Movie Review | Surga Yang Tak Dirindukan 3

Saturday 10 July 2021

 

Pengarah :  Pritagita Arianegara

Penulis Skrip :  Alim Sudio

Pelakon :  Fedi Nuril, Marsha Timothy, Reza Rahadian, Zara Leola, Ali Fikry, Lydia Kandou, Zsazsa Utari, Jenny Zhang, Kemal Pahlevi, Tanta Ginting, Landung Simatupang, Patrick Milligan, Indra Jegel, Mbok Tun

Syarikat Produksi : MD Pictures, MD Entertainment

Pengedar : Disney+ Hotstar

Genre :  Drama / Romantik

Durasi Tayangan : 124 minit

Tarikh Tayangan : 16 April 2021

Trailer :


Tak tahu apa obsesi MD Pictures atau produsernya, Manoj Punjabi untuk sentiasa bekerja dengan Reza Rahadian dalam kebanyakan franchise atau movie terkenal dia. Atau mungkin Reza adalah pelakon di bawah kontrak MD Pictures? Sebab watak dia cuma didera oleh penulis Alim Sudio sama seperti dalam movie Surga Yang Tak Dirindukan 2 (2017). Bak kata ibu dia (Lydia Kandou)'Emang enak ya terpenjara dalam masa lalu?'

Meirose (Marsha Timothy) dan Pras (Fedi Nuril) hidup bersama setelah pemergian Citra Arini (Laudya Cynthia Bella) di Jogjakarta. Kali ni Pras mengalami masalah di tempat kerja bila syarikatnya ditipu oleh financial manager. Habis duit syarikat dibawa lari sampaikan dia terpaksa jual rumah yang punya banyak kenangan manis bersama Ariani. 

Nadia (Zara Leola) yang meningkat remaja pula mula hilang minat pada storytelling seperti arwah ibunya tapi lebih suka menari dan muat naik video tariannya di Youtube channel. Ekoran dari hal tersebut, pelajaran Nadia mula merudum dan Meirose mendapat aduan dari guru sekolah. Dalam masa yang sama Nadia mula rapat dengan Keenan (Patrick Milligan), senior di sekolah yang kaya dan baik hati. Pras tidak suka dengan perubahan anak sulungnya. 

Tak cukup dengan masalah tu, Ray (Reza Rahadian) datang kembali dalam hidup Meirose dan menuntut janji untuk hidup bersama setelah menjadi kambing hitam akibat hutang ayah Meirose. Ray nak hak dia sebagai ayah kepada Akbar (Ali Fikry). Pras syak Meirose mula curang dan berpindah keluar dari rumah tersebut. 

Konflik dalam installment ketiga franchise yang berkonsepkan poligami dalam perkahwinan ni cuma kitar semula konflik yang ada dalam Surga Yang Tak Dirindukan 1 (2015). Bezanya, Meirose yang dituduh isteri yang nusyuz. Sama seperti Ariani, Pras juga tak beri peluang kepada Meirose untuk jelaskan hal yang sebenar. Watak Meirose pun sama je dengan Ray, didera dan dimanipulasi untuk menghidupkan elemen drama atau cengeng yang tiada berkesudahan. Kemelut yang melanda keluarga ni nampak tak realistik sebab campur aduk hal kerja dan peribadi. 

Selain dari konflik keluarga, ada beberapa persoalan juga dengan pendirian Pras, Hartono (Tanta Ginting) dan Amran (Kemal Pahlevi) bila mereka cross out otion untuk pinjaman bank sebab unsur riba. Tak pasti lah uruf di Indonesia bagaimana sebab dekat Malaysia ada perbankan Islamik. Kalau interest tu tak dikira riba sebab lebihan duit tu yang akan digunakan bayar semua expenses dan salary. Menyampah juga bila Amran cakap gaya berpakaian Meirose sama seperti Arini walhal pakaian dia biasa je, sama macam dalam previous installment. 

Pendirian Pras untuk biarkan Amran bekerja pun merepek juga sebab malas bekerja tapi lebih suka habiskan masa dengan flirting sedangkan isteri sudah dua. Di saat Pras bingung dengan masalah kewangan syarikat, Amran sibuk stalk IG Ray dan provok tentang nusyuz. 

Dalam Surga Yang Tak Dirindukan 3 ni bukan setakat watak Meirose bertukar pelakonnya malah rumah Arini dan Pras juga berubah. Billboard yang sentiasa tayang iklan simPATI juga berubah kepada billboard kosong. Mungkin sebab covid-19 jadi team produksi terpaksa berpindah lokasi. Yang best dalam movie ni selain Reza Rahadian adalah main OST Surga Yang Tak Dirindukan 3 bila Bunga Citra Lestari bekerja dengan Melly Goeslaw untuk lagu Selamanya Cinta. Suara lembut BCL sesuai dengan lirik lagu yang melankolik.

 

Watak sampingan terlampau ramai dalam movie ni sampaikan terasa sesak sebab ada scene yang draggy dan try hard untuk hadirkan unsur komedi. Kehadiran watak-watak sampingan tak membantu watak-watak utama mahupun penceritaan. Ada cuma kerana pengarah minta untuk ada. Except for Ali Fikry. Dah la comel, pandai berlakon pulak tu. Anyway, timbul persoalan utama kenapa franchise ni dilanjutkan jika cuma memaparkan naskhah yang lemah? 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 4.5/10

4 comments

  1. seriuslah ada movie ni part 3. oh my god

    ReplyDelete
  2. pelakon indo ni ensem ensem... hahaha

    ReplyDelete
  3. Tak tahu pulak ada nombor 3. Tengok sampai nombor 2 je. Mesti best ni.

    ReplyDelete
  4. Mujurlah baca review Farhana nie.. Baru je berkira-kira nak tengok ke tak filem ini.. TQ Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.