Movie Review | Bridezilla (2019)

Tuesday 23 February 2021

Pengarah :  Andibachtiar Yusuf

Penulis Skrip :  Lucky Kuswandi, Fai Tirtha

Pelakon : Jessica Mila, Rio Dewanto, Sheila Dara Aisha, Rafael Tan, Widyawati, Aimee Saras, Adriano Qalbi, Rukman Rosadi, Lucinta Luna

Syarikat Produksi : Visinema Pictures

Pengedar :  Netflix, iflix, Tony Mulani Films

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan :  93 minit

Tarikh Tayangan : 1 Ogos 2019

Trailer :


Dara (Jessica Mila) mempunyai impian untuk berkahwin dalam majlis perkahwinan paling indah dan angan-angan dia itu dijadikan kerjaya sebagai wedding planner. Dara menguruskan butik D&K bersama kawan baik dia sejak kecil, Key (Sheila Dara Aisha) di bandar Jakarta Selatan. 

Nasib Dara malang bila taraf butik dia jatuh dan dimalukan gara-gara Lucinta Luna jatuh tergolek di majlis perkahwinan dia kerana wayar kamera yang tak dipasang rapi. Habis semua customer minta refund sebab taknak kejadian memalukan terjadi di majlis perkahwinan mereka pula. Supplier pun tarik diri dari butik D&K.

Stress dengan kejadian tersebut, Dara pergi bercuti dengan Alvin (Rio Dewanto). Sebenarnya cuti tu dah lama plan kononnya untuk celebrate lepas stress uruskan majlis Lucinta Luna tapi lain pula yang jadi. So Alvin tetap teruskan plan dia untuk melamar Dara menjadi isteri. 

Dara dapat idea untuk feature majlis perkahwinan dia dalam majalah Wedding Star di bawah kelolaan Puan Ana (Widyawati). Tapi syaratnya bukan mudah bila Dara kena tukar cincin tunang kepada cincin berlian yang lebih mahal dan menawan dan jemputan ahli korporat ternama. Win-win situation lah kiranya. 

Tapi agak sukar untuk Dara dapatkan jemputan ahli korporat sebab Lucinta Luna kahwin kali kedua pada tarikh yang sama dengan majlis perkahwinan Dara dan Alvin iaitu pada tanggal 29 Ogos. Dara terpaksa jemput trio dari The Fabulous sebagai bridesmaid dan perkara ni mencetus pergaduhan antara Dara dan Key. Alvin dengan Key rasa Dara dah melampau dan pentingkan diri walhal Dara pula nak wedding dia masuk dalam majalah sekaligus pulihkan kembali imej butik D&K. 

Suka dengan konflik movie Bridezilla arahan  Andibachtiar Yusuf sebab stay true dengan konsep cerita cuma watak Dara tak bertukar kepada Bridezilla pun. Watak Lucinta Luna je yang nampak beria untuk timbulkan ketegangan pada hari perkahwinan. Mungkin lagi intense kalau director dan penulis kembangkan watak Key yang sama-sama bertungkus-lumus pulihkan kembali imej butik D&K sebab betul jugak apa yang Dara cakap tu, dia sorang je yang fikir hal butik dan sanggup gadaikan wang simpanan dengan hal peribadi dia supaya D&K masih boleh beroperasi. Pekerja diorang pun ramai nak jaga. 

Kali kedua tengok lakonan Rio Dewanto lepas movie Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini dan dua kali jugak lah rasa dia macam tak deliver banyak pun melalui watak dia. Dalam movie ni pun screentime dia tak panjang. Dah la ada scene vulgar comedy masa Dara murung tak nak makan lepas kes Lucinta Luna tu. Macam tak perlu je scene lawak macam tu. 

Visual nampak kemas dan cantik suntingannya dari lensa Bagoes Tresna Aji sebab memperlihatkan kesibukan kerjaya wedding organizer di sebalik majlis yang indah. Wedding Dara dengan Alvin cantik sangat berkonsepkan ala nature di tepi tasik. Warna tema pun pastel, nampak sesuai sangat dengan karakter Dara. Lagu tema meningkatkan elemen romantik untuk Dara dan Alvin sebab guna lagu “Hanya Rindu” karya Andmesh Kamaleng.

Walaupun movie Bridezilla di bawah produksi Visinema Pictures ni bergenre komedi tapi cuma pada first half movie je sebab ada watak Lucinta Luna. Bila dah masuk second half lebih kepada drama. Scene The Fabulous especially watak Kirana (Aimee Saras) nampak try hard sangat untuk nampak kelakar atau savage. One time watch. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0 = 5.7/10

7 comments

  1. oomg ada Rio Dewanto laa. i dah suka dia lepas tengok filem nanti kita cerita tentang hari ini..ok done bookmark..hahahaha

    ReplyDelete
  2. alaaa, story line first half nampak simple tapi best dah, 2nd half plak mcm try hard, hmmm

    ReplyDelete
  3. Wah.. cam best je.. kena tengok ni..

    btw salam singgah.
    jemput datang ke blog saya juga ya https://adaabdullah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Ingatkan ada dridezilla tadi.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.