jaga anak yang dia taknak pun. Bukan Yoon-young je takut bila dengar degupan jantung baby tu, kita yang dengar pun rasa seram. Nak gugurkan pula berisiko tinggi untuk Yoon-young yang masih muda. 


Pace movie 2037 agak perlahan walhal ada banyak sub-plot yang boleh dikembangkan seperti latar belakang kehidupan watak sampingan yang hidup sebilik dengan Yoon-young. Macam mana Ri-Ra boleh dapat jadi model banduan juga tak diceritakan dengan baik. Pertama kali tengok ada banduan pakai baju warna pink, cantik macam tu. Selalunya kalau banduan baik ni dapat keluar awal dari penjara je. Spoiler ahead, ending movie ni open ending yang tak nampak apa-apa possibility.  

Untuk penulisan, ada part yang ada kelemahan sebab masa Yoon-young kata penjara tu menyeramkan agak berlebihan sebab semua orang dekat penjara tu baik dengan dia. Soon-je jaga dia setiap hari malah Sa-rang pun tak serang dia membabi buta. Warden penjara pun bagi kerja yang ringan untuk dia berbanding banduan lain. 


Tapi tu lah, dia yang hidup dekat penjara tu dan itu perspektif dia, jadi kena lah hormat dan terima. Mungkin penjara tu memang menyeramkan tapi sebab pengarah cedok dari perspektif Yoon-young sahaja maka kita nampak tempat tu liveable sedangkan setiap hari tertanya bila boleh keluar dari situ. So guys, recommended to watch. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.6/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.