Drama Review | The Devil Judge (2021)

Monday 22 November 2021

Director : Choi Jung-Kyu

Writer : Moon Yoo-Seok

Cast :  Ji Sung, Kim Min-jung, Park Jin-young, Park Gyu-young, Baek Hyun-jin, Lee Seo-hwan, Jeong In-gyeom, Lee Ki-taek, Moon Woo-Jin

Production Company : Studio Dragon, Studio&NEW

Distributor : tvN, Bilibili, iQiyi, iflix, Viu

Genre : Mystery / Drama

Running Episodes : 16 episodes (70 minutes per episode)

Release Date : 3 July 2021 – 22 August 2021

Trailer : 


Berlatarkan dystopia di mana jurang kemiskinan semakin ketara sehinggakan semuanya bergantung harap pada Social Responsibility Foundation kepunyaan Chairman Seo Jung-Hak (Jung In-Gyeom). Sama juga dengan kerajaan dan badan kehakiman. Hakim Kang Yo-Han (Ji Sung) pula menggunakan kamar mahkamah dia untuk raih kepercayaan orang awam dengan mengadakan undian atas talian melalui aplikasi DIKE semasa live broadcast.


‘I am power. Me, me, me! I am power! I exercise the judicial power delegated to me by the sovereign Korean public. Who is above the people? The people are power.’ - Kang Yo-han

Kim Ga-On (Jin Young) membantah idea tersebut pada awalnya sebab dia takut Yo-han bebas untuk buat apa saja dengan kuasa dan kebebasan yang dia ada. Pandangan ni dikukuhkan lagi oleh ketua dia, Min Jung-Ho (Ahn Nae-Sang) yang dah lama perhatikan Yo-han yang rapat dengan Presiden Heo Joong-Se (Baek Hyun-Jin) bila mereka ditaja oleh Yayasan yang sama. 

“A system has no chance against power. Power can control a system however it likes.”

Detektif Yoon Soo-Hyun (Park Gyu-Young) banyak membantu Ga-on menyiasat beberapa perkara yang berkaitan dengan Yo-han dan Yayasan. Ketiga-tiga watak yang digambarkan sebagai protagonist dalam drama ni nampak lemah dan menjengkelkan sebab terlampau meragui tindakan Yo-han sedangkan teori, pandangan dan prasangka yang diutarakan bukanlah sesuatu yang berat pun. 

Belum apa-apa lagi dah menggelabah sebab dekat dalam kepala tu memang dah menyampah. Tambah pula bila watak So-hyun banyak kali ulang yang Kang Yo-han langgar undang-undang sedangkan undang-undang pun ada loopholes dia. Sistem yang digunakan pun dicabul oleh Presiden dan konco-konco dia untuk menindas rakyat. Kenapa tak fokus dekat situ? Kenapa attack Kang Yo-han? 

Macam scene Ga-on pergi berjumpa dengan rakan sekelas Yo-han yang tuduh dia sebagai makhluk jahat padahal dia tak sengaja bunuh burung dalam kelas. Sama juga bila Yo-han berdiri dari jauh sambil ajuk gaya mereka bermain. Banyak juga elemen misteri yang dimasukkan oleh penulis tapi semuanya mehhh bila didedahkan kecuali kebakaran di gereja Verena yang membunuh Isaac (Jin Young) dan isterinya. 

Tengok pada gaya drama ni berjalan sebanyak 16 episod, seolah-olah pengarah dan penulis invest pada watak Kang Yo-han. Dah dua drama I perasan pengarah suka fokus pada Ji Sung baik dari fizikal ataupun character development dia. As a fan, I’m happy sebab dia gunakan kelebihan dan peluang yang ada untuk berkembang tapi macam tak syok lah kalau protagonisnya lemah. 

Langkah Ga-On predictable dan berulang. Banyak kali dia kecewakan Yo-han padahal dah janji akan sokong dan sentiasa berpihak pada Yo-han tapi setiap kali Soon-Ah (Kim Min-Jung) tabur benih, mula lah dia goyang. Bila plot twist muncul, mesti keluar ayat padan muka Ga-on. Lagi satu hal masa bom meletup tu kemain eh Yo-han calar satu calit je dekat dahi dia tapi Ga-on sampai injured satu badan. Tskkk.

Sinematografi drama The Devil Judge not bad lah sebab hasil terbitan Studio Dragon tapi ada lah beberapa babak yang bergantung sangat dengan CGI dan VFX. Bab transition ataupun angle memang menambahkan impak pada penceritaan. Music album hasil karya komposer Jeong Se-rin menambahkan impak pada elemen misteri pada beberapa babak. 

Pandai casting director cari pelakon kanak-kanak untuk watak Yo-han dan Sun-ah masa kecil. Moon Woo-jin dah la handsome, pandai berlakon pulak tu sebab watak dia kebanyakan masanya guna renungan mata je. Dialog dia tak banyak tapi bila ada babak dengan Kim Ga-yoon boleh nampak chemistry diorang berdua. 

“Turned a crisis into opportunity. This is how the ones who conquer the world work…”

Drama The Devil Judge mungkin unik dan segar pada konsepnya dan mempunyai beberapa plot serta momen menarik tapi untuk 16 episod terasa betul panjangnya. Ada beberapa watak yang patut diberikan peluang untuk berkembang lagi selain Yo-han, Ga-on dan Sun-ah. Macam watak K (Lee Ki-taek), pembantu Kang Yo-han yang setia bertahun lamanya. 

Anyway, sebagai medium escapism, The Devil Judge mungkin salah satu drama terbaik dari Studio Dragon tahun ni. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.4 = 6.4/10

3 comments

  1. baru start layan 1st episod..mcm slow je. emmm...

    ReplyDelete
  2. Tapi kesian dekat pembantu kang yo han tu.. huhuhu..
    samalah bila Ga On salah je, ku padankan muka dia.. tak nak percaya betul-betul dengan Yo han..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm tu lah dah la K tu handsome. Menyampah tengok Sun-Ah tu

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.