Telemovie Review | Hari Terakhir Seorang Pengurus (2018)

Monday 28 May 2018

Telemovie Hari Terakhir Seorang Pengurus, Sinopsis Telemovie Hari Terakhir Seorang Pengurus, Telefilem, Astro Citra, Mustika HD, 2018, Pelakon, Remy Ishak, Susan Lankester, Amerul Affendi, Nadiya Nisaa, Mustaqim Mohamed, Junji Delfino, Bulan Terry, Sherie Merlis, Lawak, Komedi, Unik,

Pengarah : Syed Fariz
Pelakon : Remy Ishak, Susan Lankester, Amerul Affendi, Nadiya Nisaa, Mustaqim Mohamed, Junji Delfino, Bulan Terry, Sherie Merlis
Genre : Komedi
Durasi Tayangan : 80 minit
Tarikh Tayangan : 27 Mei 2018 – Astro Mustika
Production Company : Anomalous Films & Suar Channe
Trailer :



Ternampak trailer telemovie dekat Twitter terus tertarik nak tengok sebab mengisahkan tentang Nasir (Remy Ishak) yang tekad untuk terjun dari tingkat atas bangunan pejabatnya ke bawah sebab stress yang dihadapinya. Rakan sekerja Nasir, Hasbullah (Mustaqim Mohamed) yang paling rapat sejak 10 tahun orang pertama yang jumpa Nasir berdiri di luar bangunan terus kucar-kacir bagitahu bos syarikat, Clarice (Susan Lankester) dan juga seorang lagi rakan sekerja yang pendiam, Nerd (Junji Delfino) dan juga budak intern selama 3 tahun di syarikat tu, Linda (Bulan Terry).


Pada mulanya Clarice tak percaya Nasir cuba untuk membunuh diri dan lebih pentingkan kehadiran klien utama mereka, Natalia tapi kerana Nasir makin tekad untuk terjun dan Nasir sorang je yang boleh deal dengan Natalia, Clarice berusaha untuk pujuk Nasir supaya batalkan hasrat dia.

Sementara tu, masing-masing cuba untuk cari apa punca Nasir ingin membunuh diri sampai call isteri Nasir, June (Nadiya Nisaa) untuk pujuk Nasir tapi masih lagi gagal cari punca kenapa. Nasir cuma minta June percayakan dia hingga perkara ni selesai. Situasi makin tegang bila orang ramai mula perasan kelibat Nasir di luar bangunan dan wartawan mula telefon untuk dapatkan wawancara eksklusif. Tak lama kemudian, June call pihak bomba untuk pujuk Nasir.


Kehadiran pakar perunding di Selangor & KL, K-bomm (Amerul Affendi) yang juga merupakan sahabat lama Nasir juga gagal membuatkan Nasir batalkan hasrat untuk bunuh diri. Disebabkan kasihan dengan K-bomm yang ingin pergi berbulan madu dan menyelamatkan rumahtangga dia yang retak menanti belah, Nasir membuka rahsia kenapa dia ingin bunuh diri.

Barisan pelakon yang mantap salah satu punca telemovie ni menarik sebab lakonan yang bersahaja dari semua pelakon tambah pula bila banyak momen kelakar terutama scene Aunty So Lucy dengan scene Jijah (Sherie Merlis) halimunan. Tapi ada scene yang draggy jugak macam scene Hasbullah nak call June guna phone office. Lepas Busker, ni kemunculan kedua Bulan Terry and thanks God dalam telemovie ni dia ada banyak skrip nak dibandingkan dengan Busker.


Rasa nak release stress, try layan telemovie ni sebab dari awal sampai habis penat gelak layan kerenah memasing walaupun ada 8 karakter utama dan seorang watak sampingan je sepanjang telemovie ni. Cuma macam geram jugak la sebab tak ada scene yang intense atau kalut dalam telemovie ni. Lagi cantik kalau ada scene menggelabah Nasir nak jatuh dari bangunan sebab bila Nasir kena tekankan yang dia nak terjun agak bosan jugak lah nak pula bila dah nak hujung cerita dah. But still okay lah nak layan sampai habis sebab mesej telemovie ni quite strong dalam dunia pekerjaan.
1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.3/10

2 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.