Pes Masak Lemak Cili Api Daging Salai Padu Teruk

Tuesday 27 July 2021

Masa bulan puasa haritu rasa macam malas nak masak sebab tak sempat nak siapkan juadah berbuka bila kena kerja 8.30 sampai 5.30 petang setiap hari. Kalau dah penat bekerja tu memang sahih lagi nyata waktu sahur akan terbabas. 

Kebetulan pulak masa tu ternampak kawan UiTM jual pes masak lemak cili padi. Pes dia ni guna daging salai pulak tu. Macam syok jugak kalau ada pes ni sebab senang je nak masak untuk sahur atau berbuka nanti. Tinggal nak masukkan santan, garam dengan ubi kentang je. Harga satu pek RM24 termasuk delivery lah sebab rumah kitorang dekat je. 


Bila dia tanya nak beli berapa pek tu laju je cakap dua pek padahal 1 pek tu boleh makan dua kali sebab 1 pek untuk 4 hingga 5 orang makan. Dekat rumah sejak PKP ni duduk berdua je sebab tu cakap boleh dua kali makan bila masak. Entah bila nak habis kalau beli dua pek ni tapi dah alang-alang beli lepastu dia nak hantar kan, gasak lah dua pek pun. Nasib baik pek dia tak besar so boleh lah selit-selit dekat bahagian pintu fridge tu. 

Dalam satu pek pes masak lemak cili api daging salai ni ada 100 gram pes masak lemak cili api (kunyit, cili dan serai) dengan 250 gram daging batang pinang yang dibakar selama 7 jam menggunakan kayu terpilih. Hirisan daging tu pun nipis je jadi tak ada masalah pun daging liat ataupun keras sampai susah nak kunyah. Pek cili diletakkan berasingan so takde masalah kalau tak suka makan pedas sangat. Dalam rumah ni memang makan pedas so tuang je lah semua. Bila makan memang bingit telinga, kejang lidah, berbahang tekak bagai. 


Walaupun produk ni baru lagi tapi dah mula famous sebab masa puasa tu Diana Danielle pun beli dari kawan I ni. Rezeki dia lah masa COD tu Diana sendiri yang jumpa. At first dia nak minta Diana buat review je tapi Diana kata dia memang tengah craving. Win-win situation la dapat free marketing sampai repeat order. 

Selain dari daging salai, ada satu lagi produk baru iaitu itik salai tapi harga dia up sikit lah sebab daging itik kan. Untuk 1 pek tu RM28 dengan kuantiti hidangan sebanyak 4 hingga 5 orang makan. Kalau rasa nak cuba pes ni, boleh usha dekat IG dia

4 comments

  1. saya belum pernah try makan daging salai ni. rasa nak cuba jugak lah ^_^

    ReplyDelete
  2. Dapat jimat masa untuk memasak dengan adanya pes macam ni kan.

    ReplyDelete
  3. padu tu.. nampak sedap sgt

    ReplyDelete
  4. Aduh, kecur air liur tengok lauk daging salai masak lemak cili api. Senang kerja masak ada pes siap.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.