Drama Review | Stranger 2 (2020)

Sunday 18 July 2021


Director : Park Hyun-Suk

Writer : Lee Soo-Yeon

Cast : Cho Seung-woo, Bae Doona, Jeon Hye Jin, Choi Moo Sung, Lee Joon-hyuk, Yoon Se-ah, Kim Young Jae, Park Sung Geun, Choi Jae Woong, Jung Sung Il, Jeon Bae Soo

Production Company : Studio Dragon

Distributor : tvN, Netflix

Genre : Crime / Mystery / Drama

Running Episodes :  16 episodes

Release Date : 15 August 2020 - 4 October 2020

Trailer : 


3 tahun lepas Netflix tayang drama Stranger (2017), sekuel muncul dengan barisan pelakon yang sama dan ditambah beberapa watak baru bila watak Hwang Si-mok (Cho Seung-woo) diserap masuk ke Supreme Prosecutor Unit di Seoul di bawah kelolaan Chief Woo Tae-ha (Choi Moo Sung). Leftenan Han (Bae Doona) pula dihantar ke HQ dan bekerja di bawah Chief Choi Bit (Jeon Hye Jin). 

Pertelingkahan demi pertelingkahan berlaku di antara pegawai polis dan pendakwaraya sejak timbulnya beberapa kes dengan headline sensasi dari pihak media. Council meeting diadakan dari kedua belah pihak untuk selesaikan hal ni tapi makin bertambah keruh bila Song Dong-jae (Lee Joon-hyuk) hilang diculik. Berkemungkinan besar suspek utama adalah polis sebab Si-mok nampak jam polis pada biasan cermin dalam gambar yang dihantar. 

Masa tengok episod-episod awal dah risau perceritaan drama Stranger 2 ni makin berat dengan politik dalaman tambah pula bila watak Si-mok dengan Inspektor Han dah tak bergabung tapi bergaduh sesama sendiri. Tak lah bergaduh tapi masing-masing kena guna method sendiri untuk selesaikan kes Dong-jae, kes buli di balai polis dan juga kes kematian peguam di jalanraya. Dalam Stranger 1 cerita jadi best sebab chemistry dan dinamik mereka berdua tapi bila watak ni bergaduh, jadi tak syok la nak tengok. 

Dah la geram bila watak Dong-jae ditidurkan sampai ke episod hujung sedangkan watak dia kelakar. Watak Kang Won Cheol (Park Sung Geun) pun tak dapat screentime yang banyak kali ni sebab Si-mok dah bekerja di pejabat lain. Sayang lah sebab dua watak sampingan ni yang melengkapkan atau menguatkan lagi watak Si-mok. 

Ambil masa yang lama jugak nak habiskan season 2 ni sebab banyak sangat watak dan kes nak kena ingat dalam satu masa. Nasib baik lah makin bergerak ke hujung, makin dikecilkan watak dan konflik tu. Pengarah sengaja alihkan perhatian dengan konflik antara Chief Woo dan Chief Choi tapi jadi menyampah sebab draggy dan annoying. Setiap kali Si-mok ataupun Han dapat lead baru, konflik diorang akan muncul. Hilang rasa terkejut ataupun saspen especially masa plot twist. 

Pelik jugak masa tengok scene Chief Woo dengan Kim Sa Hyun (Kim Young Jae) sebab diorang pelik dengan relationship Si-mok dan Inspektor Han sedangkan masa unit siasatan khas ditubuhkan tu semua yang terlibat dah keluar dekat news. Bila diorang pelik dengan perangai Si-mok pun macam pengarah sengaja repeat jalan cerita dalam Stranger 1 sebab masalah mental dan kesihatan Si-mok dah didedahkan oleh pihak media sebelum ni. 

Tak pasti lah masa drama ni ditayangkan ramai yang persoalkan penampilan Seung-woo dengan Bae Doona ke tak sebab kedua-dua pelakon dapat makeover yang tak sesuai. Dekat pertengahan nampak looks Si-mok kembali pada looks asal. Nampak tak realistik pun ye jugak bila Han berambut panjang sebab karakter dia jenis yang lasak dan aktif. Mungkin simbolik kepada karakter dia yang terkurung dengan job scope department baru? 

Despite all this rant, drama ni best je nak layan sebab penceritaan yang menarik dan menyentuh tentang konflik antara polis dan pendakwaraya yang jarang dapat tengok dalam drama atau movie lain. Kenapa ada beberapa rules digubal sedemikian untuk kedua-dua belah pihak. Beberapa scene pun tinggalkan persoalan dan provokasi macam scene Si-mok minta tolong dekat Ketua Kang untuk percepatkan proses waran tangkap. Benda yang kita anggap kecil tapi sebenarnya adalah permulaan kepada sesuatu yang besar dan berat. 

Tak pasti team production akan proceed dengan Season 3 ataupun tidak sebab episod hujung tu ada hint kerjasama Hanjo dan pendakwaraya. Tapi gaya monolog Si-mok macam diorang nak berhenti dekat Season 2. Tak kisah lah yang mana pun keputusan yang diorang ambil, yang pastinya franchise Stranger dah banyak bagi pengalaman dan buka mata dalam beberapa isu. One of legal drama yang patut ditonton. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.8/10

2 comments

  1. lom pernah menonton stranger ni

    ReplyDelete
  2. mama baru pertimbangkan tgk cerita stranger 1 tapi bila baca review kat website rasa macam hold dulu la

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.