Aryan Khan, Hisap Dadah atau Pengedar Dadah?

Sunday 31 October 2021


'At 23, either you be like Neeraj Chopra or live like Aryan Khan.'

2 Oktober mengejutkan banyak pihak bila beberapa keping gambar diupload di Twitter berkenaan raid oleh pihak Narcotics Control Bureau (NCB) di Cordelia Cruises' Empress yang menuju ke Goa. Ikutkan pada pakaian suspek yang ditahan memang sama dengan pakaian Aryan Khan dalam gambar yang dimuat naik di laman Instagram. 


Trending jadinya bila memang sahih anak sulung Shah Rukh Khan ditangkap dalam raid tersebut. Aryan Khan juga mengaku dia mempunyai 13 gram cocaine, 5 grams mephedrone, 21 grams charas dan 22 pills of MDMA ataupun Ecstasy. Selain dari Aryan Khan, kawan-kawan dia Arbaaz Merchant dan Munmun Dhamecha juga ditahan atas kesalahan yang sama. 

Pada 3 Oktober, Aryan Khan ditahan oleh pihak NCB untuk ujian pengesanan dadah kemudiannya dihadapkan ke Majistret. Aryan dan rakan-rakannya ditahan reman selama satu hari. 


Berdasarkan memo tangkapan yang dikeluarkan oleh pihak polis Mumbai, Aryan Khan ditahan di bawah Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (NDPS) Act. Antara dakwaan termasuklah : 

1. Section 8(c)

This section prohibits the production, manufacturing, possession, selling, purchase, transport, warehouse, use, consumption, inter-state import and export, import to and from India, or transship of any narcotic drug or psychotropic substance, except for medical or scientific purposes.

2. Section 20(b)

Under this section, possession, cultivation, manufacture, sale, transport, and use of cannabis are punishable offences.

  • If the accused is in possession of a ‘small quantity’, imprisonment involves a term which may extend to six months.
  • If the quantity is less than ‘commercial’ but greater than ‘small’, the imprisonment may extend to ten years.
  • If the quantity involved is ‘commercial’, imprisonment shall not be less than ten years but may extend to twenty years.
3. Section 27

Under Section 27, the consumption of any narcotic drug or psychotropic substance is a punishable offence.

4. Section 35

This section presumes that the accused knew what they were doing. Hence, the accused will be treated guilty unless proven innocent.

Keesokannya, pada 4 Oktober NCB bawa Aryan dan rakan-rakannya menghadap Majistret untuk ditahan lebih lama bila mereka jumpa beberapa Whatsapp chats di antara Aryan Khan dan tokan dadah sekaligus menjadikan Aryan suspek kepada international drug trafficking. Mahkamah membenarkan Aryan Khan ditahan sehingga 7 Oktober. 

Pada 7 Oktober Mahkamah putuskan bahawa Aryan Khan, Arbaaz Merchant dan Munmun Dhamecha ditahan di penjara Arthur Road. Peguam Aryan Khan cuba cari jalan dengan ikat jamin menggunakan hujah tiada sebarang dadah yang dijumpai pada anggota badan Aryan semasa raid tersebut.

Mahkamah tolak rayuan ikat jamin yang dikemukakan oleh peguam Aryan pada 8 Oktober kerana bukti yang ditemui oleh NCB adalah bukti kukuh. Sama juga untuk percubaan kali kedua pada 9 Oktober bila Mahkamah reject permohonan ikat jamin tersebut walaupun pihak NCB mengaku tiada sebarang dadah ditemui pada Aryan Khan. 

Masa ni dah mula muncul naratif simpati kepada Aryan Khan bila dia diperangkap oleh parti politik yang ingin menjatuhkan imej Shah Rukh Khan. Rakan selebriti juga update tanda sokongan moral kepada SRK sekeluarga di media sosial antaranya Hrithik Roshan, Suniel Shetty, Malaika Arora, Salman Khan, Sonam Kapoor, Pooja Bhatt, Farah Khan, Karan Johar dan ramai lagi. 

Merepek sebenarnya dakwaan pihak media yang kononnya NCB nak jatuhkan imej SRK sebab imej King Khan dah lama jatuh pun. Lagi merepek bila ada pihak yang kata kesilapan Aryan hanyalah dilahirkan sebagai Muslim dan mempunyai surname Khan. Bullshit I must say. 


Geli tengok media dan portal gossip Bollywood keluarkan artikel simpati bila Aryan Khan tak lalu makan dan tak nak guna tandas dalam penjara. Padahal SRK dah bagi peruntukan duit belanja sebanyak Rs4.5 crore untuk anak dia guna dalam penjara. Sel dia bukan sel biasa yang kotor tu tapi sel penjara khas untuk VIP. Bukan setakat ada privilege untuk hidup mewah dalam penjara, malah ada keistimewaan untuk buat rayuan ikat jamin dalam masa terdekat sedangkan ada rayuan ikat jamin dari tahun 2017 masih lagi pending.

Percubaan rayuan ikat jamin kali keempat pada 11 Oktober oleh peguambela Aryan Khan ditolak olah pihak Mahkamah dan NCB meminta sedikit masa untuk retrieve data dari perbualan Whatsapp dalam mobile phone milik Aryan Khan dan rakan-rakannya. Mahkamah minta NCB untuk kemukakan bukti pada 13 Oktober di Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (NDPS) Court. 

NCB menurut permintaan tersebut dan Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (NDPS) Court keluarkan perintah pada 14 Oktober untuk sambung perbicaraan tersebut pada 20 Oktober. Ikat jamin kali kelima oleh peguambela Aryan Khan ditolak sekali lagi oleh Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (NDPS) Court kerana disyaki terdapat pertalian antara Aryan Khan bersama pembekal dan penjual dadah dalam hujahan sepanjang 18 helaian yang dikemukakan oleh pihak NCB. 

Nama pembekal dadah Imtiaz Khatri sekali lagi muncul dalam kes tangkapan dadah oleh pihak NCB ni. Imtiaz Khatri adalah pembekal yang sama dalam kes dadah Rhea Chakraborty dan Sushant Singh Rajput. 

Gagal melepaskan anak guam, SRK dan peguambela buat rayuan ikat jamin di Mahkamah Tinggi Bombay pada 20 Oktober dengan hujahan bahawa pihak NCB salah tafsir perbualan Whatsapp milik Aryan Khan. Pada 24 Oktober seorang saksi menceritakan kononnya pihak NCB peras ugut SRK dengan meminta jumlah wang sebanyak Rs25 crore untuk bebaskan Aryan Khan. Sameer Wankhede, ketua operasi NCB keluarkan statement bahawa cerita tersebut palsu semata. 

Pada 26 Oktober Mahkamah mendengar rayuan yang difailkan oleh Aryan Khan, Arbaaz Merchant dan Munmun Dhamecha. Bekas Peguam Negara, Mukul Rohatgi mewakili Aryan Khan menegaskan tangkapan terhadap anak guamnya adalah satu perbuatan yang melanggar undang-undang. 

Mahkamah meneruskan perbicaraan pada 27 Oktober dengan hujahan dari peguambela Amit Desai yang mewakili Arbaaz Merchant mereka bertiga sepatutnya diberikan notis dibawah Seksyen 41(a) di mana mereka cuma perlu datang untuk disoal-siasat dan bukannya ditahan di penjara. 

Pada 28 Oktober Mahkamah Tinggi Bombay memutuskan bahawa rayuan ikat jamin terhadap Aryan Khan, Arbaaz Merchant dan Munmun Dhamecha dibenarkan selama 25 hari. Aryan dan rakan-rakannya tidak dibenarkan keluar dari negara ataupun memberitahu media mengenai prosiding mahkamah tentang kes ni. Mahkamah juga menerangkan syarat-syarat lain sebanyak 5 helai mukasurat kepada mereka bertiga pada 29 Oktober.

Dalam masa yang sama pihak media pula cuba rosakkan imej Sameer Wankhede dengan menjaja kisah peribadi dia ataupun mencipta naratif palsu. Satu notis dikeluarkan oleh pihak atasan NCB kepada Sameer berkenaan tangkapan tersebut. Fans SRK dan pihak media berkumpul di hadapan Mannat untuk menyambut kepulangan Aryan Khan. 

SRK dengan legal team yang dilantik untuk Aryan 

Juhi Chawla hadir ke Mahkamah Tinggi pada 31 Oktober untuk tandatangan bon perjanjian bernilai Rs1 lakh sebagai jaminan terhadap Aryan Khan. SRK dengan Gauri dah upah beberapa orang bodyguard untuk Aryan lepas dia keluar dari penjara. Walaupun Aryan Khan dapat keluar dan pihak NCB bersalah kerana tangkapan tersebut tapi one thing for sure, Aryan memang terlibat dengan drugs trafficking. 

6 comments

  1. mmg tgh panas cerita anak Datuk seri SRK nih.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. mcm2 la kan...special treatment la..sbb dia anak artis terkenal..emmm

    ReplyDelete
  3. orang ada duit dan ada nama, salah besar pun boleh lepas. Jadi Gauri boleh la sambut Diwali kan dengan meriah sebab Aryan dah lepas..

    ReplyDelete
  4. Harap anak SRK ni belajar dari kesilapan. Salah tetap salah. Dia beruntung sebab anak King Khan. Kalau tak, meringkuk lah ko dalam penjara nun.

    ReplyDelete
  5. Biasa kes gini bila anak tak rasa jerih perih usaha ibubapa. Lahir2 dh hidup senang tu yg buat sesuatu tak fikir panjang.

    ReplyDelete
  6. bila dah dilahirkan dgn kekayaan tu la kan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.