Misi Mencari Makanan Korea di K Plus Food Market, The Curve Damansara

Monday 31 October 2022


Disebabkan dah lama tak menjejak kaki ke The Curve ni maka tak tahu juga yang K Plus Food Market mula beroperasi. Masa kitorang pergi ni pun tengah ada promosi pembukaan jadi baru sangat lah lagi dia buka. Tak lah ketinggalan sangat hehe. K Plus Food Market ni ganti Metrojaya yang bertapak sebelum ni. 

Happy tengok ada food market yang besar di The Curve ni sebab kalau terjumpa resipi makanan Korea boleh lah cari bahan dekat sini. Cumanya kena berhati-hati lah ketika membeli sebab K Plus Food Market ni letak tanggungjawab sepenuhnya pada pelanggan untuk check sendiri produk yang dijual ada tanda halal ataupun tidak. 



Ruang pertama terletak di pintu utama adalah bahagian sayur dan buah-buahan. Menangis tengok harga buah pir Korea. Dekat NSK murah lagi lah sebab RM10 je sebiji sedangkan di food market ni RM32 sebiji. Kualiti tak tahu lah siapa yang menang tapi tengok pada harga pun boleh agak sendiri kan? 

Dekat bahagian Fresh Salad tu ada pelbagai jenis salad sayur dan buah yang staff pek untuk pelanggan pilih. Di belah kanan pula ada salad yang ditanam secara hidroponik oleh K Plus Food Market. Bukan setakat salad, ada juga pokok lain macam basil, parsley dan lain-lain. Nak beli pot beserta baja pun boleh juga tapi dekat rumah dah ada 3 pasu pokok basil so tak perlu lah kot nak beli lagi hehe




Masa kitorang pergi ni tengah ada promo kopi BTS bersempena pembukaan di Damansara. Dari harga RM10 sebotol turun jadi RM8.90. Memandangkan sebelum ni dah pernah rasa dan biji kopi dia tak ngam dengan tekak, I pandang sekali lalu je lah promosi ni. 


Di bahagian makanan kering ada baaaaaaanyak mi segera jenama Nongshim!!! Nongshim here, Nongshim there, Nongshim everywhere! Macam mana TREASURE happy tengok Nongshim, macam tu jugak lah masa jumpa Nongshim dekat K Plus Food Market ni. Siapa yang dah tengok RAKIDOL The Idol Ramyeonators tu faham lah kebahagiaan dia macam mana. 


Banyak juga snek dari negara Korea dijual di sni tapi I tak jumpa pula kopi MAXIM dekat sini padahal kopi tu famous kot. Selalu sangat muncul dalam Kdrama terutamanya Vincenzo (2021). I tak jumpa snek perisa mint chocolate langsung which is kinda disppointed lah sebab I suka flavor tu. Dekat Korea ada banyak tapi dekat Malaysia ni makin pupus sebab ramai yang lebih suka matcha :(


Ada juga bahagian Lifestyle yang menjual barangan rumah tapi better pergi beli dekat pasaraya biasa kita pergi ataupun Lotus dekat belakang sebab dekat sini agak pricey lah. Barang dia pun tak ada lah jauh beza sangat dengan barang dekat pasaraya lain. Tak ada yang unik pun, biasa saja. 


Dekat hujung kedai ada bahagian frozen dan poultry - Meating Your Expectations tapi kecewa jugak sebab tak banyak sangat jenis daging yang available dekat sini. I mencari bahagian rib sebab nak buat menu LA Beef tapi malangnya hampa sebab tak ada. 



Ada la bahagian rib macam yang I nak tu tapi dah diperap. Tak boleh lah beli yang tu sebab bahan perapan dia tak sama dengan bahan perapan yang I nak buat tu. Penat juga cari bahagian rib ni ek no wonder lah makan masa celebrate something special je. 

Menariknya dekat sini ada pek Samgyetang (Ginseng Chicken) dijual. Dekat dalam pek tu ada seekor ayam dah siap dicuci, jujube, pati kuah, akar ginseng korea, bawang putih, beras pulut dan garam korea. Mudah sangat set ni sebab tinggal masuk je semua bahan dalam periuk. 



Memandangkan tak boleh nak masak menu yang diidamkan, maka kita borong ready to eat menu je la di bahagian tepi market ni. Meriah betul bahagian ni sebab ada jeon, japchae, gimbap, kimchi, dakganjung, nasi goreng, ramyeon, topokki dan lain-lain. Ada juga sashimi tapi tak berani nak beli sebab takut tak lalu nak makan. Sebelum ni pernah try makan dekat Seoul Garden tapi macam tak boleh go.





 

Sebelah cashier counter, ada Plus Cafe untuk pelanggan K Plus Food Market makan dekat sini. Ruang dia terhad tapi selesa, wangi dengan bau kopi juga. Memandangkan kitorang nak balik makan dekat rumah so tak menyinggah lah dekat sini. 


Malam tu try makan japchae dengan fried mandu dari K Plus Food Market. Happy lah makan japcahe dia sebab bahan banyak sangat, ada daging, ada hirisan ayam, ada hirisan telur dadar, black fungus, sayur dan bijan. Makan japchae ni je pun dah boleh kenyang. 


Fried dumpling dia agak mengecewakan sebab inti dekat dalam sikit je, selebihnya oksigen. Nak marah pun tak boleh sebab sedap. Kalau panas-panas mungkin lagi sedap, makan pula dengan tomato ceri yang rangup tu. 


Next time kalau pergi K Plus Food Market boleh beli lagi dua menu ni ataupun try gimbap dengan dakgangjung. Berbaloi lah spend duit untuk rasa yang sedap. Boleh juga try marinated beef nanti sebab malas dah nak buat bahan perap sendiri. Kalau ada yang ready made, buat apa susahkan diri perap sendiri, ye dak? Tinggal bakar lepastu makan je. Nyum!

6 comments

  1. Menarik mart ni, mahu berejam2 membelek produk dari Korea, hahaha.

    ReplyDelete
  2. Rasanya kalau saya masuk sini confirm beli makanan dia dah siap tu. Bahan-bahan nak buat tu mahal pula rasa

    ReplyDelete
  3. Ha.. Teringin nak cuba Samgyetang (Ginseng Chicken) tu.. Kalau dah siap semua tinggal masak je, bestlah.. Makanan korean tu pun cam best je utk dicuba..

    ReplyDelete
  4. kalau bw member ke sini kompem dia borong semua😂

    ReplyDelete
  5. Tak berapa pandai makan makanan Korea tapi berkongsi perasaan kecewa takde Kopi Maxim mint flavour tu

    ReplyDelete
  6. Menariknya banyak pilihan. Dah masuk tak tahu bila nak keluar. Nak memilih pun bukan kejap. Rasa lama sunguh tak jejak e curve.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.