Movie Review | Doctor (2021)

Sunday 7 November 2021

Director : Nelson Dilipkumar

Writer : Nelson Dilipkumar

Cast : Sivakarthikeyan, Priyanka Arul Mohan, Archana Chandhoke

Production Company : Sivakarthikeyan Productions, KJR Studios

Distributor : KJR Studios, Netflix

Genre : Action / Black Comedy

Running Time : 150 minutes

Release Date : 9 October 2021

Trailer:



Dr. Varun (Sivakarthikeyan) yang bertugas di kem tentera dapat mesej dari tunang dia, Padmini (Priyanka Mohan) supaya berjumpa untuk putuskan pertunangan mereka berdua. Alasannya, Padmini tak tahan dengan layanan seperti robot bila Dr. Varun seorang yang emotionless. Kalau dia perlukan doctor, dia boleh pergi ke klinik tapi dia perlukan seseorang yang romantik dan care dengan dia. 

Tak lama lepas tu keluarga Padmini dapat berita Chinnu (Zaara Vineet) hilang bila dia pulang lebih awal dari sekolah. Bila disiasat, kemungkinan besar Chinnu diculik untuk human trafficking yang bertapak di Goa. Dengan kemahiran dan sifat perikemanusiaan, Varun bantu keluarga Padmini menjejak Chinnu. 


Bukan sesuatu yang mudah untuk guide satu keluarga biasa dalam operasi yang luar biasa. Varun dapat pertolongan dari pembantu di balai polis, Bhagat (Redin Kingsley) yang sentiasa menanti peluang untuk menjadi polis. Juga bantuan dari Kolonel James Anderson (Milind Soman) walaupun kemunculan dia macam Chipsmore. Sepanjang operasi tersebut pelbagai muslihat dan teknik yang digunakan sampai lah mereka berjumpa dengan Terry (Vinay Rai), dealer dalam market human trafficking tersebut. 

Banyak kali nampak tweets pasal movie Doctor ni lalu di timeline sebab best dan mendapat kutipan yang tinggi di box office sebab tu pilih untuk layan. Judging dari poster dan trailer, movie Doctor arahan dan penulisan Nelson ni more to action thriller tapi sebenarnya action dan black comedy. I tak pasti lah kalau I’m the one yang tak terhibur dengan elemen komedi dia ataupun komedi jenis tu adalah selera audience Tamil. Tapi scene Padmini minta Prathap (Yogi Babu) alih position dekat tiang sebab nak tengok Varun tu kelakar. 


As for trailer pun, pengarah dah letak semua scene penting dekat situ tapi nasib baik lah movie dia banyak lagi scene yang menarik untuk ditonton. Movie Doctor ni patutnya boleh dipendekkan lagi tapi pengarah sengaja letak scene ada seorang lagi tertinggal supaya Sivakarthikeyan boleh buat solo action stunt. Ye lah, dia producer kan, kena lah tinggalkan mark dia dekat dalam movie ni walaupun semua watak dah kena tone down habis terutamanya watak Padmini yang sengaja diolah sebagai seorang yang cantik tapi bodoh. Bukan I yang cakap tau, penulis yang letak dalam dialog dia. Mungkin kelakar untuk sesetengah orang lah kot.


Dah la dia sengaja drag scene Varun lawan Terry dekat basement lepastu dia masukkan pulak scene bazooka. Over tau. Dah elok sinematografi dia cantik sepanjang movie ni tiba-tiba dekat hujung cerita, pengarah letak scene meletup guna vfx tapi lemah. Kan dah cacat kat situ. Buat apa nak tunjuk kelemahan kalau kita boleh focus dekat kekuatan kita, betul tak? Bab sinematografi dari Vijay Kartik Kannan memang memukau dengan penggunaan filter dan grading tone yang cantik. Beberapa shot dari sudut yang kreatif pun menguatkan visual Doctor. 

Lakonan Sivakarthikeyan sebagai seorang yang robotik sebenarnya menghiburkan dan justified sebab dalam bidang dia kalau dia seorang yang beremosi, banyak kerja tak jalan. Macam scene dia argue dengan orang atasan antara nak selamatkan anak Major ataupun terrorist. Sama juga dengan scene Padmini bagitahu tentang pakcik dia yang akan meninggal 12 jam lagi sebab keadaan dia kritikal. Walaupun tak banyak dialog tapi lakonan dia beri impak pada penceritaan.


‘We may think about a million things before performing a surgery. But once the blade touches the body without having second thoughts or wondering whether we’ll succeed or fail, we should keep doing our job like a robot. In a situation like this, emotion is your worst enemy.’ - Dr. Varun

Walaupun I tak berapa suka dengan olahan movie Doctor ni tapi jalan cerita dia segar dan banyak idea unik dan menarik untuk ditonton. Action stunt mungkin bukan sesuatu yang mengagumkan tapi boleh lah nak layan kalau dah memang suka layan movie Tamil. Mungkin Nelson boleh bawa movie ni pergi ke Bollywood. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 5.7/10

3 comments

  1. Ulasan ni buat rasa nak tonton movie ni. Macam pelik jugak ek, action thriller tapi lawak, hehe

    ReplyDelete
  2. jalan cerita mcm best je..nk tgk la nanti

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.