Web Series & Drama Bollywood Menarik Sepanjang Tahun 2020

Wednesday 17 February 2021

Selepas kejayaan series Sacred Games di Oscar, banyak production house Bollywood mula terbitkan web series dalam pelbagai genre untuk diterbitkan di OTT platform. Makin bertambah galak bila pandemik melanda kemudiannya diisytiharkan lockdown. Makin bertambah ramai yang menonton drama atau web series. 

Based on my reviews and rating, entry ni mengumpulkan drama atau web series Bollywood menarik yang diterbitkan pada tahun 2020 as future reference for you guys in case tak tahu nak tengok apa dekat OTT platform. 

1. Delhi Crime  (Netflix)

Web series terbitan Netflix yang menang di Academy Awards ni diadaptasi dari kes gang rape yang berlaku di Delhi, India. Tragedi kejam ni mendapat tumpuan seluruh dunia dan pengarah Richie Mehta hasilkan skrip dari perspektif polis yang bekerja siang malam untuk keaadilan pada si mangsa. 

Director : Richie Mehta

Writer : Richie Mehta

Cast : Shefali Shah, Rasika Dugal, Adil Hussain, Rajesh Tailang, Yashaswini Dayama, Denzil Smith,  Abhilasha Singh, Sanjay Bishnoi, Mridul Sharma

Genre : Crime / Drama / Thriller

Running Episodes : 10 episodes


2. Aarya (Hotstar)


Diadaptasikan dari drama Dutch bertajuk Penoza arahan Pieter Bart Korthuis yang diterbitkan pada tahun 2017, Aarya mengangkat genre crime drama yang berkisar perniagaan haram di Rajashtan. Cerita bermula bila keluarga kecil Aarya bersama Tej terganggu dengan masalah bisnes yang timbul bila adik Aarya, Sangram dan Jahawarcuri heroin yang bernilai Rs300crore dari supplier Shekawat. Comeback untuk Sushmita Sen dan menang Best Actress untuk watak Aarya.

Director : Sandeep Modi, Ram Madhvani, Vinod Rawat

Writer : Sandeep Shrivastava, Anu Singh Choudhary

Cast :  Sushmita Sen, Chandrachur Singh, Ankur Bhatia, Vikas Kumar, Namit Das, Sikandar Kher, Jayant Kripalani, Manish Choudhary, Alexx ONell, Viren Vazirani, Virti Vaghani, Flora Saini, Gargi Sawant, Sugandha Garg

Genre : Crime / Drama

Running Episodes : 9 episodes


3. Masaba Masaba (Netflix)


Director : Sonam Nair

Writer : Sonam Nair, Nandini Gupta, Anupama Ramachandran

Cast :  Masaba Gupta, Amariah Awantaye, Neena Gupta, Neil Bhoopalam, Smaran Sahu, Satyadeep Mishra, Rytasha Rathore, Mithila Palkar, Gajraj Rao, Shibani Dandekar, Kiara Advani, Malvika Mohanan

Genre : Comedy / Drama

Running Episodes : 6 episodes


4. Bandish Bandits (Amazon Prime)

Gabungan musik antara penyanyi pop Bollywood, Tamanna dan penyanyi musik klasik, Radhe di Rajashtan menjadi kegilaan ramai. Tapi masalah datang bila Tamanna insecure dengan kelemahan vokal dia tambah pula selepas syarikat rakaman launch Radhe sebagai penyanyi utama dan bukannya duo seperti yang dijanjikan.  Komposer music album dalam drama ni telah menang award beberapa hari lepas. 

Director : Anand Tiwari

Writer : Amritpal Singh Bandra, Lara Ahsan Chandni, Anand Tiwari

Cast :  Naseeruddin Shah, Ritwik Bhowmik, Shreya Chaudhry, Atul Kulkarni, Rajesh Tailang, Kunaal Roy Kapur, Sheeba Chaddha, Amit Mistry, Tridha Choudhary, Rahul Kumar

Genre : Music / Drama / Romance

Running Episodes : 10 episodes


5. JL50 (SonyLiv)

Apa jadi kalau kapal terbang yang hilang 35 tahun lepas, muncul dan terhempas di hutan? Makhluk halus? Propaganda politik ataupun quantum physics which we can say time travel? Pegawai CBI, Shantanu Das dan partner dia, Gourango ditugaskan untuk menyiasat kes kapal terbang yang terhempas.

Director : Shailender Vyas

Writer : Shailender Vyas

Cast : Abhay Deol, Pankaj Kapur, Ritika Anand, Rajesh Sharma, Piyush Mishra

Genre : Mystery

Running Episodes : 4 episodes


6. Scam 1992 : The Harshad Mehta Story (SonyLiv)


Diadaptasikan dari novel ‘The Scam: Who Won, who Lost, who Got Away’ yang ditulis oleh Suchita Dalal dan suami dia, Debashish Basu yang banyak buat research tentang stock market dan juga  interview dengan Harshad Mehta sendiri selepas keluar dari penjara. Dalam series ni diceritakan sendiri bagaimana Harshad Mehta menggunakan bank tempatan untuk bersaing dengan bank aantarabangsa dalam dunia saham. Series ni telah menang beberapa award untuk kategori Best Drama, Best Actor dan Best Script.

Director : Hansal Mehta, Jay Mehta

Writer : Sumit Purohit, Saurav Dey, Vaibhav Vishal, Karan Vyas

Cast :  Pratik Gandhi, Shreya Dhanwanthary, Nikhil Dwivedi, Mamik Singh, Lalit Parimoo, Rajat Kapoor, Vishesh Bansal, Chirag Vohra, Anjali Barot

Genre : Crime / Drama

Running Episodes : 10 episodes


Actually ada banyak lagi drama atau web series yang tak sempat lagi nak layan tapi yang dalam list ni mostly yang dah menang beberapa awards dalam pelbagai kategori untuk tahun 2020. Happy binge-watching!

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.