Taufan Hagibis, Taufan Paling Kuat Abad Ini Serang Jepun

Saturday 12 October 2019

Taufan Hagibis dengan hujan 80 sentimeter dan angin kencang merupakan taufan yang paling kuat pada abad ini. Kalau tahun lepas Jepun dikejutkan dengan angin kencang sampai bangunan dan kenderaan terbang, tahun ni mungkin lebih teruk disebabkan kekuatan angin dengan kelajuan 1400km/h berbanding tahun lepas cuma 400km/h. 



Kata Agensi Meteorologi Jepun, penduduk Jepun bakal berhadapan dengan hujan lebat, angin kencang, ombak besar dan ribut. Seramai 1.6 juta penduduk dipaksa berpindah dan segera selamatkan diri terutamanya yang berada di kawasan yang berdekatan dengan sungai dan laut. 



Disebabkan taufan Hagibis, dua perlawanan besar ragbi serta Formula One Grand Prix Jepun dibatalkan dan juga sistem perkhidmatan pengangkutan baik di daratan dan juga udara. 

Semalam penduduk Osaka digemparkan dengan langit berwarna pink dan ungu. Cantik tapi peringatan kepada penduduk Jepun untuk segera selamatkan diri. 






Penduduk di bandar Osaka dan Tokyo dinasihatkan untuk stay indoor dengan bekalan makanan yang mencukupi. Kebanyakan kedai dah kehabisan stok makanan dan jalan dengan lorong pun dah kosong sejak amaran taufan dikeluarkan.

Image





Hopefully everyone stay safe dengan tips yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan. Yang stay indoor, tutup tingkap dan berlindung di bawah meja. Kesian dengan tourist yang datang untuk perlawanan besar ragbi dengan formula one sebab stuck dekat Jepun bila flight semua dibatalkan. Harapnya semua dapat enough protection. Be safe everyone. 

6 comments

  1. Ya Allah takutnya baca kelajuan angin sampai 1400 km/h tu.. Tak terbayang rasanya.. Jepun memang negara hebat tapi sedih tiapkali baca berita negara nya selalu dilanda musibah..

    ReplyDelete
  2. Ya Allah.. Harap semuanya okay..

    ReplyDelete
  3. Mudah2an tiada kemalangan jiwa yang besar

    ReplyDelete
  4. Looking forward to reading more. Great article. Get 1000s of Twitter hashtags using Keyword Tool for (FREE)! Grow your Twitter followers & find trending topics. #1 BEST alternative to Twitter search!

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.