Movie Review | Hantu Ke Lima

Thursday 4 November 2021

Pengarah : Azhari Zain

Penulis Skrip : Azhari Zain

Pelakon : Raysha Rizrose, Izzue Islam, Elly Mazlein, PU Man, Aisar Khaled, Choki, Adibah Noor, Shiha Zikir

Syarikat Produksi : AT Movies

Pengedar : Astro First

Genre :  Seram / Komedi

Durasi Tayangan : 90 minit

Tarikh Tayangan : 7 Oktober 2021

Trailer :


Baru je lepas tengok movie Korea, Show Me The Ghost (2021) dah layan pulak movie Hantu Ke Lima yang menggunakan konsep yang sama apabila rumah yang didiami berhantu. Tapi kualiti kedua-dua movie jauh berbeza sampai termenung panjang fikirkan kenapa skrip dia teruk sangat.

Movie ni ada masalah utama pada skrip bila fakta bercanggah. Watak Auni Qaisara Putri (Raysha Rizrose) pulang ke Puncak Mahligai miliknya selepas dituduh gelapkan duit syarikat oleh ibu tiri, Puan Sri Zaleha (Adibah Noor). Dia tak tahu yang ibu tiri dia nak jual rumah tersebut kepada hartawan dari negara India. Tak memasal dia kena maki dengan Cik Kam (Elly Mazlein) sebab jadi punca hilang tempat tinggal. First of all, Cik Kam tu cuma penjaga jadi kenapa dia beria nak emo? Lepastu dia ajak Ashman Shah (Choki) buat video hantu untuk viralkan supaya tak ada yang berani beli. 

Dalam masa yang sama, Puan Sri Zaleha lantik TKO Studio – Taufiq (Aisar Khaled), Dya (Shiha Zikir) dan videographer Kent (Izzue Islam) untuk buat video korporat supaya boleh viral dengan tujuan untuk buang persepsi negatif dan khabar angin tentang betapa puakanya rumah tersebut. Macam kelakar jugak kenapa Puan Sri Zaleha beria upah influencer dengan harga yang tinggi cecah ratus ribu sedangkan dia dah ada pembeli hartawan dari India? 

Sebab timeline dia macam ni tau :

Day 1 : TKO Studio sampai di Puncak Mahligai waktu petang

Day 2-6 : Shoot video, edit video

Day 7 : Puan Sri Zaleha sampai bersama hartawan India untuk tunjuk video yang viral. 

Tujuan utama pengarah Azhari Zain buat movie ni sebab nak perli influencer yang kejar content viral padahal Puan Sri Zaleha yang upah diorang buat kerja. Macam mana team production beria dengan objektif diorang untuk perli influencer sedangkan tak tahu pun prosedur influencer bekerja? Memang nampak sangat penulis skrip tak tahu sebab tak ada dialog, babak yang tunjuk step by step. Tak ada plan untuk story board ataupun persiapan sepanjang mereka bekerja, tahu-tahu dah siap. 

Ataupun watak-watak pekerja TKO Studio yang memang bodoh? Dah tahu rumah tu ada hantu tapi tak buat persiapan atau back-up plan langsung. Shoot video pun low quality masa present dekat client. Dah la tenaga kerja TKO Studio tu Aisar Khaled yang memang selalu viral dengan content bodoh. Macam perli diri sendiri je? Dah la berlakon pun over, buat lawak tapi hambar. Bukan Aisar sorang je tapi the whole cast try hard kemain. Diorang tak rasa merepek ke bila lontarkan dialog? 

Dah la movie ni tak ada hala tuju lepastu genre dia sekejap berubah tiba-tiba kelakar, tiba-tiba masuk drama. Elemen drama yang beria lah dia paksa untuk kita terima babak tu babak sedih. Dari awal sampai habis I tak boleh nak hadam watak Cik Iskandar (PU Man) sekeluarga yang marah sangat dengan Puan Sri Zaleha padahal diorang penjaga je. Rumah tu bukan diorang punya. Dah la suka hati je Cik Kam buat pemujaan dalam rumah tu tiba-tiba dekat hujung movie baru nak larang isteri puja syaitan? Auni pun bila tahu Cik Kam puja syaitan, dia pun join sekali bela Eyang. Apa benda ni? Mesej apa yang pengarah nak sampaikan ni? 

Bab sinematografi dia ada part yang cantik lah sebab lokasi rumah resort tu memang cantik tapi bila tengok gambar keluarga Auni dekat dinding tu aduhai nampak sangat lah edit pakai Photoscape. Selalu orang pakai Photoshop kan, haa ni tak sebab nampak sangat tempeknya asal siap. I mean look at the poster! Transition teruk. Dah la tu, yang berlakon jadi hantu pun sedih. Cik Iskandar jadi Dracula, Cik Kam jadi Valak, kalau buat video pun orang tahu lah hantu fake. Beli kostum masa Halloween ke apa? Gigi hantu pun pakai gigi palsu main tikam tu. 

Dah la tu, ada satu scene masa Taufiq pergi rakam video dekat belakang rumah, dia macam tak nampak ada kostum hantu bersidai dekat ampaian. Siap ada rambut palsu lagi. Tulisan dekat dinding tu pulak yang dia kisahkan padahal tulisan tu dah kabur dah. Dia tak boleh congak ke? Semalam dia kena kacau hantu 4 ekor lepastu ada kostum hantu 4 pasang dekat situ. Dalam rumah tu pun ada 4 orang. Dia main babi air banyak sangat ke? 

Pasal plan diorang tu lagi lah tah pape. Boleh je kot kalau diorang buat je video korporat tunjuk positive side dekat hartawan India lepastu collect payment. Sebelum hartawan tu nak sign SPA, baru lah 4 ekor hantu ni kacau diorang. TKO Studio dapat payment, rumah pun selamat. Ini tidak, buat plan bodoh serupa tak pergi sekolah. Memang sah-sah la kantoi busuk. 

Masa Kent tanya mana payment tu paling tak boleh brain. Kau buat video pun tidak, lepastu kau nak payment. Kau dah kenapa? Astaghfirullahalazim mengucap panjang sis tengok movie ni. Hantu kelima tu muncul tapi takde motif pun. Sama lah dengan movie ni, takde motif pun. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.2, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.1/10

3 comments

  1. aritu nampak trailer mcm menarik tapi tu la, cerita malaysia dont expect too much

    ReplyDelete
  2. tak boleh brain langsung jalan cerita dia. terus murung lepas habiss tengok movie ni..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.