Movie Review | Shabd (2005)

Friday 12 February 2021

Director : Leena Yadav

Writer : Llena Malhotra, Sutapa Sikdar (dialogue)

Cast : Sanjay Dutt, Aishwarya Rai Bachchan, Zayed Khan, Kamini Khanna

Production Company : Pritish Nandy Communications

Distributor : Pritish Nandy Communications, Netflix, Disney Hotstar, Amazon Prime Video

Genre : Thriller / Drama

Running Time : minutes

Release Date : 4 February 2005

Trailer :

Penulis novel Shaukat Vashisht (Sanjay Dutt) mengalami trauma dan kemurungan bila diasak oleh pihak media bila novel keduanya dicemuh terlampau fancy dan tak realistic sedangkan novel debut dia menang Booker Prize. Agresif juga media dalam dunia penulisan ni. 

Disebabkan hal tu Shaukat mula mencari cerita pada orang sekeliling dia termasuk lah isteri dia sendiri, Antra (Aishwarya Rai Bachchan) yang bekerja sebagai seorang pensyarah. Kata Antra dunia dia cuma ada kerjaya dan Shaukat, tak ada apa yang menarik pun. Sehingga lah kedatangan Yash Agnihotri (Zayed Khan) mengubah pandangan Antra. 

Shaukat yang mencari, telah pun berjumpa dengan watak utama dia – Tamanna (Keinginan). Karakter Tamanna sebenarnya sama dengan karakter Antra tapi Shaukat belum sedar pasal tu dan dia pujuk Antra supaya berkawan rapat dengan Yash walaupun isteri dia tak selesa sebab Yash macam menaruh hati. 

Shaukat yakinkan Antra untuk uji cinta dalam perkahwinan sebab mereka berdua bersatu pun sebab arranged marriage. Yash pula datang dalam hidup Antra dengan karakter dia yang childish dan fun. Dari cerita Antra tentang friendship dia dengan Yash, Shaukat akan tulis semuanya dalam draft novel dia. Dalam masa yang sama, dia akan bertanya tentang personal life maid baru dia, mungkin untuk supporting character atau subplot dalam cerita. 

Shaukat biarkan Antra spend time seharian dengan Yash dan predict apa yang akan jadi walaupun akan wujud perkara yang melampaui batas sebagai isteri orang tapi dia tak kisah sebab dia nak benda tu jadi. Sampai ke tahap Shaukat sendiri yakin yang dia boleh kawal semua benda menggunakan Shabd (Perkataan) dia. 

Idea untuk filem ni dah cantik dah sebab alur cerita dia dari Shaukat yang menghidap writer’s block berubah percaya diri dia ada kuasa mengatur sesuatu melalui pena dia. Tapi sayangnya jalan cerita diolah agak meleret dan half-baked sebab banyak lagi yang boleh dikembangkan. Twist dia agak predictable lah sebab apa yang Antra buat tu masih terikat dengan senario zaman tu, tahun 2005 dan karakter dia sendiri yang bergantung sepenuhnya kepada Shaukat. 

Sinematografi dari Aseem Bajaj cantik pada sesetengah scene tapi kurang menaikkan mood dan impak pada scene antara Shaukat dengan Antra. Scene perbualan tentang bercinta dengan lelaki muda atau kenalan di kampus tu, camera agak shaky dan blur padahal scene tu agak intense. Agak mengecewakan lah sebab cinematographer yang sama dalam movie Chameli. Music score dari komposer duo Vishal-Shekhar not bad lah. Genre music sesuai dengan karakter watak dalam scene berkenaan.

 

Asalnya watak Antra kena offer dekat Esha Deol, Sushmita Sen dan Shamita Shetty lepas Bebo keluar tapi Aish yang terima untuk berlakon dengan Sanjay Dutt. Ada sesetengah scene muka Sanjay Dutt agak menyeramkan especially bila dia masuk dalam dunia penulisan dia. Kalau cerita ni berubah lebih dark atau lebih thriller seperti yang director Leena Yadav claim maybe lagi menarik kot. 

Walaupun movie Shabd dapat negative reviews dari critics tapi skrip filem ni diarkibkan di perpustakaan Margaret Herrick, Academy Motion Pictures Arts and Science. Percubaan yang baik untuk debutante writer Llena Malhotra dengan tema psikologi tapi banyak yang perlu dibaiki antaranya durasi yang panjang meleret. Questionable juga bila Mrs. Kapadia (Kamini Khanna) tak bagitahu Yash yang Antra dah berkahwin walaupun watak dia menyampah dengan relationship diorang berdua. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

2 comments

  1. zaman ni memang minat giler dengan aisywarya rai. tak ingat pernah tengok kat tak movie ni..hehe

    ReplyDelete
  2. i tak pernah lagi tgk cita ni, omggg byk hindi yg i tak watch ni hmmm

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.