Movie Review | No One Killed Jessica

Saturday 3 July 2021

Director : Raj Kumar Gupta

Writer : Raj Kumar Gupta

Cast : Vidya Balan, Rani Mukerji, Rajesh Sharma, Mohammed Zeeshan Ayyub, Myra Karn

Production Company : UTV Spotboy

Distributor : UTV Spotboy, Reliance Entertainment, Netflix

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 136 minutes

Release Date : 7 January 2011

Trailer :


Diadaptasikan dari kes jenayah pembunuhan Jessica Lal pada tahun 1999 bila Jessica (Myra Karn) ditembak di bahagian kepala setelah beberapa kali memaklumkan stok arak sudah habis dan bar dah pun ditutup pada jam 12.30 malam. Perjalanan kes yang diceritakan dalam movie crime thriller terbitan UTV Spotboy sama seperti kejadian sebenar. 

One of the reason movie No One Killed Jessica, naskhah kedua Raj Kumar Gupta ni tersenarai dalam my fav movie. Glad I can rewatch it on Netflix walaupun dah 10 tahun tapi impak dan perasaan tu masih sama. That’s a good thing kan tapi dalam masa yang sama rasa sedih jugak sebab keadaan negara masih di takuk yang sama. Jangankan India tapi di mana-mana negara pun korupsi dan kebobrokan tak akan pernah hilang. Sama ada rakyat putus asa atau bangkit melawan, itu saja perbezaannya. 

Dekat first half, movie bergerak dengan penceritaan bagaimana Sabrina Lal (Vidya Balan) dan keluarga turun naik mahkamah dan berjumpa dengan saksi berkaitan dengan kes Jessica. Macam mana mereka dikecewakan berkali-kali hanya kerana suspek Manish P. Bharadwaj (Mohammed Zeeshan Ayyub) anak kepada menteri di Haryana. Ramai saksi dibeli dengan mudah termasuklah kawan baik Jessica sendiri, Vikram Jai Singh (Neil Bhoopalam) yang memilih untuk berdiam dan ubah statement di kamar mahkamah. 

Awalnya watak journalist Meera Gaity (Rani Mukerji) tak nak ambik port dengan kes Jessica Lal ni sebab open and shut case sampai lah dia nampak keputusan mahkamah di mana menyatakan tiada siapa yang membunuh Jessica. Merepek kan?! Sebab tu dia ambil keputusan untuk guna platform dan suara dia menegakkan keadilan yang dinafikan. Walaupun agak dramatis dan too good to be true tapi elemen fiksyen sebegini yang kita perlukan bila sakit hati dengan keputusan dunia yang nyata. Keistimewaan yang ada pada layar perak ataupun media cetak. 

Watak Meera mungkin diambil dan dipaparkan berdasarkan Barkha Dutt, salah seorang journalist wanita di India yang pandai mencari peluang dan berani dalam bidang dia. Rani pun berjaya deliver watak dia tanpa terlihat melebih-lebih dengan dialog yang kedengaran feminis dan lantang. Babak dia bersama Vidya antara highlight dalam movi No One Killed Jessica bila dua pelakon berbakat besar bersemuka dalam satu skrin. Tak hairan lah Rani menang banyak anugerah untuk kategori  Best Supporting Actress. Walaupun muncul sekejap tapi impak kehadiran dia meninggalkan kesan mendalam. 

Selain watak-watak utama, watak sampingan seperti Inspektor N. K. (Rajesh Sharma) pun diolah secara realistik sebagai penjawat awam yang jujur dan berdedikasi dengan amanah sebagai pegawai polis tapi disebabkan kuasa politik dan wang, dia terpaksa akur dengan keputusan pihak atasan. Tangan dia terikat. 

Music score dari komposer Amit Trivedi berlingkar pada penceritaan dan perasaan beberapa watak lantas menambahkan emosi. Not sure kalau pengarah Raj Kumar Gupta bagi tribute kepada movie Rang De Basanti ataupun dia nak mesej yang sama diketengahkan dalam kalangan penonton. Though I don’t really like that movie tapi feels pada scene tu sama kuatnya dengan babak yang dipaparkan dalam movie No One Killed Jessica. 

Sama juga dengan kekuatan mesejnya bila menimbulkan provokasi dan pertanyaan sama ada kita sebagai manusia biasa berada di pihak yang mana bila pilihan datang kepada kita. Sama ada untuk berdiam diri dan tak ambil peduli ataupun turut serta menentang dalam pelbagai cara yang termampu. Kalau ikutkan kes sebenar dan latar masa yang ditonjolkan dalam movie ni pun ambil masa yang lama untuk tegakkan kebenaran. Bukan setakat melemahkan fizikal tapi mental juga. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.