Movie Review | Pizza 3D (2014)

Tuesday 31 August 2021

Director : Akshay Akkineni

Writer : Karthik Subbaraj, Akshay Akkineni

Cast : Akshay Oberoi, Parvathy Omanakuttan, Arunoday Singh, Dipannita Sharma, Sonali Sachdev

Production Company : Getaway Films, UTV Spotboy

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Horror

Running Time : 107 minutes

Release Date : 18 July 2014

Trailer :


Movie Tamil berjudul Pizza adalah movie debut arahan Karthik Subbaraj pada tahun 2012 kemudiannya dibawa ke industry Bollywood untuk official remake dibawah arahan Akshay Akkineni. Mengisahkan tentang pizza delivery guy, Kunal Malkholkar (Akshay Oberoi) yang resah akan diganggu oleh hantu ketika bekerja gara-gara isterinya Nikita (Parvathy Omanakuttan) adalah penulis cerita seram. 

‘Kunal, every fear has its moment. And your moment is waiting.’ – Nikita


Walaupun Kunal tak percaya dengan hantu tapi dekorasi rumah, cerita seram yang Nikita tonton setiap hari dan cerita-cerita seram yang diceritakan buatkan dia jadi lemah semangat. Makin bertambah cuak bila Nikita bagitahu setiap orang akan mengalami pengalaman seram tersebut sekali dalam seumur hidup. Lepas dia nampak isteri boss dia (Sonali Sachdev) dirasuk oleh roh Anjali, dia mula kusut kenapa perempuan tersebut pandang tajam bila ditanya apa yang Anjali mahu. 

Bila dia ceritakan pada rakan sekerja yang lain, mereka tak ambil pusing sangat sebab dah lama Mr. Kapoor (Rajesh Sharma) sorokkan hal ni. Boss dan isteri dia dah lama cari jalan untuk dapatkan anak tapi bila dah mengandung, roh Anjali pula selalu mengganggu. Semua kuil yang ada sudah pergi untuk minta bantuan halau roh tersebut. 

Satu hari Kunal dapat pesanan special pizza untuk dihantar ke banglo besar. Sesampai di sana dia menunggu tuan rumah yang sarat mengandung (Dipannita Sharma) ambil duit di bilik. Ralit menonton lagu ‘Run D.K Bose’ sampai dia tak perasan tuan rumah tersebut bertukar menjadi hantu. Nak lari keluar rumah tak dapat, nak minta bantuan pula tak ada siapa dapat dengar suara dia. Macam mana Kunal nak keluar dari rumah berpuaka tersebut kena layan movie seram ni dekat Netflix lah. 

Dah lama nak tengok movie ni sebab susah nak cari bila production house Getaway Films dan UTV Spotboy tak buat marketing beria dekat negara luar. Excited teruk bila tengok ada ditayangkan dekat Netflix. Jalan cerita dia unik dan segar sebab belum pernah ada cerita bila delivery guy terpaksa hantar order dekat rumah berhantu. Selalunya nampak orang cari entiti ni tapi dalam cerita ni entity tersebut yang memanggil. 

Siapa yang lemah semangat memang tak boleh layan movie Pizza 3D ni sebab gangguan dia berterusan sampai watak Kunal tu dah jadi murung. Lakonan dia pun memainkan peranan sebab ekspresi muka dia on point. Macam scene Kunal jumpa dengan isteri boss dia yang dirasuk ataupun scene dia cuba pecahkan tingkap kaca dengan kayu baseball tapi patah dan hancur. Saspen gila sepanjang Kunal ada di rumah banglo tu. 

Props team buat yang terbaik dengan menghidupkan 3 latar tempat utama iaitu rumah Kunal, kedai pizza dan rumah banglo yang berhantu. Transition dan lighting juga membantu menambahkan mood seram pada beberapa scene. Makeup untuk watak-watak hantu tak keterlaluan dan nampak realistik, sesuai dengan keadaan mereka sama ada dirasuk ataupun dibunuh. 

Music score digubah oleh komposer Mikey McCleary, kacukan New Zealand dan India so sebab tu lah ada beberapa track yang menggunakan genre rock dan rancak. Lagu Theher Ja diadun dengan genre jazz dan mempunyai elemen seram setiap kali dimainkan sebagai ringtone handphone tuan rumah banglo berhantu. 


Pizza 3D adalah naskhah yang sarat dengan elemen seram dan jalan cerita yang menarik ditambah pula bila muncul plot twist mengejutkan di hujung cerita. Recommended to watch! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

3 comments

  1. wah menarik lah cerita dia . nak kena tengok ni hehehe

    ReplyDelete
  2. Tinggi juga rating...nanti Mai cari movie ni...

    ReplyDelete
  3. Tinggi rating ni. suka tengok movie horror

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.