Drama Review | The Big Bang Theory Season 3

Sunday 28 February 2021

Director : Mark Cendrowski

Writer : Chuck Lorre, Bill Prady

Cast :  Johnny Galecki, Jim Parsons, Kaley Cuoco, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Melissa Rauch, John Ross Bowie, Sara Gilbert, Brian George, Alice Amter, Michael Trucco, Christine Baranski, Brian Thomas Smith

Genre : Sitcom

Running Episodes : 23 episodes

Release Date : 21 September 2009 – 24 May 2010

Production Company : CBS

Distributor : Netflix

Trailer :

 

Penghujung second season untuk The Big Bang Theory arahan Mark Cendrowski di bawah penerbitan house production CBS watak Leonard Hofstadter (Johnny Galecki), Sheldon Cooper (Jim Parsons), Howard Wolowitz (Simon Helberg) dan Raj Koothrapali (Kunal Nayyar) terima tawaran ke Kutub Utara untuk buat eksperimen. 

Balik je dari sana Penny (Kaley Cuoco) nak perbaiki relationship dia dengan Leonard tapi jadi awkward sebab bukan bercinta tapi more to friend with benefits type. Sheldon pula makin rapat dengan Raj dalam episod 4- The Pirate Solution, sebab eksperimen Raj gagal dan kemungkinan besar akan dihantar balik ke India. Sheldon offer Raj bekerja sebagai pembantu dia tapi bekerja dengan Sheldon bukan sesuatu yang mudah. 

Dalam episod 5 - The Creepy Candy Coating Corollary, Howard mula tagih janji Leonard bila diorang pernah bet lepas tengok movie Spiderman 2, siapa yang dapat hot girlfriend akan introduce hot girl kepada kawan dia. So Penny perkenalkan Bernadette (Melissa Rauch), graduate microbiology yang bekerja di Cheseecake Factory kepada Howard. Penny dengan Leonard quite nervous jugak sebab Howard ni bukan sejenis watak yang digemari but it turns out great for both of them. 

Sementara diorang berdua busy dengan double date, Sheldon dengan Raj join card tournament untuk tumpaskan juara bertahan, Wil Wheaton a.k.a musuh utama Sheldon sebab kecewakan dia masa Star Trek convention dulu. Kelakar gila tengok Sheldon kena game masa ni. 

Writer develop lagi watak Sheldon bila dia trauma tengok Penny dengan Leonard bergaduh sebab dia selalu tengok parents dia bergaduh masa kecil. Leonard dengan Penny pulak dalam sedar tak sedar dah layan Sheldon macam anak diorang dah. Kelakar and aww at the same time. 

“Sheldon, please try and understand. Leonard and I are in a relatiosnhip and occasionally we're gonna fight. But no matter what happens, we will always love you.” - Penny

Kita memang dah sedia maklum watak Sheldon tak pernah drive kereta tapi kelakar bila tengok dia terpaksa bawa Penny pergi hospital lepas tergelincir dalam bilik air dalam episod 8 - The Adhesive Duck Deficiency. Stress jugak tengok sebab kalau Penny call ambulance lagi cepat samapai daripada kena dengar Sheldon membebel dan drive. Leonard, Howard dengan Raj pergi camping sebab nak tengok meteor tapi termakan magic cookies, hadiah dari nenek dekat khemah lain. 

Makin rapat dengan Penny tak bermakna Sheldon tak insecure sebab sekarang Penny dah jadi orang penting dalam hidup Leonard so dalam episod 15 - The Large Hadron Collision, Sheldon sakit hati Leonard nak bawa Penny pergi Switzerland tengok Large Hadron Collision walhal Penny bukan tahu pun pasal fizik. 

Lepas dua season tertanya-tanya kenapa elevator blok diorang rosak, baru Leonard bukak cerita apa yang terjadi masa dia baru berpindah masuk ke apartment Sheldon dan kenapa Leonard bertahan dengan perangai Sheldon dalam episod 22 - The Staircase Implementation. 

Season 3 ni I mula attached dengan Sheldon, Leonard, Howard, Raj dan Penny sebab dah makin banyak tahu pasal backstory dan present. Their likes and dislikes even Sheldon berubah banyak sebab Penny tanpa dia sedar. Excited jugak tengok Will Wheaton dengan Stan Lee jadi guest star untuk season ni dan bukan setakat mention nama tapi ada scene bersama dengan Sheldon. 

“When I get around to writing my memoirs, you can expect a very effusive footnote and perhaps a signed copy.” – Dr. Sheldon Cooper

Fun fact, The American Film Institute iktiraf Season 3 The Big Bang Theory sebagai  saalah satu sitcom atau series terbaik pada tahun 2009. Well I totally agree with that! 

3 comments

  1. Nice.
    Tapi tak pernah terasa nak follow series ni. Tak tahulah kenapa.

    ReplyDelete
  2. u dah season 3.. i tak starts tgk lagi huaaaa

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.