Movie Review : Dendam Pontianak

Saturday 26 October 2019


Pengarah : Glen Goei, Gavin Yap
Penulis Skrip : Glen Goei, Gavin Yap
Pelakon : Remy Ishak, Fazura, Hisham Hamid,  Shenty Feliziana, Nam Ron, Nik Harraz Danish, Tony Eusof, Nadia Aqilah, Wan Hanafi Su
Genre : Seram/Drama
Durasi Tayangan : 92 minit
Tarikh Tayangan : 29 Ogos 2019 (Singapore), 12 September 2019 (Malaysia, Brunei)
Syarikat Produksi : Tiger Tiger Pictures, 13 Little Pictures
Pengedar : Golden Village Pictures
Trailer :


Bertemakan tahun 60-an, Khalid (Remy Ishak) dengan Siti (Shenty Feliziana) berkahwin di kampung halaman Khalid. Anak Khalid, Nik (Nik Harraz Danish) cuba untuk terima Kak Siti sebagai mak baru. Malam perkahwinan Khalid, Rais (Tony Eusof) datang ke majlis bila Reza (Hisham Hamid), adik Khalid, jemput untuk jumpa kawan lama. 


Rais nampak enjoy malam tu sebab jumpa balik dengan Khalid dan jumpa gadis cantik dan bersuara sedap, Ida (Nadia Aqilah). Dalam perjalanan pulang, Rais dengan Ida berjumpa dengan Pontianak berdiri di tengah jalan. 

Disebabkan Rais berhenti mengejut, Ida pengsan sebab terhantuk dekat dashboard. Rais pula mati dibunuh Pontianak. Lagi sadi bila mayat Rais digantung di pokok hadapan rumah Khalid bila Siti nampak kesan darah yang banyak di bahagian depan rumah.


Su’ud Din (Nam Ron) datang minta Khalid dan Siti bersihkan rumah sebab ada benda gelap dalam rumah tu tapi Khalid taknak percaya benda mengarut. Malam esoknya Reza pula dirasuk dan cekik isteri dia sampai keguguran.


Lepas kebumikan anak dia, Reza datang jumpa Khalid untuk bagi amaran yang Mina (Fazura) dah datang balik untuk balas dendam. Dia nak mereka bertiga mati disebabkan kisah silam 9 tahun yang lepas. Siti yang terdengar mula takut tambah bila Nik berperangai pelik dan suka ketawa sorang-sorang.


Khalid yang awalnya tak percaya mula takut dan minta bantuan Su’ud Din untuk selamatkan keluarga dia. Dia taknak mati macam Rais. Su’ud Din tahu Pontianak tu ada kaitan dengan Khalid sebab dia boleh nampak vision dan perkara silam yang Khalid, Reza dengan Rais buat pada Mina. 

Jalan cerita Dendam Pontianak sama macam cerita Pontianak yang lain. Datangnya membawa dendam lepas mati bila lahirkan anak dan sarat dengan cinta pada kekasih dia. Dalam movie ni Khalid dengan Mina tak kahwin sebab Khalid nak tidur dengan Mina je. Bila Mina dah sarat dan datang cari Khalid, masa tu la tragedi tu berlaku. Khalid besarkan anak dia dengan Mina untuk tebus dosa dia bukan sebab dia sayang pun hmmm Khalid.


Movie ni agak flat dan slow pace so memang wajib lah tukar speed ke 1.7x supaya tak bosan. Itupun rasa nak cepatkan lagi sebab slow sangat. Kalau selalunya geram dengan team production buat movie hantu mesti nak gelap je rumah watak utama kan? Hah dalam movie ni tak sebab rumah terang kemain tapi bila part seram tu jadi saspen jugak lah bila Pontianak nak serang.


Jangan risau kalau jenis lemah semangat sebab Fazura jadi Pontianak yang cantik dalam movie ni. Tak ada pun dia buat muka seram bila muncul. Just dia tambah kuku tajam je nak bagi nampak macam monster. Fazura je kalau jadi Pontianak yang akan pakai kebaya merah. Masa dia jadi Cik Lang pun cantik kemain. Kalau orang lain berlakon pakai kain putih lusuh melekat tanah je la jawabnya. Makeup pun penuh ulat. Fazura punya makeup dengan hair style on point. Sebab tu la kot director tak tayang banyak part dia takutkan orang kampung sebab tak jadi cerita hantu nanti jadi cerita Pontianak Playgirl.


Dalam movie ni ada Wan Hanafi Su tapi kesian watak dia macam tak perlu ada pun tak apa sebab tak membantu penceritaan pun. Serang Siti sebab ada budak demam panas taknak bangun je. Mak dia yang tak jaga betul-betul, Siti pulak disalahkannya. Dah lah ajak orang kampung serang Pontianak guna kayu dengan obor. Pontianak tu hantu so dia boleh hilang, dia boleh terbang. Bijak lah sikit kot ye pun. Dah la Pontianak Mina ni  pandai martial art. Habis semua jantan dalam kampung tu dibunuhnya.


I pernah baca interview yang director nak kekalkan mitos hantu Melayu tapi kenapa dia buat scene Su’ud Din suruh Khalid benam paku panjang dekat Mina untuk bunuh padahal ikut mitos bila benam paku Pontianak akan berubah jadi perempuan cantik. Dah la panjang benar pakunya. Kalau benam dekat tengkuk mahu tembus sampai ke depan. Elok lah tak jadi manusia balik, sepanjang masa terasa macam tercekik tulang ikan je dekat tekak tu nanti.


Bukan setakat director kena belajar lagi part mitos hantu Melayu since director ni dari Singapura tapi belajar jugak bila waktu solat Subuh. Matahari dah naik baru keluar azan Subuh, ate elok Dhuha je la kome oiii. 

Walaupun jalan cerita dia mengecewakan tapi lakonan watak utama memang cantik. Suka tengok Fazura obviously lah kan sebab fans hshshs. Untuk Remy Ishak nak hidupkan balik watak zaman lama tak susah rasanya bagi dia sebab dia baru je berlakon dalam movie Pulang so lenggok percakapan tu tak ada masalah tak macam Fazura sekejap berubah klasik dan moden.


Chemistry Fazura-Remy pun cantik walaupun sekejap je scene bersama. I mean dalam satu screentime bukan ‘bersama’ dekat bangunan usang yang buruk tu. Agak-agak la director nak cari port pun.


I super love visual dan shot dalam movie ni sebab cantik sangat kerja team visual dalam movie ni. Lighting dia, pergerakan kamera, beberapa close up shot dengan sinematografi yang sangat cantik. Kostum pun membantu dalam menghidupkan zaman 50-an dan 60-an.


It just satu scene tu bila Mina bersemuka dengan Khalid, Mina pijak Reza ke untuk cakap dekat dengan Khalid? Kesian wei jadi Reza dalam movie ni. Sebab kebodohan Khalid, dia kena tanggung musibat. Lagi satu hal masa lapah daging tu buat bagi senonoh sikit boleh tak? Boleh je kalau tunjuk close shot Mina lapah daging dari side tepi instead of ambil shot dari atas.


Lagu Tokti Kasihku Selamanya dijadikan OST movie ni tapi hanya muncul di credit scene je. I think ada lagu yang Fazura nyanyi sendiri, lullaby masa dia dodoikan Nik. Lagu Fazura nyanyi dalam movie ni lagi seram dari lagu yang Nana nyanyi untuk movie Puaka. Sorry Nana. 


Movie ni kalau tak ada action stunt dan dikembangkan lebih lagi scene Pontianak ganggu keluarga Khalid dan orang kampung mungkin lagi best untuk ditonton instead of stretch and drag especially scene Khalid dengan Siti bersama tu. Betul la cakap Mina, nakal eh Remy Ishak sekarang.

Its better if the script was good and ada scene Mina masa mengandungkan Nik sebab mesej utama movie ni sebenarnya kasih ibu kepada anaknya tapi team ni gagal tonjolkan dengan cantik so scene Mina jumpa dengan Nik tu tak mampu hidupkan rasa emosi. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought 0.2 = 6/10

3 comments

  1. wah.. pontianak cantik eh.. boleh cuba tengok nanti.. hehehe

    ReplyDelete
  2. 'ate elok Dhuha je la kome oiii' hahaha
    Fazura memang sentiasa lawa wei.. Nak komen lebih-lebih pun sebab belum tengok lagi hurmm

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.