Movie Review |To All the Boys: Always and Forever

Sunday 14 February 2021

 

Director : Michael Fimognari

Writer : Katie Lovejoy

Cast : Lana Condor, Noah Centineo, Janel Parrish, Anna Cathcart, Ross Butler, Madeleine Arthur, Emilija Baranac, Trezzo Mahoro, Kelcey Mawema, Sofia Black-D'Elia, Henry Thomas, Sarayu Blue, John Corbett

Production Company : Overbrook Entertainment, Awesomeness Films, Ace Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 115 minutes

Release Date : 12 February 2021

Trailer :

Installment terakhir dalam franchise To All the Boys yang diadaptasikan dari New York’s bestseller book dengan tajuk yang sama karya penulisan Jenny Han finally released on Netflix! Quick recap, Lara Jeans (Lana Condor) dengan Peter Kavinsky (Noah Centineo) buat kontrak cinta but then end up falling in love dalam To All the Boys I've Loved Before. Sequel To All The Boys : PS I Still Love You, Lara Jean rasa insecure dan mula rapat dengan Josh Ambrose, her another crush. 

Kali ni dalam To All the Boys: Always and Forever, Lara Jean dengan Peter Kavinsky akan pilih university mana yang akan mencorak masa depan mereka berdua. Peter dah diterima ke Stanford tapi application status Lara masih lagi pending and turns out she didn’t make it. Dia cuba daftar ke Berkeley  sebab jarak cuma satu jam dari Standford tapi akhirnya dia ubah keputusan untuk ke New York University sebab jatuh cinta dengan bandar tu. 

‘I thought I will get overwhelmed but I could really see myself living there. I get why so many books are sets there. Everywhere you look, there’s a story. ‘ – Lara Jeans 

Tapi berita tu agak mengecewakan Peter sebab jarak Standford dengan NYU agak jauh sebab 3,000 batu jaraknya. 4 jam perjalanan kalau both of them nak jumpa on weekend. Disebabkan takut masa depan diorang akan end up macam couple lain, both of them bergaduh dan putus. 

Tak sangka jalan cerita last installment untuk franchise kisah romantik Lara Jean dan Peter Kavinsky ni diolah dengan baik dan realistik. Setiap watak dikembangkan dengan baik walaupun screentime pendek sahaja untuk supporting cast. All of them really lift up the mood and tension. Genevieve (Emilija Baranac) makin rapat dengan Lara and relationship Christine (Madeleine Arthur) dengan Trevor (Ross Butler) dikembangkan lagi. Netflix boleh buat spin-off untuk kisah cinta diorang.

Watak Peter makin sweet dan matang dalam movie ni especially dalam scene diorang pergi tour ke New York sebelum grad and yes, of course masa prom. Watak Lara Jean get less annoying but more understanding and standing firm with Peter. To watch them grow as a matured partner really left a sweet and memorable moment for me as audience and maybe I can say as a fan. 

‘I want to be the one by your side. It won’t always be easy, but I want to do whatever it takes to make this works because that’s what you do when you love someone.’ – Peter Kavinsky

Sama macam previous installments, props team tak pernah gagal dengan aesthetic theme dan tone untuk setiap scene. You guys can spot many royal blue and pink themes in this installment. Kali ni family Lara Jean pergi bercuti ke Korea Selatan masa musim panas. Scene dekat Namsan Tower cari pad lock yang mak diorang kunci dekat situ kinda sweet sebab 3 beradik – Margot (Janel Parrish), Lara dengan Kitty (Anna Cathcart) rapat sangat. Suka tengok diorang bertiga spend time together. 

Music department having a great time creating magic in this one sebab soundtracks meriah sangat. Lagu Gee dari SNSD, Savage – Blackpink, Pocketful of Sunshine – Natasha Bedingfield, Like Me Better - Lauv, lagu dari band Oasis, indie band dan banyak lagi lah untuk setiap scene yang memerlukan melody dan tone yang sesuai untuk deliver perasaan yang tak terluah dari watak-watak yang ada.

 

Dialog dan monolog dalam Always and Forever agak menusuk and relatable in life. There’s time bila kita takut dengan masa depan atau takut tersalah buat pilihan and end up regretting it. But shit happens anyway so just enjoy the teenage life. Boleh kata Always and Forever adalah movie yang tepat untuk Valentine’s Day dan yang paling tepat sekali untuk menamatkan trilogy kisah cinta remaja Lara dan Peter. 

"In movies, love is always about the big moments. But maybe, love is actually about the moments when you think no one is watching." - Lara Jean

Hard to say goodbye but this is the end….

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

6 comments

  1. Ada masa nak layan ketiga-tiga filem ni :)

    ReplyDelete
  2. ada lalu lalang kat netflix, bolehlah cuba tengok nanti

    ReplyDelete
  3. Whoaaa.. Ada banyak pink theme ke.. Thanks for the review.. Masuk list.. lagi a week nak habis contract dgn Netflix.. hehe..

    ReplyDelete
  4. 3rd movie is out?? omgggggg cepat betul!

    ReplyDelete
  5. Wah.. movie no 3 best ye.. Tak semua franchise boleh buat dengan baik macam ini..
    seronok juga layan filem romantik macam ni..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.