Short Movie Review | Toffee

Saturday 27 February 2021

Director : Tahira Kashyap

Writer : Tahira Kashyap

Cast : Sammaera Jaiswal, Syna Anand

Production Company : Jar Pictures, Eros International

Distributor : ErosNow

Genre : Drama

Running Time : 18 minutes

Release Date : 9 January 2018

Trailer : 


Tak pernah tahu yang isteri Ayushmann Khurrana dah mula venture dalam bidang perfileman sebagai pengarah sebab kenal dia sebagai penulis buku je sebelum ni. Di bawah syarikat produksi Eros International, bekerjasama dengan Ayushman Khurrana dan Mukesh Chabra, Tahira terbitkan movie tentang child bride yang berlaku di India. 

Tania (Sammaera Jaiswal) balik bercuti di kampung belah ibu dia di Jalandhar kemudiannya melawat kawan baik dia, Ritu (Syna Anand). Keluarga Ritu antara keluarga yang daif di kawasan tu dan Ritu membantu ibu dia balut Toffee (gula-gula) sementara ayah dia bekerja di kilang gandum. 

Lepas bosan membalut gula-gula, Ritu akan hantar tiffin kepada ayah dia dan dapat upah sebanyak Rs2 rupees. Dengan upah tu dia pergi beli aiskrim bersama Tania kemudiannya pusing satu kampung untuk bermain atau melawat beberapa kawasan yang baru untuk Tania. 

Masa melawat kuil Gurudhra, Ritu bagitahu yang dia banyak menipu Tania tentang duit dia selama ni sebab duit yang dia dapat sebagai upah, dia simpan separuh untuk buka Ritu Dance Academy. Setakat ni dia dah berjaya kumpul Rs 800 rupees. Impian Ritu sebagai jurulatih tarian akan tercapai bila duit dia dah cukup untuk beli studio. Tania pula bercita-cita untuk jadi seorang doktor.

Masa Ritu cerita tentang kakak dia yang akan berkahwin minggu depan sedangkan baru berumur 13 tahun, Tania dah mula cuak sebab dia taknak berkahwin. Tapi Ritu bagitahu kehidupan mereka berdua berbeza sebab kahwin awal ni cuma berlaku di kampung. Ritu tak boleh bayangkan macam mana dia nak jaga anak dalam usia dia yang baru berumur 10 tahun. 

Dari statistik yang dikumpul oleh United Nations Population Fund pada Februari 2017, ramai sebenarnya yang dah meninggal kerana mengandung ataupun bersalin pada usia yang muda. 20,000 orang kanak-kanak atau remaja perempuan menjadi ibu sebelum usia mereka mencecah 18 tahun. 47% perempuan di India dikahwinkan sebelum usia mereka mencecah 18 tahun. 

Sedih bila baca fakta ni sebab kahwin di usia yang muda bukan setakat mengganggu emosi si ibu tapi akan bagi kesan pada si anak-anak juga. Personally my mom pun berkahwin pada usia yang muda masa berumur 16 tahun. Patutnya dia pergi sekolah, experience new things and explore a lot of things tapi kena pikul tanggungjawab yang besar. Dekat kampung I pun ada yang berumur 12 tahun pun dah kahwin. Lebih menyedihkan even dah masuk tahun 2021, Malaysia masih belum mampu keluarkan undang-undang untuk ban child marriage. 

Idea untuk hasilkan filem pendek Toffee ni datang dari pengalaman Tahira Kashyap semasa kecil bila balik bercuti musim panas di kampung belah ibu dia di Basti Sheikh, Jalandhar. Dia ceritakan pengalaman dan perasaan dia dalam watak Tania dan Ritu adalah kawan dia di sana. Latar masa filem pendek Toffee adalah pada tahun 90-an jadi kebanyakan masa digunakan untuk have fun di luar sebab elektrik selalu terputus. Dialog dari Tania dan Ritu tentang kebersihan, child bride, cita-cita dan perbezaan kasta semuanya melalui apa yang mereka belajar dan tahu walaupun masing-masing belum betul-betul faham.

 

Tahira set warm tone untuk menggambarkan kegembiraan zaman kanak-kanak dia luangkan masa bersama Ritu walaupun cuma sekejap. Dekat flashback scenes banyak perkara yang mereka lakukan bersama ditambah dengan soulful soundtrack Bachpan nyanyian Ayushmann Khurrana. Lagi menarik kalau flash back scenes tu ditambah dengan scenes yang lain instead of ulang beberapa scenes yang dah ditayangkan di awal cerita. Still, plot twist dia rentap semua kenangan dan keegmbiraan yang ada pada awal movie. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.7/10

5 comments

  1. eh..blog pana dah ok lah.. kalau tak bukan main susah nak komen..klik sana sini nak bagi comment box tu active

    ReplyDelete
  2. 18mins for a very good content ! puas

    ReplyDelete
  3. wahhh drama toffee . baru perasan blog akak berwajah baru

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.