Movie Review | 6/45 (2022)

Saturday 28 January 2023


Director : Park Gyu-tae
Writer :  Park Gyu-tae
Cast : Go Kyung-pyo, Lee Yi-kyung, Eum Moon-suk, Park Se-wan, Kwak Dong-yeon, Lee Soon-won, Kim Min-ho  
Production Companies : TPS Company, Sidus
Distributors : Cinnamon HC, Sidus, iQiyi
Genre : Comedy
Running Time : 113 minutes
Release Date : 24 August 2022 
Trailer :


Kalau gadis tak sengaja masuk dalam sempadan Korea Utara kemudian jatuh cinta dengan askar negara tersebut jadi lah drama Crash Landing On You (2021) tapi kalau tiket loteri dari Korea Selatan masuk ke negara Korea Utara? 

Park Cheon-Woo (Go Kyung-pyo) bertugas di sempadan Korea Selatan dan juga Korea Utara kemudiannya terjumpa tiket loteri yang melekat di tayar jeep pegawai atasan. Terkejut bukan kepalang bila tiket tersebut menang tempat pertama yang bernilai sebanyak 5.7 bilion won. Malangnya kerana angin, tiket tersebut terbang masuk ke kawasan Korea Utara. 


Di sana, bagaikan takdir, tiket loteri tersebut terjumpa tuan barunya, Yong-ho (Lee Yi-kyung). Cheon-woo bertegas bahawa tiket tersebut miliknya sementara Yong-ho cuba mencapai kata sepakat untuk dapat bahagiannya juga. Persetujuan untuk mendapatkan ganjaran besar tersebut sudahnya melibatkan beberapa orang askar yang lain dari kedua-dua buah negara. 

‘Do you know the game called “645”? Out of 45 numbers, if you get 6 correct, you’ll get 1st place. I picked up a 645. This is a piece of paper for first place. So I’ll give you 10% if you bring the cash to me.’ – Lee Yong-ho


Bukan senang juga untuk mereka dapatkan wang sebanyak itu untuk diseludup masuk dengan selamat kerana mereka terpaksa melalui beberapa ujian baik fizikal mahupun mental. Dalam masa yang sama, Cheon-woo mula jatuh cinta dengan musuhnya, Yeon-hee (Park Se-wan) adik kepada Yong-ho. 

Naskhah arahan dan penulisan Park Gyu-tae yang diterbitkan oleh TPS Company dan Sidus ini diolah dalam template komedi jadi tak hairanlah kalau mudah sangat terhibur dengan keletah semua watak. Pemilihan pelakon yang menggunakan Go Kyung-pyo dan Lee Yi-kyung juga tepat kerana riak muka pun sudah kelakar apatah lagi bila masuk babak kelakar. 


Masa Cheon-woo bergaduh dengan Yong-ho berebut tiket tu patutnya Cheon-woo beralah je supaya tiket tu dapat dekat dia kemudian ambil je semua duit tu tapi dia nak juga bertegas tu dia punya. Dia pun jumpa tepi jalan je bukannya pergi beli pun. Tapi kalau dia beralah, awal lah filem ni habis. 

Tak kurang juga watak Kim Man-cheol (Kwak Dong-yeon) yang ditugaskan untuk tuntut wang di Seoul sampai imej bertukar buruk dalam perjalanan dia. Berdekah tengok cabaran yang dia perlu hadap padahal task senang je. Riak muka dia menjadi betul. 


Of course, jalan cerita yang diketengahkan nampak ringkas dan tak mungkin akan berlaku antara kedua-dua buah negara tapi nama pun hiburan, layan sambil berhibur dengan apa yang dihidangkan. Kalau semudah itu kedua-dua negara berdamai, tak mungkin lah wujud peperangan yang lama bukan saja dua negara ni tapi banyak lagi negara-negara lain yang dalam situasi tegang. 

Sinematografi yang digunakan biasa saja sebab shoot dekat kawasan hutan kebanyakannya. Cuma penggunaan vfx untuk babi betina tu nampak betul lemah suntingannya. Patutnya tak perlu ada pun tak apa sebab draggy. Kalau penulis lebihkan pada struggle antara Yong-ho di kem Korea Selatan lebih menarik dan kelakar. 


Babak Cheon-woo menyembang dengan binatang patut ditambah lagi, comel masa dia tanya jarak pegawai dekat anjing di kem tu. Boleh je kalau dia guna kelebihan berbual untuk tahu apa masalah binatang dekat Korea Utara selain masalah membiak. 

Kalau you guys enjoy tengok Welcome To Waikiki so for sure lah akan enjoy juga layan filem 6/45 Lottery Landing On You ni. Don’t miss out Rolling – Brave Girls performance! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.7/10

1 comment

  1. Macam best. Sebab sejenis kurang layan korea tapi jalan cerita ni menarik kena juga tengok.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.