Filem Festival Cannes

Wednesday 22 May 2019


Bulan Mei officially bulan di mana Festival Filem Cannes diadakan di Riviera, France. Since minggu lepas dah aktif share artis Bollywood yang join Cannes dekat Twitter so ramai la yang tanya tentang Cannes ni. Yes, entri ni untuk terangkan serba sedikit tentang Cannes dan kenapa penting untuk Bollywood join Cannes. 

Apa itu Cannes?


Festival Filem Cannes yang wujud sejak 1946 merupakan majlis untuk meraikan filem yang terpilih dari seluruh dunia yang hantar untuk tayangan perdana di Cannes. Cannes antara top 3 festival filem dalam industri perfileman selain Venice Film Festival dan Berlin International Film Festival. 

Berapa lama Cannes diadakan?

Selalunya festival ni akan berlangsung selama 2 minggu dan selebriti Bollywood yang pergi sebagai duta brand akan berada di Cannes selama 2 hari. Kalau movie terpilih untuk tayangan perdana pula, sehari sahaja kebiasaanya. 

Siapa yang pergi Cannes?

Cannes asalnya cuma terhad kepada yang terlibat dengan filem-filem terpilih tapi disebabkan pengaruh dan status yang makin meluas, Cannes mula terbuka kepada duta jenama yang sponsor Cannes. 

L'oreal - Aishwarya, Sonam Kapoor, Deepika Padukone, Katrina Kaif pernah datang sebagai duta
Grey Goose - Kangana Ranaut, Diana Penty dan Huma Qureshi
Chopard - Priyanka Chopra


Ada artis yang datang untuk sebarkan kempen NGO seperti Mallika Sherawat untuk Free Girl in India. 

Ada juga pelakon Bollywood yang dijemput menjadi juri filem seperti Vidya Balan tahun 2017. 

Untuk pelakon Malaysia tak pasti tapi tahun ni, Bront Palarae dijemput menghadiri tayangan perdana Once Upon A Time In Hollywood. 


Disebabkan makin banyak jenama yang mendaftar sebagai sponsor Cannes seperti Magnum dan Jimmy Choo, tiket untuk orang awam dijual sebanyak US5000 sekeping. Untuk orang awam boleh juga join tengok movie yang ditayangkan di pantai setiap malam sepanjang festival berlangsung. 

Pemilihan movie di Cannes

Setiap tahun ada beribu filem yang akan dihantar dari seluruh negara untuk dapat tayangan perdana dan menang anugerah mengikut kategori. Cuma 50 filem dan 30 filem pendek yang akan dipilih oleh jawatankuasa pemilihan yang dilantik. 

Aktiviti di Cannes

Festival Filem Cannes akan buat tayangan perdana semua filem yang terpilih mengikut kategori seperti :  

In Competition - Semua filem yang dihantar akan aim anugerah Palme D'Or - Anugerah utama di Cannes


UN Certain Regard - Filem yang mempunyai keunikan budaya setempat
Out Of Competition - Filem yang dipilih oleh jawatankuasa untuk ditayangkan tapi tak tergolong dalam mana-mana kategori
Cinefondation - Filem yang dihasilkan oleh pelajar akademi filem tapi durasi tak melebihi 1 jam
Short Film - Semua filem pendek akan aim anugerah Short Film Palme d'Or
Cannes Classics - Tayangan perdana untuk filem tribut

Ada juga Tayangan Khas, Tayangan Tengah Malam, dan banyak lagi tayangan perdana sepanjang festival berlangsung. 


Selain dari tayangan perdana untuk pilih pemenang, ada juga aktiviti untuk producer ataupun pengarah filem buat ujibakat, ada forum bincang tentang industri filem. Bagi brands pula acara red carpet untuk tayangan perdana, interview, outdoor photoshoot dan juga parti VIP. NGO pula bebas untuk beraktiviti sepanjang festival. 

Penting ke Cannes ni?

Tak semua filem yang dihantar ke Cannes ni akan dapat pengiktirafan seluruh dunia ataupun disebut-sebut dalam sejarah perfileman tapi banyak juga filem dapat pendedahan global terutama pelakon yang datang. Producer, director ataupun pelakon yang datang dapat berjumpa dengan orang industri dari negara lain, dapat ilham atau mungkin dapat pelakon baru untuk movie akan datang. 


Secara tak langsung industri fesyen, fotografi, makanan atau teknologi pun akan naik disebabkan acara red carpet dan pelbagai aktiviti lain yang dihadiri oleh selebriti terkenal. Ellie Saab, Gucci, Jimmy Choo, Valentino, Louis Vuitton, Dior, De Grisgono, Casadei, Sabyasachi, HP, Swarovski, Chopard, AshiStudio, House Of Pixel, The Frozen Studio dan lain-lain. 

Bila banyak jenama besar yang join Cannes, makin senang untuk produser dan pengarah cari dana untuk bikin filem bila budget pembikinan selalunya makan berjuta. 

I guess that's it for now. Thanks for reading. 

7 comments

  1. Ooo...selalu dengar tapi tak tahu festival apa

    ReplyDelete
  2. Farhana suka filem ya? Tak ramai org follow Cannes walaupun event tu sgt berprestij & classy, kalau banding dgn Golden Globes atau Oscar. Hrp Once Upon A Time tu betul2 best - review sgt positif.

    ReplyDelete
  3. Last photo tu juga yg awesome.

    ReplyDelete
  4. good sharing...selalu dengar aje festival nie..tapi jarang nak ambil tahu

    ReplyDelete
  5. saya perhatikan artis thailand selalu dpt jemputan ke sini..

    ReplyDelete
  6. Anugerah yang menarik.. Makin besar, makin mahallah tiket dia..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.