Drama Review : Mencintaimu Mr. Photographer

Friday 31 May 2019



Pengarah : Eyra Rahman
Penulis Skrip : Novel Mencintaimu Mr. Photographer karya Emma Mariam
Pelakon : Syafiq Kyle, Hannah Delisha, Arash Mohamad, Amy Mastura, Hairie Othman, Marissa Yasmin, Imal Amry, Ariz Lufias, Aishah Azman, Elvina Chua, Bernard Hiew, Vicha
Genre : Romantik/Drama
Jumlah Episod : 16 Episod
Tarikh Tayangan : 3 Julai 2017 – 27 Julai 2017
Syarikat Produksi : MIG Production Sdn Bhd
Penyiaran : Astro Ria & Astro Ria HD
OST : Jampi – Hael Husaini


Adaptasi bestseller novel Mencintaimu Mr. Photographer ni mengisahkan tentang kisah kehidupan Aira Qaisara (Hannah Delisha) yang dikongkong oleh papa dia, Tan Sri Megat Miqdad (Arash Mohamad). Di atak boleh bekerja terutamanya bidang yang dia minat, peragawati sebab mak dia dulu kena halau dari rumah disebabkan mesra dengan photographer di tempat kerja.


Ke mana Aira pergi akan ditemani Mila (Aishah Azman), PA dia yang dilantik sendiri oleh Tan Sri. Tak cukup dengan tu, Tan Sri paksa Aira untuk berkahwin dengan calon pilihan dia tapi Aira buat perangai sampai 40 orang calon tolak pelawaan Tan Sri. Pertemuan Aira dengan Jemy a.k.a Nazmi Ilyas (Syafiq Kyle) di restoran masa dia berjumpa dengan calon ke-40 mencuit hati Jemy.


Jemy merupakan photographer dan boss di NI Studio, perangai dia agak panas baran dan kurang bercakap tapi perangai Jemy ni dah dianggap lali dengan para pekerja dia, Nadia (Vicha), Alan (Bernard Hiew) dan Rahim (Ikmal Amry). Aira yang geram dengan perangai Jemy suka hati ambil gambar dia datang ke studio untuk minta Jemy padam semua gambar-gambar dia.


Lain pula jadinya bila Aira jatuh hati dengan Jemy dan mula berkerja di NI Studio untuk belajar mengenai dunia modeling. Tan Sri pula hantar bodyguard dia intip pergerakan Aira dan ugut Jemy supaya jangan rapat dengan Aira.


Tan Sri Megat Miqdad berjumpa dengan Roslan (Hairie Othman), kawan baik dia untuk tuntut janji untuk kahwinkan anak mereka berdua. Nasrul (Ariz Forteen) yang memang dah suka dengan Aira, setuju dengan perjanjian perkahwinan tu tapi ibu dia, Laila (Amy Mastura) menentang habis-habisan disebabkan rasa benci kepada Miqdad.


Rimas dengan perangai Tan Sri dan Nasrul, Aira dan Jemy berkahwin secara curi-curi dengan restu mama Aira (Marissa Yasmin) dan abang dia sebagai wali. Tapi bila Laila dapat tahu tentang perkahwinan Jemy dan Aira, dia berjumpa dengan Jemy dan minta untuk ceraikan Aira sebab mereka berdua sebenarnya adik beradik.


Jalan cerita drama ni simple je tapi yang best tengok sebab chemistry Syafiq Kyle dengan Hannah Delisha menjadi sangat. Rasa nak tengok drama ni pun sebab ada video diorang dua sweet dekat Twitter. Syok tengok part diorang dengan Mila je lah sebab sejenis kelakar. Masa dalam Cinta 100 Hari dia bawa watak sendu je.  

'Huishhh romantik dia lain macam nohhh, rasa nak mandi gula kat sini. Kalau nak sweet sweet manja manja tunggu la aku balik dulu'

Yang menyampah part parents diorang serabut entah mende-mende especially Laila dengan Miqdad. Miqdad ada bodyguard, ada spy tapi senang je percaya fitnah Laila. Lagi satu hal, dia boleh tahu Aira dengan Jemy tu berkahwin curi-curi tapi tak tahu Jemy tu siapa.

Since drama ni berkisar dunia modeling banyak la outfit cantik-cantik dari Lily Petuna, Milktee, Needleworks, Kaylene, Intan Suri especially wardrobe Hannah Delisha. Dah la muka macam Barbie doll. Makeup hasil tangan Ella Sandera pun cantik. Nak sangat tahu diorang pakai lip matte apa, cantik kemain memasing.



Soundtrack utama dalam drama ni lagu Jampi – Hael Husaini tapi banyak je lagu lain yang keluar ikut situasi dalam drama ni lah. 

Overall drama ni sweet sangat and menepati expectation, memang buat pilihan tepat layan drama ni tengok Syafiq dengan Hannah. Feels dia sama macam layan drama Hero Seorang Cinderella.


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +1 = 9/10

6 comments

  1. Ala.. Sweet, romantik dan kelakar memang bestlah layan.. Tambah kalau pelakon utama tu ada kimia.. Memang menjadilah drama tu..

    ReplyDelete
  2. Saya memang layan drama ni dulu. Gandingan hero dan heroinnya best.

    ReplyDelete
  3. aida x brape lah dgn hero & heroin :(
    tgk gitu gitu jer lah.

    ReplyDelete
  4. With software like Adobe Photoshop and Lightroom, it has become so easy to edit pictures. Even a novice Photoshop user can learn how to remove a pimple, wrinkles, or any other blemish on a portrait. Adjusting the contrast and brightness, color shades, and more can improve the photo image. image masking service

    ReplyDelete
  5. It is a simple fact of life that with the arrival of digital cameras, many people now call themselves a "photographer". Over recent years there has been an explosion of people offering their services as wedding photographers, many of who have never received any training, have no insurance, do not use professional equipment and do not have sufficient backups in place to cater for any eventuality. london wedding photography

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.