Movie Review : Basmati Blues

Tuesday 21 August 2018

Related image

Director : Danny Baron
Writer : Danny Baron, Jeff Dorchen
Cast : Brie Larson, Scott Bakula, Donald Sutherland, Tyne Daly, Utkarsh Ambudkar, Lakshmi Manchu
Production Company : Red Baron Films, Considered Entertainment
Distributor : Shout! Studios
Genre : Musical/Romantic/Comedy/ Drama
Running Time : 105 minutes
Release Date : 5 October, 2017 (American Film Festival), 9 February, 2018 (United States)
Trailer :



I seriously didn't know this is a musical movie! Masa layan trailer tak terserlah sangat pun musical tu bila layan movie bersepah lagu dia. Lagu lagi banyak dari isi cerita. Tak tahu siapa target audience movie ni, mungkin kanak-kanak sebab jalan cerita santai je but yeah, this movie is good to watch.

Menceritakan tentang Linda (Brie Larson), saintis yang membuat kajian tentang penanaman padi yang mempunyai lebih banyak protein dan tidak menggunakan benih untuk ditanam dan dinamakan Rice Nine. Disebabkan kejayaan Linda dan ayahnya, Eric (Scott Bakula) mencipta formula baru penanaman padi yang boleh menghasilkan lebih banyak khasiat dan bermutu tinggi, bos syarikatnya, Mr. Gurgoun (Donald Sutherland) menghantar Linda ke India untuk test market dan mendapatkan kepercayaan petani untuk membeli beras Mogil.

Related image

Linda yang tak suka bersosial dan lebih suka terperap di makmal terpaksa jalani kehidupan baru dan berjumpa dengan rakyat India yang berbeza budaya dengan Amerika. Di India, Linda bertemu dengan Rajit (Utkarsh Ambudkar), graduan universiti dari bidang biologi tapi gagal menghabiskan pengajiannya kerana kekangan dana.

Mempunyai minat yang sama, Linda jatuh cinta dengan Rajit tapi cinta mereka terhalang bila Rajit dapat tahu muslihat sebenar syarikat Mogil yang bakal menghancurkan pendapatan penduduk kampungnya. Tambah pula bila Patel kecewa dan try sabotaj Rajit bila Linda friendzonekan dia,

Related image

Jalan cerita walaupun santai tapi not bad lah sebab ada info pasal padi dan ritual rakyat India masa musim menuai and they show the beautiful culture and lifestyle of rural folks in India. Cuma agak kecewa lah bila major conversation dalam English walaupun sesama Indian. Ada beberapa scene je yang Indian converse in Hindi. Lagu pun memang totally in English, tak ada langsung selitkan verse Hindi. Tapi lagu dia fun jugak lah nak layan.

Cinematoghraphy dia cantik sangat terutamanya dalam lagu Love Don't Knock At My Door dengan bintang penuh dekat langit fuhhhh eye feast!


Not sure Linda guna suara asal ataupun tak, kalau suara asal memang sedap lah suara dia nyanyi semua lagu. Sama lah dengan Rajit & Patel. Lakonan memasing okay je baik leading cast mahupun extra, sesuai lah dengan movie ringan macam ni, tak ada intense moment yang perlukan talent besar pun. For me, it's a one time watch movie. Nak tengok pun okay, tak tengok pun okay. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.9/10

12 comments

  1. Suka gak movie macam ni. lagi-lagi sis memang peminat filem Hindustan. Nanti nak cari.

    ReplyDelete
  2. hisdustan hindustan, best best best. ;d

    ReplyDelete
  3. Wah! Macam menarik je movie ni... Lagi² akak jugak suka hindi. Hehe. Nice info. Ada masa nak jugak tengok.

    ReplyDelete
  4. Filem ehh... Nama filem dh mcm beras faiza dah.. Ehh

    ReplyDelete
  5. singgah sini :D

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Singgah pagi,ketika semua org tgh bercuti.. :)

    ReplyDelete
  7. Nice review kak Fj!! ^_^ Happy Eid al-adha <3

    ReplyDelete
  8. ehee ingatkan Basmati beras tu =P
    ehhe ok ok joking jangan marah ehe..

    ReplyDelete
  9. dengar basmati, memang ingat beras basmati je la..hihi

    ReplyDelete
  10. memang hantu hindustan farhanna ni hihi

    ReplyDelete
  11. nampak menarik cerita ni :)

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.