Movie Review | Bunga Dan Kayu (2022)

Monday 24 October 2022


Pengarah : Waan Hafiz
Penulis Skrip : Fairul Nizam & Modee
Pelakon : MK K-Clique, Azira Shafinaz, Zalif Sidek, Yazmin Aziz, Elly Arifin, Kazar, Azad Jasmin  
Syarikat Produksi : Infinitus Gold Sdn. Bhd
Pengedar : Astro First  
Genre : Romantik / Komedi 
Durasi Tayangan : 100 minit
Tarikh Tayangan : 3 Mei 2022
Trailer :


Bunga (Azira Shafinaz) sentiasa menyimpan cita-cita untuk menjadi pelakon, mengikut jejak langkah ibunya tapi Pak Hameed (Kazar) menjadi batu penghalang pada impiannya. Bila Noah (MK K-Clique) seorang selebriti terkenal tanah air pergi bercuti di The Chateau Berjaya Hill Resort tempat Bunga bekerja, bagaikan pucuk dicita ulam mendatang ibaratnya kerana dia ditawarkan berlakon sebagai Tengku Sofia Bintu Tengku Ahmad Ritaudin. 

Pak Hameed tunaikan saja permintaan Bunga asalkan hanya shooting di sekitar Bukit Tingga dan promote produk jualan Cosway kepunyaannya. Encik Badri (Azad Jasmin) pula tak kisah asalkan Noah sentiasa promote hotelnya sebagai salah satu tarikan di Bukit Tinggi. Pretty (Yazmin Aziz) dan manager Noah, Farhan (Zalif Sidek) sambil membantu ‘filem’ tersebut berjalan sambil buat filem cinta mereka sendiri. 


Noah sengaja memilih Bunga sebagai kekasihnya untuk buat Zara Iman (Elly Arifin) cemburu dan balik kepadanya. Namun perubahan Bunga sebagai Tengku Sofia menambat hati dan mula jatuh cinta. Zara yang sakit hati Noah boleh move on dan rating popularitinya mula merudum pergi ke hotel tersebut untuk mengintip kekasih baru Noah. 

Penceritaan naskhah romantik komedi arahan Waan Hafiz bersifat straightforward dan ringkas dengan menggunakan latar tempat yang cantik di The Chateau Berjaya Hill Resort. Boleh nampak lah tujuan filem ni wujud pun untuk promote tempat tersebut. Tak ada salahnya pun sebab filem atau drama pendek Korea pun banyak menggunakan template seperti ini. Menarik kalau ada banyak lagi babak romantik antara Noah dan Bunga di resort tersebut. 


Sentuh bab lakonan pula, dari tajuk filem pun team production dah bagitahu yang MK seorang yang kayu jadi kita tak letak expectation tinggi. Tak lah teruk sangat pun MK berlakon sebab ada masa dia deliver watak Noah dengan baik sampai terperangkap dalam momen cinta Noah dengan Bunga. Ada beberapa babak kalau MK tone down sikit tona suara dan guna imej cool mungkin lebih sesuai. Walaupun dialek Sabah MK pekat lagi tapi vokal dia jelas bila bercakap which is one thing yang I suka bila dengar rap dan lakonan dalam cerita ni. 


Chemistry MK dengan Azira pun menarik sampai tersenyum tengok babak diorang bersweet depan kamera. Comel masa Noah terkedu bila Bunga wink dan hantar mini love. Soundtrack Dengarlah Rinduku nyanyian Farhan pun sesuai dengan suasana romantik dalam naskhah ni. 

Tapi geram bila tengok cara Farhan record video Noah dengan Tengku Sofia sebab shaky satu hal, kualiti pun tak cantik mana. Dia boleh relaks je kot masa shoot babak diorang berdua. Kalau I jadi followers Noah pun rasa geram sebab terpusing sana sini, shoot tak cantik padahal pelakon terkenal kot. Sama juga dengan level CGI setiap kali ada babak melibatkan kereta bergerak. Tak pasti kenapa pengarah nak proceed juga sedangkan visual jelas betul rekaannya. 


Zalif ada masanya over, sama juga dengan MUA yang datang untuk ubah penampilan Bunga sebagai Tengku Sofia. Kalau buang watak tu dan lebihkan screentime pada Yazmin lebih baik. Watak Zara Imaan tu tak pasti lah rosak disebabkan lakonan yang lemah ataupun penulis tak berjaya bagi puncline menarik dan kembangkan dengan baik sebagai antagonis kuat. 

Bakat Pak Azad tak digunakan sepenuhnya dalam naskhah Bunga Dan Kayu sedangkan dia deliver punchline menarik dari awal cerita sehingga ke hujung. Mungkin 100 minit agak singkat atau mungkin ada beberapa babak yang boleh diolah untuk jadi lebih menarik atau kelakar. Apa pun percubaan Infinitus Gold paparkan imej MK sebagai hero Romeo kira menjadi. 

1. Team Production +0.7 , 2. Visual +0.8 , 3. Audio +1 , 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.5 , 6. Genre +0.5 , 7. Themes +1 , 8. Editing +0.5 , 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4  =  6.7/10

2 comments

  1. Gandingan MK dan Azira ye.. Kalau vokal jelas, syoklah dengar dia cakap.. Yeah!! Ada Pak Azad.. mesti kelakar..

    ReplyDelete
  2. Fana, terus aida klik kat utube. ada full movie! yes yes yes...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.