Weverse Apps | Berkomunikasi Dengan Artis Kesayangan Secara Digital

Sunday 4 July 2021

Bulan lepas iKON buat pengumuman yang diorang akan join Weverse Apps pada 21 Jun 2021 maka ramai lah yang buat hebahan tentang tutorial untuk menggunakan apps yang dicipta oleh syarikat Hybe Corporation pada 10 Jun 2019. Syarikat Hybe Corporation adalah talent agency kepada idol group BTS. 


Sebelum iKON, beberapa idol group dah guna platform Weverse untuk berkomunikasi dengan peminat secara digital. Antaranya BTS, Red Velvet, Treasure, Jump B, FT Island, Dreamcatcher, Weekly, SEVENTEEN, Enhypen, TXT dan banyak lagi. Setakat ni Weverse masih lagi percuma untuk sesiapa sahaja guna. Nak sign up pun senang sangat macam platform media sosial yang lain. Yang susahnya bila nak upload profile picture sebab terhad untuk gambar bersaiz 144x144. Terpaksa lah rajinkan diri pergi resize dulu gambar lepastu upload. Renyah!

So this is my dashboard and I join komuniti iKON. Tak semestinya you guys sign up Weverse untuk satu idol group je. Kalau pergi dekat homepage Weverse, ada pilihan untuk join mana-mana komuniti. Banyak kali je ARMY datang post pasal BTS padahal diorang ada komuniti sendiri. 


Kalau tengok di sebelah kiri apps tu ada Feed, Artist dan Media. Feed adalah ruang untuk fans post apa sahaja sama ada text, gambar, gif ataupun video. Ikut kreativiti masing-masing lah. Dekat bahagian post tu ada pilihan untuk Hide From Artist. Selalunya post yang HFA ni nak berkenalan sesama fans ataupun buat hebahan tanpa pengetahuan artis. 


Di bahagian Artist pula, semua post yang artis post di Weverse  sama ada text, gambar, gif ataupun video. Macam semalam JuNe update gambar dia makan dekat Namsan sebab dia pergi area Namsan Tower. Yunhyeong pula update gambar dia dekat gym. Chanwoo update dia akan buat Vlive dengan DK. Kalau perasan dekat gambar atas tu ada Moments. Feature tu khas untuk artis update kepada fans lah. Bila keluar dekat feed, rasa special sikit lah sebab tertulis 'To : Farhana' padahal semua orang dapat benda yang sama haha


Di bahagian Media pula ada himpunan video yang dimuat naik oleh iKON untuk tatapan fans cuma yang tak bestnya tak ada english subs. Jadi isu jugak lah haritu bila iKON upload video Behind The Kingdom : Dance Practice untuk performance At Ease. Dah la lambat dari schedule asal lepastu upload dekat Weverse apps tanpa english subtitle. Non-Korean fans nganga je lah tak faham mende. 


Notification di Weverse ni melemaskan sikit sebab dia masukkan semua notification dari artis dan notification untuk post kita. Padahal tak perlu pun masukkan artist punya bila kita boleh tengok dekat Artist tab je. Membara je tengok notification DK reply sekian sekian comment padahal post kita sendu je. 


Kelemahan Weverse ni bila translation apps dia merepek sangat macam gambar dekat atas ni. Kalau yang pendek je okay lah tapi kalau karangan panjang macam DK post sebelum ni kemain teruk benar dia melalut. Apps Weverse ni best untuk Korean fans je lah sebab diorang faham iKON sembang apa. Tak tahu lah kalau iKON aim nak tarik lebih ramai Korean fans lepas kes YG Entertainment peram diorang dekat China dengan Jepun lepas debut. 

Habistu non-Korean fans macam mana? Don't we deserve equal treatment since we also contribute in views and sales? Kalau ikutkan YG Entertainment ada kontrak dengan Weverse supaya Treasure dengan iKON guna apps ni berbanding social media platform yang lain. Bulan lepas excited lah join Weverse ni tapi makin lama makin menyampah sebab timeline tak bergerak macam Twitter. Setiap kali masuk Weverse, kena refresh untuk tengok apa latest post sama ada di Feed ataupun Artist. Notification dia pun tak appear dekat phone so memang besar sangat kemungkinan untuk terlepas apa-apa update dari artis. 



Walaupun iKON promote Weverse untuk medium yang boleh mengeratkan lagi hubungan dengan iKONics tapi diorang pun jarang guna. Yunhyeong je la yang rajin update setiap hari dan balas beberapa komen fans. Chanwoo akan update ikut mood dia ataupun komen cari gaduh dengan member lain. Jay update kalau ada selca baru sebab dia tak pandai guna Weverse. DK akan muncul tiba-tiba dan balas komen fans selama 10 minit tapi bukan setiap hari lah. JuNe akan muncul untuk upload selca beberapa keping lepastu hilang. Bobby muncul untuk tanya pendapat fans je lepastu hilang. 

Tunggu lah beberapa bulan lagi kalau dah menyampah memang uninstall je apps ni sebab bosan haha

6 comments

  1. Baru tadi nampak apps ni kat playstore :)

    ReplyDelete
  2. Dulu install tak faham langsung macam mana nak guna sebab korea, and baru bulan lepas install semula semata mata nak join bts tuu. Bab translate memang hancurrrrr. Tah pape je ditranslate nya hahaha. Samalah, nanti lama lama uninstall la sebab bosan hahaha.

    ReplyDelete
  3. su guna apps ni semata nak tengok run bts je hahahhaha, tak explore pun function lain... dah malas gamaknya

    ReplyDelete
  4. Alamak.. baca entry Farhana nie pun dah rasa macam serabut.. hehehe..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.