Drama Review | Stranger (2017)

Sunday 18 July 2021

Director : Ahn Gil Ho

Writer : Lee Soo-yeon

Cast : Cho Seung-woo, Bae Doona, Lee Joon-hyuk, Yoo Jae-myung, Shin Hye-sun, Jeon Hye-jin, Choi Moo-sung, Yoon Se-ah

Production Company : Studio Dragon, Signal Entertainment Group, IOK Media

Distributor : tvN, Netflix

Genre : Crime/ Drama / Thriller

Running Episodes : 16  episodes

Release Date : 10 June 2017 

Trailer : 


Pendakwaraya Hwang Si-mok (Cho Seung-woo) mengalami masalah dengan otak dia bila dia selalu sakit kepala dan terganggu dengan bunyi bingit yang menyerang secara tiba-tiba. Doktor suggest supaya buat pembedahan dengan segera tapi ada dua kemungkinan besar yang akan terjadi selepas pembedahan tersebut. Sama ada dia akan hilang ingatan ataupun dia akan hilang sensor emosi atau perasaan juga social skills.

Hwang Si-mok ditugaskan untuk siasat tentang jenayah rasuah oleh CEO Park Moo Seong (Uhm Hyo Sub) untuk yang melibatkan beberapa pangkat besar dalam Kerajaan. Bila sampai di rumah tersebut, suspek bertukar status kepada mangsa pembunuhan. Dari kes yang diolah untuk nampak seperti pembunuhan biasa bertukar menjadi besar sebab beberapa pertemuan bahan bukti oleh Si-mok dan Leftenan Han Yeo-jin (Bae Doona). 

Perangai pelik Seo Dong-jae (Lee Joon-hyuk) yang banyak bantu Chief Division Lee Chang-joon (Yoo Jae-myung) mula timbulkan beberapa persoalan pada Si-mok. Dia tahu mereka berdua terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pembunuhan Mr. Park dan juga jenayah rasuah. Pembunuhan ni secara tak langsung membongkar kembali kes tuduhan rasuah terhadap Young Il Jae (Lee Ho Jae), bekas ketua hakim yang disiasat kerana ambil rasuah sebanyak 800 juta won. 

Gara-gara malu dengan tuduhan tersebut, dia letak jawatan dan berkurung sahaja di rumah. Anak perempuan dia, Young Eun-soo (Shin Hye-sun) chambering di bawah Hwang Si-mok. Dalam masa yang sama cuba untuk submit appeal supaya nama ayah dia dibersihkan dari tuduhan tersebut. 

'War has been declared, so let's see whom he catches. Somebody has to be caught for this game to end. Attacking him first in this situation would be like digging your own grave. He struck first because he knows that.' - Lee Yoon Beom (Lee Kyung Young)

Jalan cerita Stranger agak sarat dan berat dengan permainan politik yang berlaku dalam institusi perundangan juga badan berkuasa seperti pihak polis. Masing-masing dapat tawaran yang sama dari Mr. Park untuk ambil rasuah tapi kemudiannya terbeban bila Mr. Park mula jadi tamak. Terkejut dengan plot twist di penghujung episod bila director dedahkan siapa sebenarnya pembunuh dan motif dia. 

Walaupun Cho Seung-woo perlu lakonkan watak tanpa emosi tapi tu bukanlah sesuatu yang mudah sebab reaksi muka dia dan gaya tubuh memainkan peranan besar. Dia bukan kayu tau tapi tak ada emosi tak macam watak Dong-jae yang suka berdrama. Drama ni tak ada unsur kelakar tapi watak Dong-jae yang jadi hiburan atau kurangkan ketegangan pada beberapa babak. Skill dia mengipas beberapa watak yang berpangkat besar tu kelakar sebab dia pandai spin walaupun kantoi busuk. 

Kekuatan drama Stranger di bawah Studio Dragon ni pada watak Si-mok sebab dia bukan sejenis yang expert atau handal. Dia bukan hero yang one step ahead dari rival dia tapi stay true pada dunia nyata. Memang nampak realistik pada setiap langkah yang dia ambil. Penulis tak cuba langsung untuk glorify watak Si-mok sebagai hero. Macam mana audience berfikir semua possibility yang ada pada siasatan tu, sama juga dengan Si-mok. Dia manusia biasa dan bertindak seperti orang biasa cumanya dia tak ada empati atau social skill yang bagus. 

Dinamik watak Si-mok dengan Leftenan Han memang diolah cantik dan chemistry sebagai sparring partner pun menjadikan langkah mereka berdua nampak energetik dan menarik. Of course ada character development pada kedua-dua watak dari stranger bertukar jadi kawan baik. Perubahan yang kecil tapi bermakna pada penceritaan. Watak sampingan yang lain pun deliver watak masing-masing dengan baik. 

Visual, make-up, props dan set semuanya diterjemahkan dengan baik menggunakan teknik suntingan yang bagus. Cuma ada scene yang sengaja syot guna teknik gegar bila ada conversation yang tegang padahal cukup dengan reaksi muka dan dialog pun dah boleh nampak dia marah yang amat sangat. Nasib baik lah ada 2 scenes je yang macam tu sebab terganggu fokus bila syot tak cantik. 

Walaupun drama Stranger ni diolah dalam template drama dan politik, namun pace dia agak laju ditambah pula dengan bilangan watak sampingan yang banyak. Ambil masa untuk familiar dengan semua nama dan situasi. Nasib baik jalan cerita dia straight-forward macam karakter Si-mok. Kalau jalan cerita kaki spin macam Dong-jae memang sakit otak nak layan. 

Percubaan yang berani dari team Stranger sebab paparkan cerita berunsurkan rasuah antara chaebol dan Kerajaan. Teruk macam mana pun sistem perundangan yang rosak akibat rasuah tapi hadirnya peguam seperti Si-mok dan pegawai polis yang berani macam Leftenan Han buatkan orang awam masih setia dan percaya untuk ikut jalan yang betul. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

6 comments

  1. jalan cerita stranger menarik juga. tak tahu musim 2 best ke tidak sebab malas nak tengok..hehe

    ReplyDelete
  2. 9.2 tu..kompem menarik.. cuba kalau mesia buat cerita mcm ni..

    ReplyDelete
  3. mcm pernah tgk citer ni tp lupa dah..yg ni ke yg lain ^_^

    ReplyDelete
  4. bestnyaa klu boleh this kind of story dlm drama malay

    ReplyDelete
  5. Minat sangat dengan Shin Hye-sun!

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.