Movie Review | Zombitopia

Sunday 18 July 2021

Pengarah : Ming Jin Woo

Penulis Skrip : Neesa Jamal, Ming Jin Woo

Pelakon :  Shaheizy Sam, Elvina Mohamad, Bront Palarae, Nur Shahidah,  Azman Hassan, Sharifah Amani, Jay Iswazir 

Syarikat Produksi :  Skop Productions Sdn Bhd

Pengedar :  Disney+

Genre : Fiksyen / Drama / Seram

Durasi Tayangan : 90 minit

Tarikh Tayangan : 2 Julai 2021

Trailer :


Bila tahu Zombitopia adalah movie tempatan yang diterbitkan khas oleh Disney Hotstar Malaysia, rasa macam excited sangat nak tengok. Dah la ada Shaheizy Sam dengan Bront Palarae so expectation tu agak tinggi lah. 

Kisah bermula dengan Malaysia dilanda virus zombie tapi diselamatkan oleh vaksin yang dihasilkan oleh Dr. Rahman (Blont Palarae). Fast forward ke 15 tahun kemudian, watak Zidik (Shaheizy Sam) bekerja di bengkel milik Hassan (Azman Hassan) lepas kejadian ngeri keluarga dia mati disebabkan virus zombie. Hassan tak boleh terima kematian isteri dia, Maria sampaikan hidup seperti orang hilang akal. 

Masa Zidik dengan Hassan pergi ke muzium untuk kutip barang-barang terpakai untuk dibawa pulang ke bengkel, kejadian 15 tahun lepas berulang lagi dan menemukan Zidik dengan Zoey (Elvina Mohamad). Malangnya Zoey dah bertukar menjadi zombie dan serang Zidik tapi anehnya dia tak terkesan dengan virus tersebut sebab imuniti badan dia dah kebal. 

Tak diterangkan kenapa dan bagaimana Zidik boleh jadi macam tu sebab mungkin pengarah terinspirasi dari movie Flu (2012). Disebabkan curious dengan kekebalan Zidik, Dr. Rahman bawa dia ke makmal dan guna darah Zidik untuk rawat anak dia, Siti (Nur Shahidah). By the way, Dr. Rahman ni bukan virologist tapi paleontologist mungkin sebab tu ada dinosaur namun persoalan utamanya, kenapa? 

Penceritaan Zombitopia pada 20 minit terawal nampak menarik lah sebab menceritakan kehidupan beberapa watak pasca pandemik. Watak Zidik yang struggle dengan kemiskinan dan hidup asal boleh je dekat bengkel Hassan tu. Emosi dia pun terganggu dengan beberapa tekanan dan flashback yang menghantui. Mungkin sebab tu dia belasah orang yang panggil dia penipu sedangkan dia memang menipu. 

Watak Hassan tu bagus sebab dia in denial state tapi macam dah separa gila pun ye jugak sebab dia kata Lah hilang kena culik dengan UFO. Ada masa dia macam dah lost, ada masa dia berpijak pada dunia nyata. Mungkin sebab tu dia buat keputusan bodoh untuk keluar dari kereta Zidik dan lawan semua zombie sedangkan diorang berdua boleh teruskan kehidupan sebagai manusia terpilih. 

Penulis sebenarnya dah drop hint dah dekat dialog Zidik bila dia jerit ‘Apa benda aku buat ni?!’. This dialogue alone already sums up the whole movie. Serious tak tipu. Sepatutnya pengarah letak tanda amaran mengatakan yang movie Zombitopia ni untuk orang yang tepu dan bosan dek PKP yang tiada kesudahan. Genre seram tu tukar je lah kepada genre pening. 

Zombie dalam movie ni ada pelbagai jenis macam Zoey, adik dia dan Siti tu boleh control diri dia untuk tidak makan orang. Kadang-kadang nafsu makan tu datang juga sebab first half movie diorang tak boleh control tapi bila second half boleh pulak. Zombie jenis kedua bila ada semangat dan prinsip untuk lawan zombie lain supaya dapat selamatkan hero yang tak perlu diselamatkan memandangkan hero ada darah unik. Jenis zombie ni hanya jadi pada Hassan. Zombie yang ketiga yang paling lemah lah gamaknya, tahu nak darah manusia je. 

Secara jujurnya masa tengok movie ni tak lah fokus sepenuhnya sebab kecewa teruk Sam dengan Bront berlakon dalam movie macam ni. Mungkin pada skrip asal dan sebelum disunting, movie ni bagus sebab Sharifah Amani pernah cakap yang dia agak picky bila berlakon. Kalau skrip bagus dia akan proceed. Banyak je movie macam ni bila baca skrip fuhh menarik tapi lepas kena edit macam bangang jadinya. Mungkin Zombitopia adalah movie tersebut. 

1. Team Production +0.2, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.1, 5. Casting +1, 6. Genre +0, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.2, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 2.2/10

4 comments

  1. Alamak.. i am so looking forward ..tapi bila baca review ni ..hmmm so bad

    ReplyDelete
  2. Baru excited sebab ada Bront & Syarifah Amani. Actually actors semua best2 Tapi alamak...

    ReplyDelete
  3. malaysia punya cerita selalu macam ni kan. haih bilalah nak jadi best. kjalan cerita dah best dah tu

    ReplyDelete
  4. Zombie movie paling terpening...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.