Book Review : Bau Semangat Anak Muda

Sunday 26 August 2018



Penulis : Nami Cobb Nobbler
Penerbit : Lejen Press
Helaian : 161 mukasurat/ 24 bab
Genre : Teenlit/Falsafah/Satira Cinta
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama – Disember 2012
                        Cetakan Kedua – Februari 2013
Harga : RM 7

Sinopsis: 


Review : 

Dah lama cari novel ni sebab dah lama follow Teh Tarik Gelas Besar so ada la certain novel Nami yang dah beli tapi hilang sebab orang pinjam haihhh.

Okay back to the review, cerita Nizam dari kecil yang jumpa sinar kehidupan dengan Band Paku Tekan tapi terpisah bila ahli band berpecah dan pindah dari Cheras Perdana. I’m not quite familiar dengan Cheras Perdana so bila penulis sembang tu lagi banyak oh ye ke daripada angguk since it’s a new general knowledge for me.

Sekejap je nak ambil masa baca buku ni sebab jalan cerita yang best and relate with my childhood. Suka sangat part kenapa orang dewasa suka buli budak kecik? We wonder for the same thing actually. Orang tua yang suka buat keputusan tanpa bincang dulu dengan anak-anak. Simpan duit dalam tabung nak beli apa kita nak tapi sudahnya duit dibaham orang lain. A loner at school so boleh faham macam mana perasaan bila ada geng tu.

Episod Nazmi finally ada band sendiri episode yang agak menarik untuk dibaca, macam mana setiap member ada perangai tersendiri tapi sebagai manusia bernama Nazmi dia chill je lepak dengan semua. Suka sangat dengan watak Lam sebab pemikiran dia yang agak radikal. Tapi betul kata Hafiz tu sampai bila nak riot? Dua ideologi berbeza dalam cerita ni yang menghidupkan plot. Best kalau debat antara Hafiz dengan Lam tu diperbanyakkan lagi.

Bab Luq dengan Kopi O Air Tawar macam boleh guess hidup siapa but still enjoy baca walaupun tak banyak sangat bab Luq ni. And I really love the ending, can you imagine I pun happy sangat bila hajat Nizam dari kecil dah tercapai. Cuma potong mood bila tak tahu what’ll happened next and dah habis. Eh tak puas lah baca buku nipis macamni!

1. Author +1, 2. Accuracy +0.5, 3. Writing Style +1, 4.Plot +1, 5. Character +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 9.3= 10

8 comments

  1. macam menarik..tapi Cuya lama dah tak pegi kedai buku..pokai r..kekeke

    ReplyDelete
  2. rajinnya dia baca novel..bole la tag kat FB untuk cabaran 7 hari novel yang disukai..hihihi

    ReplyDelete
  3. Wahhh....macam menarik je buku ni... Nanti leya nak cuba dapatkannya lah

    ReplyDelete
  4. Lama dah tak baca buku 🙄

    ReplyDelete
  5. nampak ringkas tapi menari jalan citer ni.
    something good utk dibaca anak-anak dan ibu bapa kot, farhana?
    how to understand jiwa anak :)

    ReplyDelete
  6. Cover dia menarik.. Tak pernah berjaya lagi baca buku penulis ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.