Lucky Man | Feels Lucky To Have This Abum As Self-Reward

Monday 5 July 2021

Lepas album Waterfall - B.I sampai, album Lucky Man - Bobby pulak sampai. Yeayy for Double B in the house yo! Actually album Bobby ni dah keluar dari 25 Januari 2021 lagi tapi bulan lepas baru dengar full abum dekat Youtube. Dengar semua lagu pun best, harga pun dah jatuh sikit, terus beli dekat Shopee. 

Album Lucky Man ni ada dua version - A ataupun B. I pilih version B sebab box dia fully berwarna hitam unlike A version, ada shape warna putih lepastu divider dekat dalam macam tak cantik bila base warna putih. 5 hari album ni ambil masa untuk sampai ke tangan dan parcel dia agak menyedihkan sebab dah kemek sana sini. Nasib lah tak rosak poster Bobby. 


Main track untuk album Lucky Man ni lagu U Mad dengan konsep diss to haters tonjolkan sisi swag, confidence dan strong dari Bobby. Rap yang laju dengan level amarah yang tinggi. There's a lot energy in this song. First time dengar terus jatuh cinta dan sekarang dah jadi lagu penggerak semangat supaya rajin sikit haha



Berbeza dengan solo debut album Bobby - Love and Fall (2017), album kedua ni lebih playful, santai dan serlahkan karakter Bobby dengan susunan lagu yang membentuk sebuah cerita termasuklah 4 skit yang dimuatkan bersama. Yang bestnya dalam album ni Bobby ada lagu bersama JuNe - Raining dan DK - Ur SOUL Ur BodY. Rasanya semua album Bobby ada lagu dengan DK ataupun tentang DK. Sayang betul dengan member sorang tu. I think apart from being friend and group member, Bobby jaga DK macam adik. 


Bobby bermain dengan saiz abjad pada tajuk lagu. Macam lagu  Ur SOUL Ur BodY yang emphasize pada Soul berbanding Body sebab perkara tu yang dia value pada wanita. Kombinasi suara Bobby yang keras dengan suara lunak dan lembut DK menjadikan lagu tu sweet dan adorable. One of my fav song dalam album Lucky Man. Cara lirik tu persembahkan karakter Bobby yang suka pakai seluar jatuh tapi lepas kehadiran perempuan tu dia naikkan tinggi bagi makna perubahan yang besar sedang berlaku. Pakai seluar jatuh more to being casual tapi seluar naik tinggi bila lelaki attend majlis rasmi atau berpakaian formal which means he's serious in his business. 

Yeah You make me sing I pull up my trousers higher 
Yeah Your presence in my life is like that 
Yeah You make me sing I pull up my trousers higher 
Yeah Your presence in my life is like that... - Ur SOUL Ur BodY

Relationship Bobby dengan JuNe dipaparkan dengan cantik dalam lagu Raining. Walaupun diorang awkward tapi Bobby memang dah lama minat dengan talent JuNe. He never shy to admit that thing. Sebelum lagu Raining, Bobby dengan JuNe ada gubah satu lagu bersama dengan konsep rock ballad jugak. Happy bila dengar lagu ni sebab Bobby highlight talent JuNe, bagi ruang untuk dia menyerlah dalam karya since JuNe memang minat dengan genre rock instead of hip-hop - genre/style utama iKON. Masa beli album ni berharap jugak dapat poster Raining sebab comel tapi dapat yang lain pulak. 

I said I said it’s 
Raining raining 
Raining raining 
In my dark and sad room 
Hold me down 
Bury me alive 
It’s a night I don’t want to exist... - Raining

Penceritaan, emosi dan melodi lagu Raining ni berbeza dengan lagu Ur SOUL Ur BodY sebab lagu ni bila dia patah hati lepas kena tipu dengan perempuan yang dia suka. Rasa putus asa, melankolia, patah hati semuanya digambarkan dengan tepat oleh suara serak JuNe dan adlibs dari Bobby. 

Kemudiannya  lagu Let It Go yang menceritakan tentang harapan dia untuk move on so melodi lebih cheerful and heartwarming. Vokal Bobby terserlah sebab tak banyak rap dan lirik yang diulang-ulang untuk emphasize perasaan tu. Bobby tutup album Lucky Man dengan lagu Devil yang lebih kurang sama rentak dan konsep dengan U Mad. Lengkap lah kitaran kehidupan seorang playboy haha

Lirik lagu dalam album Lucky Man ni kebanyakannya simple dan relatable dengan common life sebab cerita jatuh cinta, patah hati dan move on semua orang pun pernah rasa so it's relatable sangat. The butterfly feelings, angau, denial, geram semua lah diterjemahkan dengan melodi yang tepat. Main track je macam susah nak follow tapi side track semuanya enjoyable. 


Bobby kata dia dapat inspirasi pun dari keadaan sekeliling macam lagu Lilac tu dia dapat ilham masa dia tengah cari sabun basuh baju dekat supermarket. Dia ternampak sabun dengan wangian bunga Lilac yang berwarna ungu kemudian bayangkan dengan perasaan jatuh cinta pertama kali. 

My eyes are closed, put your hands up
You are my first love
You're my li-li-lac
My eyes are closed, put your hands up
You are my first love
You're my li-li-li-li-lac - Lilac

Sama macam B.I dengan album Waterfall, Bobby juga bermain dengan beberapa bunyi atau instrumen music untuk jadikan lagu tu hidup dan berseni macam lagu Gorgeous. Suka dengan intro lagu ni bila Bobby masukkan dial tone dan suara dia merayu bertanya dekat perempuan tu. Bobby tahu nak guna low note di tahap mana supaya kedengaran sexy. I'm melt!


Berbaloi lah beli album Lucky Man sebagai self reward ni ataupun kalau memang peminat Bobby sebab ada banyak photocards dan sketch Bobby yang ambil tengkorak sebagai konsep seni. Dalam album Lucky Man ni ada 

- Roll poster (both side)
- Song poster
- Bobby Pizza Photocard
- CD album Lucky Man
- 4 pcs of photocards 
- Magenetic photocard
- Lucky Man stickers
- Bobby stickers
- Lyric book
- Photobook of Bobby
- iKON photocard


Happy dapat iKON photocard sekali walaupun satu je. Comel je semua hikss


Lepas dengar keseluruhan album, dapat rasa yang karya dan talent Bobby makin bertambah bagus sebagai rapper, penulis lrik ataupun komposer. Dah 10 tahun under YG entertainment pun boleh provide lagu best tak kira genre. Tak sabar nak tunggu comeback album iKON nanti sebab DK bagi hint akan ada banyak lagu hip-hop. 

5 comments

  1. Bestnyaaa boleh beli albummmm tuu! Nak beli jugak tapi bts lah, tapi mahu empat hari empat malam kena bebel dengan kakak >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ni pun mak tak tahu. kalau dia datang rumah confirm kena bebel jugak.

      Delete
  2. Wowww.. Amazing ya .. tak pernah beli album pape dah skrg

    ReplyDelete
  3. owh macam ni rupanya album tu

    ReplyDelete
  4. Dah dengar lagu U Mad tu.. memang best.. Ada eh dia colab dengan DK.. tq Farhana.. nak gi dengar sekarang juga.. hehehe..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.