Movie Review | Extinct (2021)

Sunday 28 November 2021

Director : David Silverman, Raymond S. Persi

Writer : Joel Cohen, John Frink, Rob LaZebnik

Cast : Adam DeVine, Rachel Bloom, Zazie Beetz, Ken Jeong, Reggie Watts, Catherine O'Hara, Jim Jefferies, Benedict Wong

Production Company : China Lion, HB Wink Animation, Huayi Tencent Entertainment Company, Tolerable Entertainment, Cinesite, Timeless Films

Distributor : Huayi Brothers (China), Mongrel Media (Canada), Netflix (Worldwide)

Genre : Adventure / Comedy

Running Time : 84 minutes

Release Date : 11 February 2021 (Russia), 3 October 2021 (China), 19 November 2021 (Worldwide)

Trailer :


Kisah bermula dengan naratif dari biologist terkenal, Charles Darwin buat catatan dalam jurnal tentang ekspedisi dia mengenai penemuan binatang bernama Flummels di Kepulauan Galapagos. Flummels dikatakan telah pupus akibat gunung berapi yang meletus dan menghapuskan semua populasi binatang yang menyerupai donut tersebut pada kurun ke-19. 

Ed (Adam DeVine) dan Op (Rachel Bloom) adalah Flummels yang dipinggirkan sebab selalu buat kekacauan gara-gara sifat periang dan tak berfikir panjang manakala Ed pula lebih kepada bersifat berhati-hati dan terlepas banyak perkara yang menggembirakan. 

Akibat salah signal yang diberikan kepada ikan paus, Op dengan Ed dilarang untuk menyertai festival bunga pada tahun tersebut. Op cadangkan supaya mereka kutip bunga di kawasan gunung supaya ketua mereka lembut hati untuk buang larangan tersebut. Di gunung tersebut mereka terjumpa bunga misteri berwarna ungu yang bawa mereka berdua ke masa hadapan, ke bandar Shanghai pada tahun 1835. 

Op dan Ed muncul di rumah Dr. Chung (Benedict Wong) yang mempunyai anjing peliharaan comel bernama Clarence (Ken Jeong). Anjing comel tersebut yang banyak membantu mereka berdua faham tentang time-travel dan projek Dr. Chung. Masa Clarence nak hantar mereka pulang ke Galapagos, portal meragam sampaikan habis semua benih bercampur dan Clarence terlepas ke Antartika. Bermula lah edisi pengembaraan Op dan Ed mencari Clarence sebelum gunung berapi meletup. 

Saja layan movie animasi dekat Netflix sebab trailer dia nampak comel. Entah berapa kali kagum dengan kecomelan flummels yang muncul dalam movie ni walaupun pelik dengan badan berlubang. Masa Clarence cerita pasal kewujudan flummels ni dah tertanya-tanya betul ke wujud binatang comel ni? Bila Google tak wujud pun, rekaan team production semata. 

Kalau movie animasi ni memang target audience dia adalah kanak-kanak jadi sinematografi dan visual dia kebanyakannya menggunakan tona warna yang cantik dan lembut. Alur cerita pun bersifat straightforward supaya penonton mudah faham. Enjoy tengok babak Op dan Ed bawa balik barang untuk team Extinct-ables (Dodo, Macrauchenia, Harimau Tasmania dan Triceratops) tentukan benih tersebut untuk zaman yang mana. 

Macam Op dan Ed bawa balik mentol lampu so kita tahu zaman tu zaman Thomas Edison ataupun zaman Wright Brothers cipta kapal terbang. Sambil menonton sambil belajar ilmu pengetahuan am. It’s fun! Dah excited masa Op dengan Ed nak pergi ke Melaka tapi diorang sebut je, tak tunjuk pun diorang pergi sana. Kalau tak dah boleh jumpa Parameswara haha

Klimaks movie Extinct ni mungkin nampak tak logik ataupun draggy tapi disebabkan movie ni untuk kanak-kanak jadi tak lah pandang sangat jalan cerita atau beberapa loopholes yang wujud. Macam contoh flummels jadi pilihan berbanding anjing sebab comel. Kucing dengan arnab pun comel jugak tapi anjing tetap jadi pilihan utama sebab kelebihan yang mereka ada. Boleh kata over lah sampai satu negara ketepikan anjing just because flummels lebih comel sebab rupa fizikal bukan sesuatu yang berguna dalam semua perkara. 

Untuk elemen komedi, ada part yang beria gelak, ada part yang just mehhh but overall I do enjoy watching this animated movie. Kalau tengok movie ni nanti please stay sampai credits tau. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.6 = 7.8/10

2 comments

  1. alahai memang comel. berlubang macam donut tu habis perut kat mana? hehe. bolehla layan santai-santai di netflix

    ReplyDelete
  2. hahaha...cerita kartun macam menarik sahaja

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.