Cabaran 25 Hari Blogging : Cikgu Paling Best Zaman Sekolah

Monday 27 August 2018


Cikgu paling best zaman sekolah, I'm not really mesra/rapat dengan cikgu-cikgu sebab mostly cikgu-cikgu akan baik untuk jaga KPI dia. Its quite depressing really. Bila tak faham, cikgu tak membantu sangat pun tapi akan perli 'takkan budak pandai pun tak faham? Awak duduk kelas first, sepatutnya lagi bagus dari kelas belakang'. Tsskkk

Lagi menyampah bila cikgu letak harapan tinggi depan semua student lain 'Saya semalam bet dengan suami saya Farhana dapat 5A. Jangan kecewakan saya'. Sikit pun tak bangga sebab UPSR dapat 3A and cikgu tu tak datang pun said anything. At all.

Masuk sekolah menengah try untuk jadi pasif supaya kejadian sekolah rendah tak berulang tapi sekolah menengah quite good sebab cikgu lebih open dengan students, bonding tu tak macam cikgu-pelajar tapi lebih kepada kawan. Sebab belajar mostly tak ambil input sepenuhnya dari cikgu tapi presentation kawan-kawan sekelas. 

Bila tak faham pun boleh study dengan kawan-kawan dekat kelas prep ataupun study group. Tapi nak sembang pasal cikgu paling best still tak ada sebab I berpegang pada prinsip taknak rapat dengan cikgu. I have A LOT cases yang melibatkan cikgu sampai nama naik dalam meeting ataupun 'mesyuarat tingkap bilik guru' so yupp. 

Tapi tak semua cikgu macam tu lah, ada yang betul-betul try nak faham apa masalah sebenarnya cuma tak ada peluang nak open table sebab masing-masing busy. I don't trust cikgu kaunseling sebab kita pergi dekat dia untuk selesaikan masalah tapi dia punca bertambahnya masalah. 

Well, anyway my post agak negatif for some readers but tak semua orang ada cerita positif untuk dikongsi so you are allowed to give negative remarks to me. Ciao!

11 comments

  1. Menarik..nnt ada masa nak join jugak cabaran 25 hari ni...
    setiap manusia ni,ada kisah tersendiri...pengalaman yg akan membawa kita skrg ni :)

    ReplyDelete
  2. true..tapi tu la hakikatnya..macam best jer cabaran 25 ni..mmg nk mencabar diri jugak nii..hehe

    ReplyDelete
  3. kejayaan di sekolah hanya kejayaan sementara.. kejayaan sebenar adalah menjadi insan yang berguna kepada kedua ibu bapa dan keluarga.

    ReplyDelete
  4. Setiap dari kita punyai cerita yang berbeza... Dan ia menjadi satu kenangan yg tak boleh dilupai... Best jugak cabaran farhana buat ni.

    ReplyDelete
  5. aida ada cikgu feveret time skola rendah, farhana.
    nak join la cabaran ni.

    ReplyDelete
  6. semogaaaaaa akak x jadi cikgu yang anak2 murid ingat tak best sepanjang hidup diorang. tpi normal me too ada je pengalaman sadis dgn cikgu2 =)

    ReplyDelete
  7. Macam saya, saya cuma rapat dengan bebrapa orang cikgu yang saya selesa je.

    ReplyDelete
  8. rasanya contact dgn cikgu BI saja hahaha.. entah la sbb dia paling rajin komen kt ig kot

    ReplyDelete
  9. Sampai skrg cikgu2 masa sekolah ramai yg dah jadi kawan, sebab tak sekolah lagi kan, so cerita pun cam kwn dgn kwn tho masih respect depa as teacher

    ReplyDelete
  10. Best la cabaran 25 hari blogging ni. Kak Feni tertarik dengan kes guru kaunseling tu. Memang sedih sebab ada pengalaman pahit tentang itu. Terasa macam "akulah student paling bermasalah dulu". BTW kak feni ada cikgu yang selalu marah kak feni dulu tapi sampai sekarang still contact thru FB. Haha terus jadi insan yang baik.

    ReplyDelete
  11. Zumal suka cikgu kaunseling, cikgu pengajian am dan geografi je. Cikgu pengajian am dah macam kawan sampai sekarang...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.