Movie Review | The 8th Night (2021)

Wednesday 21 July 2021

Director : Kim Tae-hyoung

Writer : Kim Tae-hyoung

Cast : Lee Sung-min, Park Hae-joon, Kim Yoo-jung, Nam Da-reum, Park Se-hyun

Production Company : Gom Pictures, Gogo Studio

Distributor : Netflix, Little Big Pictures

Genre : Mystery / Horror

Running Time : 115 minutes

Release Date : 2 July 2 2021

Trailer :


“2,500 years ago, a monster started opening the door that bridges the human realm to Hell, in order to make humans suffer.”

Berlatarkan kisah silam purba yang hampir mencecah 2000 tahun lamanya, The 8th Night mengisahkan mengenai peti Sarira yang mengaktifkan segala kejahatan. Professor Kim Joon-cheol (Choi Jin-ho) jumpa kembali artifak tersebut di sempadan India-Pakistan selepas sekian lama membuat kajian. Penemuan tersebut dikatakan palsu sehingga memalukan nama dia. Terkesan dengan situasi tersebut, dia masukkan semua darah yang dia ambil dari beberapa volunteer yang pernah cuba untuk bunuh diri.

Peti Sarira mempunyai dua mata di mana satu mata menjadi simbolik kepada kerisauan dan satu lagi simbolik kepada ketakutan. Bila dua mata ni bergabung, ia akan membentuk kehidupan seolah di neraka dan berkemungkinan dunia ni akan musnah. Sami baru, Chung-seok (Nam Da-reum) diarahkan pergi mencari bekas sami Park Jin-soo (Lee Sung-min) supaya dapat bunuh Virgin Shaman untuk menghalang aktiviti jahat ni tersebar sebelum malam ke-8. 

Dalam masa yang sama Detektif Kim Ho-tae (Park Hae-joon) menyiasat beberapa kematian yang pelik dan mengerikan bila mayat mangsa mereput walhal baru beberapa jam meninggal. Bila dia ternampak Jin-soo di beberapa tempat kejadian dengan kapak, dia mula syak lelaki tersebut adalah pembunuh bersiri untuk kes ni. 

Masa tengok trailer movie The 8th Night karya Kim Tae-hyoung ni macam menarik sebab idea yang fresh dan unik tapi bila tengok full movie memang kecewa habis. Pace perlahan tu satu hal, kenapa professor tu beria habiskan seluruh hidup dia untuk musnahkan dunia pun tak faham sedangkan dia tubuhkan komuniti untuk halang orang dari bunuh diri. 

Watak Detektif Kim Ho-tae paling merepek sekali dalam cerita ni sebab tak membantu apa-apa langsung pada penyiasatan ataupun misi Jin-soo musnahkan peti Sarira. Watak dia ada sebab penulis nak dia ada untuk tambah halangan pada watak Jin-soo. Nasib baik lah dialog yang dia lontarkan menarik bila anak buah dia cakap pasal psikik buatkan tangkal untuk lindungi dia. Savage!

“Then why do detectives exist? Shamans could catch the bad guys.” - Detektif Kim Ho-tae

Kenapa watak Chung-seok beria nak defend Ae-ran (Kim Yoo-jung) pun jadi persoalan juga sedangkan dia dah tahu betapa pentingnya misi untuk musnahkan peti Sarira. Kita nampak watak dia patuh pada arahan sami tua tapi senang betul dia berubah hati pada second half. 

Kekuatan pada movie The 8th Night ni mungkin pada idea yang menarik dan vfx yang bagus dari Choo Kyeong-yeob. Makeup untuk watak yang dirasuk nampak mengerikan. Effect pada muka pun menjadi tanpa nampak seperti kartun. Lakonan beberapa watak bagus dan beberapa watak lagi agak kaku. Seram tengok pelajar sekolah perempuan tu senyum dengan pipi terbelah bila dia nampak mangsa. 

Nak kata movie ni seram pun tak jugak sebab elemen seram tu langsung tak ada. Pengarah tak tunjuk sangat pun momen seram. Ada tapi tak banyak untuk meletakkan movie ni sebagai movie seram standing dengan The Conjuring 3 (2021).  Jump scare dan plot twist yang predictable dengan music score yang lemah menambahkan lagi rasa menyampah. 

Masa tengok Profesor tu kutip artifak merepek pun dah mula menyampah dah lagipun tak boleh nak connect atau relate dengan movie ni sebab bendanya tak wujud pun, konflik yang ada pun tak membantu menambahkan rencah. Layan movie ni sebab dah tertengok sambil habiskan lunch je lah. Esok lusa lupa la movie ni pernah wujud. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 4.7/10

5 comments

  1. i tak faham langsung jalan cerita movie ni..haha

    ReplyDelete
  2. alamak...macam seram..susah nak bangun buang air nanti...hahaha

    ReplyDelete
  3. woh menariknya jalan cerita

    ReplyDelete
  4. Dah tengok. suspen ceritanya. Ada plot twist sikit. Tapi agak tak faham sikit. macam kena panjangkan lagi untuk pencerahan. Ke ada sambung nanti ek

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.