Movie Review | Aku Tahu Kapan Kamu Mati

Friday 23 July 2021

Pengarah : Hadrah Daeng Ratu

Penulis Skrip : Aviv Elham

Pelakon : Natasha Wilona, Ria Ricis, Al Ghazali Kohler, Fitria Rasyidi, Ryma Gembala, Sonia Alexa

Syarikat Produksi : Unlimited Production, Maxima Pictures

Pengedar : GSC Movies, MM2 Entertainment, Disney+ Hotstar

Genre : Seram / Komedi

Durasi Tayangan : 94 minit

Tarikh Tayangan : 5 Mac 2020 (Indonesia), 13 Ogos 2020 (Malaysia), 17 September 2020 (Singapura)

Trailer :


Movie genre seram komedi yang diadaptasikan dari novel Wattpad, Aku Tahu Kapan Kamu Mati yang dikarang oleh Arumi E mengisahkan tentang anugerah Siena (Natasha Wilona) yang boleh melihat pertanda orang akan mati. Siena dapat anugerah ni lepas dia hidup kembali selepas disahkan meninggal dunia oleh doktor. Boleh kata kematian yang sekejap tu mengaktifkan pancaindera keenam. 

Belum terbiasa dengan keadaan tu semestinya Siena ketakutan bila sahaja ternampak hantu yang mempunyai pertalian dengan orang sekeliling dia yang bakal mati. Pengalaman ni dikongsikan kepada kawan-kawan karib dia - Flo (Ria Ricis), Neni (Fitria Rasyidi), dan Vina (Ryma Gembala). Awalnya susah untuk mereka percaya tapi lepas dua kali terjadi perkara yang sama, Neni mencari jawapan di Internet. Ternyata perkara tu wujud. 

Dapat anugerah boleh melihat bila orang akan mati tu ada diceritakan dalam Internet tapi macam mana untuk selamatkan orang daripada kematian tu tak ada. Dekat sini lah pengarah cuba tekankan mesej sosial di mana kematian itu takdir setiap manusia. Kalau tak ada movie ni pun semua orang sedia maklum fakta dan hakikat yang satu ni. 90’s generation pun belum lupa lagi dengan kengerian franchise Final Destination sebab kalau kita skip turn kematian tu confirm dia datang balik. Cepat atau lambat je yang menjadi persoalan. 

Tapi sebab I kena tulis review 600 patah perkataan so I tak boleh nak stop dekat sini. Let’s talk about goof shall we? Masa scene Siena datang sebagai hantu dekat hostel tu kawan dia ada cakap nasib baik kawan sekolah belum tahu pasal kematian dia. Tapi esoknya Siena pergi ke sekolah dah kena attack dengan Denisa (Sonia Alexa) pasal mati hidup balik. Bukan sekali tapi dua kali. Lepastu cikgu dia pulak pesan jangan sebarkan hoax pasal hantu menjemput orang di dunia sebab dia baru lepas hidup balik. So the whole school already knew. 

Scene diorang beria lah kumpul semua alat berbahaya supaya tak menjadi punca kematian tu pun pointless sebab orang boleh je mati tergelincir lepastu terhantuk dekat meja. Tak pun jatuh tangga ataupun kena langgar lori. Sedangkan batu masuk dalam mesin pemotong rumput boleh membunuh, apa lah sangat benda lain yang tak disangka. Siena tu pun koma sebab kena panah petir. Pointless and draggy. 

Sepanjang movie ni Siena bukan setakat dikacau oleh hantu yang menjemput orang yang hidup di dunia ni tapi hantu-hantu lain macam Pontianak merah (Mahdika Wijiya) yang muncul out of nowhere sebab nak tambahkan lagi rencah seram tu. Ada juga scene hantu budak yang menempel dekat cikgu tapi watak tu tak mati pun malah dilupakan terus. 

Scene komedi pun sengaja diulang dan try hard supaya nampak kelakar. Sama jugak lah dengan scene Flo keluar ikut pintu lain tapi nak masuk ikut pintu lain padahal terang-terang berkunci. Sengaja sidai semua kain putih pun macam try hard jugak lah. Nasib baik watak Badriah (Asri Welas) tu memang kelakar. 

Elemen drama macam pergaduhan Denise ataupun pergaduhan Flo dengan Siena bila masuk bab Brama (Al Ghazali Kohler) pun tak cukup kuat. Scene Brama tu nampak terlampau rush tapi sayangnya tak menambahkan apa-apa impak pada penceritaan dan mood pun padahal pengarah boleh kembangkan lagi. Mungkin pembikinan movie Aku Tahu Kapan Kamu Mati ni untuk tontonan yang santai. Mungkin….

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 4.9/10

1 comment

  1. Tgk screenshot tu boleh kata semua suram... Memang seksa mata nak cari hantu muncul hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.