10 Jenis Tanaman Untuk Beginner

Monday 13 May 2019

Menanam memang best bila kita dapat manfaat hasil penanaman tu. Kalau tak dapat hasil buah atau sayur pun, kita masih lagi dapat extra oksigen di kawasan pokok yang kita letak. Tanam pokok ni boleh juga jadi terapi bila kita busy dengan kehidupan seharian. Tapi boleh murung juga bila tanaman tak menjadi nak pula kalau 'tangan panas'.


Dalam entri ni nak share 10 jenis tanaman yang mudah sangat nak dibiakkan sebab tak perlu penjagaan khusus sebab kawan-kawan selalu minta share. Ni antara tanaman yang jenis campak je benih, memang confirm hidup elok dan keluarkan hasil. Cuma berbeza sikit lah hasilnya bila tanam di rumah apartmen ni sebab cahaya matahari tak kena sangat. 

Penggunaan pasu tak kisah jenis apa pun, tanah pula beli dekat kedai RM2 ataupun MR.DIY sebab tanah kompos dan organik. Campur juga dengan sabut kelapa, boleh beli dekat kedai RM2. Baja, boleh beli dekat MR. DIY, baja tahi ayam ataupun pasar tani - Baja A&B. Kadang tu ambil juga tahi kambing buat baja. 

1. Aloevera

Paling senang nak jaga sebab letak je dekat kawasan yang panas, siram pun seminggu sekali. Kadang tu biar hujan yang siram. Aloevera ni tak boleh hidup di kawasan lembab atau tempat redup. Tak lama pun nak tunggu aloevera keluar anak pokok nak pula kalau kawasan tu memang panas. Kadang tu tak sedar pun dah ada anak. Bila ada anak, boleh pindah ke pasu lain. 


For me, aloevera ni guna untuk minum supaya boleh sejukkan badan. Adik pula guna untuk mask muka dan lebatkan rambut. Kalau sunburn, apply je dekat muka. Esoknya kulit dah elok balik. Tak perlu bergegas ke Watson pun nak beli aloe gel. Jimat dan senang!


Boleh baca dekat sini untuk resipi air roselle aloevera ni. 

2. Cili

Sama macam pokok aloevera, pokok cili pun tak perlu siram setiap hari sebab perlukan tempat panas dan tanah yang sederhana kering. Jangan kering sangat nanti mati tak cukup zat. Tak perlu beli benih dekat kedai pun ataupun beli pokok dekat nursery sebab boleh je ambil biji cili lepastu tabur dalam pasu. Nanti naik la anak pokok dan membesar. 


Sebelum keluar buah, pokok cili akan keluarkan bunga putih ni tapi menangis la korang kalau angin kencang sebab bunga ni sangat senang untuk tercabut. Kadang tu terbertuh sikit ja pun, dah gugur ke tanah. Lagi satu hal renyah sikit cili ni bila musim hujan atau separa hujan sebab bena akan datang menyerang. Masa ni memang togel la pokok cili hampa. 


Kena rajin buang daun yang kena bena kalau tak, habis dengan cili sekali kena bena. Buah cili pun jadi terbantut. Orang kata pokok cili ni ikut tuan yang tanam. Kalau jenis perongoih tu memang cili dia pedas bingit la. Orang la kataaaaa....


Tanam cili ni kena rajin gembur tanah dia jugak supaya akar dia dapat nutrien lain. Tapi nak gembur tu jangan ganas sangat sampai kena akar pokok. Gembur manja je gitteww

3. Bendi

One of my fav plant sebab I suka makan bendi. Yang syoknya nak tanam dia pun senang. Cumanya bila tanam dekat beranda rumah, saiz dia tak la besar macam dekat kedai tapi boleh la nak makan cara orang bujang. Cara nak tanam pun mudah sangat, ambil biji campak ja dalam pasu, esok lusa naik la tu. 



Selalunya bila naik pokok dan berbuah, memang akan biarkan satu batang kering sebab nak biakkan dekat pasu lain. Dari 1 pokok membawa ke 5 ke 6 pokok. Sebelum pokok bendi berbuah, dia akan keluarkan bunga putih creamy cuma yang ni tak mudah jatuh. Sebelum pergi kerja atau balik kerja memang suka tengok bunga dia. Hilang stress. 

4. Kunyit

Bila beli kunyit hidup memang akan ada episod bertunas dah so tinggal transfer masuk ke pasu je. Tak lama nanti naik la pokok dia merimbun dalam pasu. Pokok kunyit ni masa awal pembiakan je perlukan air yang banyak, bila dah besar tak perlu sangat pun dan boleh letak di kawasan yang panas ataupun separa redup. Just nice untuk dia membesar.


Bila daun dia dah banyak, selalunya akan buat alas untuk tungku, boleh guna bila kena senggugut masa period ataupun perut kembung since daun kunyit boleh hilangkan angin. Agak dalam sebulan dua tu rajin-rajin la check dalam tanah sebab ada kunyit yang boleh ambil untuk buat masak lemak cili api.

5. Halia

Sejenis dengan kunyit, bila beli je mesti muncul episod keluar tunas so potong je lah bahagian hujung bertunas tu masuk dalam pasu. Gali lubang untuk tanam ubi halia dalam sikit dalam 3 inci so pasu memang kena jenis yang tinggi sikit. Seminggu dua nanti keluar la anak pokok. 


Dah nak masuk setahun nanti, korek la pasu tu ambil halia yang dah bercambah guna untuk masak nanti. Tinggalkan separuh untuk dia membiak lagi. 

6. Mulberi

Pokok mulberry ni senang je nak tanam bila dia boleh membiak melalui keratan batang. Tak perlu balut ke apa, cuma potong batang dari induk lepastu cucuk dekat tanah. Esok lusa naik la daun baru. Dah la membiak paling senang, buah pun senang je nak keluar. Kena rajin cantas dahan supaya cepat membiak. 


Buah mulberry ni masam kemain tapi sedap. Daun dia boleh buat ulam tapi ambil yang pucuk lah. Kalau yang dah besar tu menangis nak makan. 

7. Bayam

Pokok bayam sangat senang membiak so kalau beli benih cukup satu plastik kecil je ataupun tanam dari batang bayam je. Nanti bila bayam dah membesar, dia akan keluarkan benih yang berhijrah ke pasu lain dengan angin. Kalau tanam bayam, berapa bulan lagi tengok la pasu lain pun ada muka dia. 


Kalau perasan dalam gambar ni ada pokok lain kan? Ni pasu pokok rosemary sebenarnya tapi entah bila bayam datang menempel. Tengok je dah besar dengan jayanya. Bayam ni kena letak dekat tempat panas baru daun dia merah cantik. Tanam bayam kena pastikan tanah lembab so kena rajin siram air. Kalau malas, campur tanah dengan sabut kelapa. 

8. Cekur

Dari kecil membawa ke besar pokok cekur ni memang wajib ada nenek, mak dengan makcik tanam dekat rumah. Tak tahu lah kalau you guys kenal ataupun tak pokok ni. Orang Jawa kenal sangat la dengan ulam ni sebab masuk dalam masakan pecel.


Dekat rumah tanam dua jenis cekur, satu yang biasa satu lagi cekur hitam. Cekur hitam keluarkan bunga warna ungu, yang cekur biasa warna putih. Pokok cekur ni boleh letak dekat tempat separa redup ataupun redup. Tak ada masalah pun tapi kalau ada siput tu kena cepat buang. Nanti rosak ubi. 2 bulan je dah membiak banyak cekur ni. Sekali sekala gembur tanah kalau cekur taknak naik sangat lepastu tembak baja. 

9. Daun Bawang

Yang ni kalau tak ajar pun tahu boleh campak terus je masuk dalam pasu bila dah bertunas. Bukan lama pun nak naik pokok. Biar je dalam pasu tu nanti pandai la dia keluar daun dengan bunga

Credit : Google
Daun dah membesar nanti kerat pastu campak dalam sup ayam tak pun telur dadar ataupun nasi goreng. Dah la sedap crunchy, wangi pulak tu menu masakan korang.

10. Tomato

Yang ni paling kena bagi penjagaan rapi sekali bila tanam. Silap cara boleh rosak pokok tak pun mati. So far menjadi je tanam dekat balkoni rumah ni, dah banyak kali makan hasil tanam sendiri. Tips untuk tanam pun dah buat dekat entri ni.


Saiz tak besar mana lah sebab tanam dalam pasu kecil, cahaya matahari pun tak berapa sangat tapi puas hati lah makan masam-masam manis. Masak spaghetti carbonara je petik tomato dekat pasu. 

Dulu tak la banyak mana tanaman tapi sekarang dah tambah pokok kucai, rosemary, betik yang entah tahun bila nak keluar buah tapi harapan tu masih tinggi, bayam brazil, pokok kailan. 


Ada juga tanaman lain yang cuba tapi tak menjadi macam strawberry, kangkung, salad but still cuba lagi sampai menjadi. I guess that's all for this time. Happy gardening!

10 comments

  1. kat rumah ada cili, bendi, sayur manis & pokok mangga hehe

    ReplyDelete
  2. skrg ray target nak satu je. lidah buaya tu. we used to have them at home tp skrg xde dah.

    ReplyDelete
  3. Terbaikkkk la fanaaa... Akak dah lama down dengan balcony garden akak.. Sejak2 nak pindah hujung thun nnt.. Lagi la malas gila nak menanam

    ReplyDelete
  4. wow !! mungkin lepas ni boleh bagi cadangan jenis pokok yang boleh tanam atas langit dik.. hahaha~ akak dok atas kayangan, teringin nak tanam pokok tapi tak tau pokok ape yang sesuai..

    ReplyDelete
  5. pokok lidah buaya tu memang antara paling senang dan cepat besar, cepat membiak..

    ReplyDelete
  6. seronok kalau dapat hasil :)

    ReplyDelete
  7. pokok sayur ni agak mencabar juga untuk dijaga..

    ReplyDelete
  8. laman aida masih kosong, farhana.
    baru pindah kan.
    plan dah ada. mood jer lom sampai-sampai lagi.

    aida plan nak tanam :
    daun pandan
    serai
    limau kasturi
    cili padi
    kunyit
    halia
    daun kesum
    bendi
    ulam raja

    in shaa Allah :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.