Ikut Serta Keretapi Sarong 2022 | Team Bandar Utama

Sunday 2 October 2022

 

Tema Keretapi Sarong tahun 2022 adalah retro dari zaman 50-an hingga 90-an dengan syarat wajib pakai sarong sama ada kain pelikat mahupun kain batik. Acara Keretapi Sarong ni dah lama diadakan sejak tahun 2014 lagi bermula dengan kelab pemuda UMNO di UK berpakaian tradisional di sana kemudian bawa balik acara tersebut ke Malaysia. 

Lepas pandemik 2 tahun lepas, Locco buat balik acara tahunan Keretapi Sarong dengan tajaan oleh Pavillion, Air Asia, UiTM dan ramai lagi jenama untuk menghidupkan semangat kekitaan pada Hari Malaysia. 

Pana pun ikut join sekali sebab tak ada event apa-apa pada Hari Malaysia dan ini pertama kali join acara Keretapi Sarong. Selama ni tengok dekat Twitter je sebab kerja sebelum ni even public holiday pun pulun kerja sebab nak mengejar triple pay. Ada hati nak join tapi tak sempat nak menyelam maka kita mix and match je baju dalam wardrobe lepastu ikut tema 90s dan pinjam kain batik Kak Iza sebab Pana tak ada kain batik hehe....


So this is me for Keretapi Sarong ikut tema 90-an, bucket hat, lace blouse, jeans, tied hoodie around waist and striped socks. Thanks to Pinterest for the references but I tak bergambar sangat sebab orang lain punya dress up jauhhhhhhh ikut tema dan lagi cantik. 

Nak join Keretapi Sarong ni kena bangun awal pagi sebab masa berkumpul di MRT Bandar Utama ialah pada jam 8.30 pagi so imagine kitorang bangun pukul berapa untuk pergi sana dari MRT Kwasa Sentral. 


'Amboi Ana, pergi Keretapi Sarong kemain semangat bangun awal pagi. Pergi kerja pukul 8.30 baru mandi' - Ain

Pergi melagha memang semangat, kalau pergi kerja malas nak bangun awal sebab kena hadap traffic jam sampai sejam. Angkat tangan siapa yang suka traffic jam. 

Masa berkumpul dekat MRT Bandar Utama tu ada persembahan dikir barat tapi dalam 2 atau 3 lagu sahaja kemudian passed down to audience yang nak serlahkan bakat menyanyi. Having fun dekat situ sementara menunggu yang lain sampai. Silap besar dekat sini tak pergi breakfast dulu sebab sepanjang acara ni tak ada break time untuk makan. First time join kan, so tak tahu :(


Lepas habis persembahan dikir barat dan keretapi khas untuk acara Keretapi Sarong sampai, semua naik MRT menuju ke Pavillion Bukit Bintang. Dekat dalam tren, setiap koc nyanyi lagu patriotik dan juga lagu klasik. Meriah lah dari hujung sana sampai ke hujung sini lawan nyanyi lagu retro sampai lah tiba ke destinasi. Bukan kaum Melayu je join Keretapi Sarong ni, ada Cina, India, Borneo people even foreigner pun join. 

Sampai dekat Pavillion, team Bandar Utama berkumpul depan McDonalds untuk kuiz tradisional tapi disebabkan speaker yang diorang bawa tu rosak terpaksa lah akak tu menjerit dekat tengah. Suka hati je panggil akak entah entah dia lagi muda dari Pana. Sejak dua menjak orang asyik anggap Pana umur 25, semua orang I akak-kan wkwkwk




I berdiri tak lah jauh dari akak tu tapi malas nak join kuiz dia sebab matahari terpacak atas kepala. Lagi satu hal, I lupa bawa kipas tangan. Dah mula nak migraine sebab panas, bersesak dengan orang lain, lapar lagi. Nasib baik tak lama dekat sini lepastu bergerak ke Pavillion Mall sebab dekat situ stage dan the rest of the event akan diadakan. 

Kalau ikutkan pengumuman masa dekat MRT Bandar Utama, team Bandar Utama kena berkumpul atau bergerak ikut bendera dan sepanduk tapi bila sampai dekat Pavillion entah bendera dekat mana, ahli pun entah dekat mana. 


credit to Captain Khai

Penuh juga lah depan Pavillion gara-gara Keretapi Sarong ni, kalau tak silap masa ni around 11am tapi matahari kemain terik. Stage yang penganjur setup untuk acara Keretapi Sarong tu kecil dan rendah so orang yang dekat belakang tak nampak apa pun. Pana yang pendek dah pakai wedges ni pun nampak rambut pramugara kat atas stage tu je. 

Bila semua dah berkumpul dekat Pavillion, semua berdiri tegak untuk nyanyi lagu Negaraku dan baca Rukun Negara. Disusuli dengan ucapan penghargaan kepada pihak penganjur kemudian ambil kehadiran untuk setiap kumpulan - MRT Kajang, LRT Gombak, LRT Ampang, LRT Subang, MRT Bandar Utama, ERL KLIA, ERL Putrajaya dan KTM KL Sentral. 



Banyak lagi ucapan dekat depan tu tapi dah mula tak dengar sebab panas lepastu tak nampak apa. Masa ada pertunjukan kebudayaan tu kitorang dah give up sebab lapar dan panas. Terus masuk dalam Pavillion pergi foodcourt cari benda nak makan. 

1 : Weh, ni nak buat apa sekarang ni? 
2: Entah mana aku tau, aku pun first time join event ni. 

Sebelum kitorang blah, dua orang lelaki dekat belakang ada confusion yang sama hshshs. Masa mencari makanan tu ternampak ada booth Keretapi Sarong dekat hujung. Singgah kejap sementara tak ramai orang. Rupanya ada booth berjualan dengan booth yang buat game anjuran Wardah dan Emina sebagai penaja acara Keretapi Sarong. 




Mudah je nak join permainan ni, kena register melalui Google Form lepastu pusing roda Simpulan Bahasa. 

Pana: Jangan bagi peribahasa susah, I tengah lapar ni.
Brader Retro: Okay okay ermmmm 'Bagai pungguk rindukan .......'
Pana: Bulannnn!
Them: Yeayyy dapat hadiahhhh



Haaaa ni lah hadiahnya dari Emina! Skincare bag dari Wardah pun cantik dengan warna pastel, will use it for sure! Tahun depan kalau tak ada aral melintang, Insya-allah join lagi dengan pakaian yang lebih mengikut tema. Bila pakai ala kadar ni nak bergambar pun segan. Thanks LOCCO dan semua penganjur yang adakan acara Keretapi Sarong ni. A pleasant experience indeed. 

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.