Movie Review | Ali & Ratu Ratu Queens

Saturday 3 July 2021

Pengarah : Lucky Kuswandi

Penulis Skrip :  Ginatri S. Noer, Muhammad Zaidy

Pelakon : Iqbaal Dhiafakhri Ramadhan, Aurora Ribero, Nirina Zubir, Marissa Anita, Tika Panggabean, Asri Welas, Happy Salma, Bayu Skak, Ibnu Jamil

Syarikat Produksi : Palari Films

Pengedar :  Netflix

Genre :  Drama

Durasi Tayangan :  100 minit

Tarikh Tayangan : 17 June 2021

Trailer :


Selepas kematian ayahnya, Ali (Iqbaal Dhiafakhri Ramadhan) minta kebenaran mak cik dia untuk pergi ke New York supaya dapat mencari ibu dia, Mia (Marissa Anita) yang telah lama berjauhan sejak kecil. Ali terjumpa beberapa poskad dan juga tiket penerbangan untuk ayah dia dan dia ke sana tapi tak pernah diberitahu atau digunakan sehingga lah dia berumur 17 tahun. 

Dia tekad ke sana selama 2 minggu untuk menjejak kembali si ibu yang dirindui melalui alamat yang ditinggalkan. Bila sampai ke sana, dia berjumpa dengan The Queens – Party (Nirina Zubir), Ajeng (Tika Panggabean), Biyah (Asri Welas) dan Chinta (Happy Salma). Party pernah tinggal dengan Mia tapi sejak ibu Ali berpindah keluar, dia pun tak pasti keberadaan Mia. 

Memandangkan Ali dalam kesusahan dan The Queens juga perlukan duit untuk membeli sebuah restoran, mereka berempat setuju untuk sewakan bilik kepada Ali di samping membantu menjejak kembali Mia di New York. 

Menggunakan tema kehilangan dalam penceritaan Ali & Ratu Ratu Queens ni mungkin dianggap suatu konsep drama yang tinggi impaknya tapi tidak pada naskhah olahan Lucky Kuswandi ni sebab kekurangan pada perkembangan watak Ali dan juga Mia. Kita kenal siapa The Queens, kesusahan mereka di New York, persahabatan mereka berempat dan banyak lagi kenangan yang dicurahkan. 

Tapi tidak pada watak utama iaitu Ali yang lebih kepada bersifat keliru sepanjang masa. Sama juga dengan watak Mia yang kurang jelas apa ambisi dan perjuangan dia. Macam mana Hasan (Ibnu Jamil) nak bawa Ali berpindah ke New York kalau dia cuma bekerja sebagai seorang penyanyi pub? Secara realistiknya, siapa yang mengerti kehidupan tersebut? 

Walaupun Iqbal deliver babak emosi dengan sepenuh hati tapi kecanggungan tetap ketara bila dia berdua dengan Anita terutamanya pada babak Ali persoalkan cek 20 ribu dollar kepada Mia. Sub-plot percintaan Ali dengan Eva (Aurora Ribero) pun sepatutnya dikembangkan sebagai kawan yang mengubah perspektif Ali. It did at some point tapi perubahan pada babak seterusnya membuatkan penceritaan tu membingungkan. 

‘Apabila kita ada ibu tunggal, kita tak nak buat hidup dia menjadi sukar.’ - Eva

Sinematografi memaparkan keindahan panorama di kota New York dan suasana kehidupan masyarakat di sana. Props dan interior dalaman set diberikan sentuhan yang memaparkan lifestyle dan perbezaan mengikut taraf kehidupan beberapa watak. 

Music score mengumpulkan lagu-lagu yang heartwarming sesuai dengan jalan cerita macam lagu ‘I Love You’ – Billie Eilish, Lost In Queens – Svmmerdose dan banyak lagi. Paling suka dengan lagu Sisa Hari nyanyian Ify Alyssa sebab suara dia comel. Mood lagu tu pun menenangkan dengan elemen instrumental keyboard dan trompet yang digunakan. 

Of course movie ni happy ending tapi jalannya berbeza lah. I’m expecting more from Mia sebab ada babak dia buka kisah silam dia pada Harrington tapi tak diceritakan apa yang jadi seterusnya. Kalau tengok dari gaya Zulpang (Bayu Skak), ada kemungkinan yang Ali dapat apa yang dicari. But still it would be better if team production shows it rather than let us wonder or heavily assume it would be that way. Sebab dramanya di situ, impaknya di situ tapi malangnya tak dikembangkan. 

Movie Ali & Ratu Ratu Queens di bawah produksi Palari Films ni ada banyak kekuatan tapi tak dipaparkan dengan baik membiarkan movie ni kelihatan cliché dan hambar. 

p/s : You guys can also read review Ali & Ratu Ratu Queens from Retina Review :)

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 5.8/10

4 comments

  1. Aduh.. bila tak dipaparkan dengan baik, memang rugilah..

    ReplyDelete
  2. Poster nampak gempar dh. Ada yg tak ditonjolkan dgn baik

    ReplyDelete
  3. Dah tengokkkk sebab orang recommend, tapi menyesal tengok sebab tak best hahaha.

    ReplyDelete
  4. ost movie ni best. jalan cerita maybe lagi best kalau fokus pada Ali dan Mia, rasa emosi tu macam terbantut..haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.