Movie Review | Double XL (2022)

Saturday 28 January 2023


Director : Satramm Ramani
Writer :  Mudassar Aziz, Sasha Singh(screenplay)
Cast : Sonakshi Sinha, Huma Qureshi, Zaheer Iqbal, Mahat Raghavendra, Kanwaljeet Singh, Sachin Shroff, Dolly Singh, Niki Aneja Walia
Production Companies :  T-Series Films, Wakaoo Films, Elemen3 Entertainment, Reclining Seats Cinema
Distributors : AA Films, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 128 minutes
Release Date : 4 November 2022 
Trailer :


Double XL mengisahkan tentang dua orang gadis bersaiz Double XL yang mempunyai impian besar dalam hidup mereka. Rajshree Trivedi (Huma Qureshi) mempunyai impian untuk menjadi sports presenter dan kerana impiannya, dia belajar banyak perkara tentaang kriket sejak kecil lagi. Rahshree mempunyai followers yang ramai di media sosial kepunyaannya. Malangnya bila dia pergi ke temu duga di Delhi, permohonannya ditolak kerana saiz badannya yang besar. 

Sementara Saira Khanna (Sonakshi Sinha) pula ingin mempunyai fashion label kepunyaannya namun kerana kekasihnya curang, dia kehilangan pengarah dan model untuk bekerja dalam travelogue fashion di London. Semasa menangis di tandas, Saira terjumpa dengan Rajshree yang juga menangis kerana kecewa.


Siapa sangka pertemuan mereka di dalam tandas, jalin persahabatan baru dan juga bekerja bersama. Walaupun Rajshree tak tahu menahu langsung tentang fesyen, kerana semangat yang membara, Saira selesa bekerja bersama. Abang Saira (Sachin Shroff) perkenalkan Sreekanth (Mahat Raghavendra) yang berpengalaman sebagai cameraman dan juga Zorawar (Zaheer Iqbal) yang akan membantu semua kerja mereka di London nanti. 

First half filem Double XL arahan Satramm Ramani paparkan kisah Saira dan Rajshree juga perjalanan mereka ke London. Ikutkan genre utama naskhah ni adalah komedi tapi tak ada banyak pun komedi yang diketengahkan atau mungkin boleh kata kebanyakan komedinya tak menjadi. Menyampah tengok watak Zorawar yang suka sangat sebut ‘Zo Za Zu…. What ever you like’. 


Rasanya kalau penulis buat genre romantik pun dah cukup dan lebih kemas olahannya sebab chemistry kedua-dua pasangan utama antara kekuatan dalam Double XL. Menariknya, Sonakshi Sinha dan Zaheer Iqbal pertama kali bekerja bersama sejak bercinta in real life. 

Penulis tak bagitahu pun kenapa Zorawar boleh suka dengan Saira padahal boleh develop banyak dekat situ. Watak Sreekanth pun annoying juga bila tak sudah nak hisap weed tapi kalau penulis bagitahu dia cuba cope dengan kehilangan ayah dia, mungkin kita jadi faham kenapa. Bukan nak justify salah laku dia, tapi ada masanya manusia faktab juga dan perlukan sesuatu untuk teruskan hidup. 


Tema yang dibawakan bukanlah sesuatu yang unik ataupun segar pun tapi menarik bila tengok gandingan dua pelakon wanita utama yang memang mempunyai masalah berat badan sejak debut lagi. Kedua-duanya dikecam teruk dan selalu diketepikan kerana saiz mereka. Mungkin lebih menarik kalau penulis sembang tentang obesity yang datang dari stress, anxiety atau depression seperti yang dibualkan oleh Rajshree dan Saira di hadapan sekolah daripada sembang tentang makan sampai overweight dan tak berusaha untuk turunkan berat pun. 

It’s a taboo subject. Bila tersalah olah, dia jadi masalah sebab deliver wrong message to society. Kita tak nak menggalakkan obesity tapi ada orang yang berbadan besar sebab masalah kesihatan sama ada nampak atau tak nampak. Dekat situ baru sesuai bila Saira cakap tolong terima keadaan mereka. 


Dalam filem Double XL ni ketengahkan watak Saira sebagai pereka fesyen tapi Saira patut jadi stylist sebab apa yang dia pakai nampak cantik sementara apa yang dia design nampak mehhh. Agak kecewa lah tengok fashion show dia sebab messy sedangkan Saira lebih elegan. Outfit Saira masa pergi rumah Zorawar tu cantik. 

Music album filem Double XL hasil kerjasama komposer Sohail Sen dan Kanishk Seth berjaya mencuri tumpuan dengan gabungan dua elemen music dari Hindi dan juga Tamil. Comel lagu romantik Tumse Mila Doon hasil karya Mudassar Aziz. 



Overall, ada momen dalam filem yang I suka dan rasa inspiring, ada momen yang menangis tengok kisah hidup Rajshree dan Saira. Ada masanya terkejut dengan cameo comel dari Kapil Dev dan juga Jimmy Shergill. Filem yang santai tapi lebih menarik kalau olahannya lebih kemas. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 7.3/10

1 comment

  1. Kena tengok juga ni. Nak isi masa lapang bolehlah kan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.