Warna-Warni Jagung

Thursday 31 May 2018


Umum tahu jagung berwarna kuning tapi berapa banyak sebenarnya jagung yang berwarna lain wujud di dunia ni? Sebenarnya ada banyak jagung berwarna selain dari kuning. Warna kuning tu disebabkan sifat yang senang membiak dan bertahan sepanjang tahun so Pusat Penambahbaikan Jagung dan Gandum Antarabangsa  tetapkan standard warna jagung ialah kuning sama macam pisang ataupun lobak.

1. Jagung Biru

Related image

Di Amerika Selatan dan Mexico terdapat jagung berwarna biru yang bagus untuk kesihatan terutamanya kepada pesakit diabetes dan kanser. Jagung biru atau dikenali sebagai jagung Hopi juga mempunyai 30% lebih protein berbanding jagung kuning yang biasa. Warna biru berpunca dari anthocyanin yang tinggi pada jagung tersebut tapi jagung jenis ni sangat susah untuk membiak. Jagung biru juga berbeza dari segi kelebaran dan ketebalan setiap kernel. 

Kebiasaannya jagung biru dijadikan chips, tortilla, roti, muffin ataupun sup jagung mengikut selera penduduk setempat. 

2. Jagung Merah

Related image

Hidup pada musim panas hingga luruh, jagung merah mempunyai 20% protein dan 350% antioksida daripada jagung biasa. Sama juga macam jagung biru, jagung merah bagus untuk pesakit diabetes, mampu mengurangkan stress dan menaikkan kadar imunisasi badan. Jagung merah yang muda dijadikan salad atau sayur dan matang lebih awal dari jagung biasa. Jagung merah hidup di Guatemala, Mexico dan juga Andes, Amerika Selatan. Jagung berwarna merah dikenali dengan nama Ruby Queen, Strawberry Popcorn, Bloody Butcher dan Broom Corn.

3. Jagung Ungu

Related image

Lebih dikenali dengan nama Morado, jagung ungu lebih rangup berbanding jagung yang lain dan hidup pada musim panas sahaja. Jagung ungu dapat membantu masalah obesiti, selulit dan diabetes kerana tinggi antioksida, phytonutrients, phenolic acids dan flavonoids. Jagung ungu biasanya hidup di Peru dan digunakan dalam minuman masyarakat Andes iaitu Chica Morada yang mengandungi jagung ungu, nenas dan beberapa rempah yang diperap. Penanaman jagung ungu makin meluas dan berkembang ke negara Sepanyol, Eropah dan Amerika Syarikat.

4. Jagung Hitam

Image result for black corn

Jagung hitam mempunyai kernel yang berwarna hitam dan tongkol yang keunguan dan pokoknya tumbuh setinggi 3 meter dan menghasilkan buah jagung sepanjang 20cm kebiasaannya. Jagung hitam yang muda berwarna putih tapi berubah menjadi wana hitam bila sudah masak. Bila dipegang, jagung hitam akan meninggalkan kesan warna di jari. Tak seperti jagung lain, kernel jagung hitam agak liat dan tak manis sangat. Jagung hitam cuma hidup pada musim panas di Peru, UK, US dan Amerika Selatan. Antara nama jolokan jagung hitam ialah Black Aztec, Black Mexican ataupun Maiz Morado. 

Jagung hitam biasanya tidak dijual di pasaraya tapi dijual di pasar tani berdekatan dengan kawasan penanamannya. Jagung hitam kaya dengan zat besi, thiamin, riboflavin, niacin, magnesium, folate, fosforus dan vitamin A. 

5. Jagung Putih

Related image

Mempunyai paras gula dan air yang tinggi, jagung putih sesuai dimakan ketika masih muda sebab rasanya yang manis dan sesuai dijadikan minuman selain dari minyak, tepung, snek popcorn dan dedak binatang ternakan. Berbeza dengan jagung berwarna yang lain, jagung putih boleh hidup sepanjang tahun dan sebab ini lah jagung putih antara tanaman utama di Amerika sehingga mencecah 12 billion bakul setahun.

6. Jagung Kuning

Related image

Jagung kuning sebenarnya merupakan jagung mutasi dari jagung putih yang menggunakan karotenoid untuk tampak kekuningan dan kaya dengan Vitamin A.  Sama seperti jagung putih, jagung kuning juga mampu hidup sepanjang tahun dan senang membiak. Kebiasaannya jagung kuning tumbuh di kawasan Afrika dan Latin Amerika yang diangkat sebagai makanan ruji lantas mengatasi masalah buta di peringkat kanak-kanak di kawasan tersebut. Jagung kuning juga sumber makanan utama di Amerika dan hasil pengeluaran dianggarkan sebanyak 12 billion bakul setahun.

Sebenarnya ada lagi jagung yang berwarna selain kuning, ada juga campuran warna biru dan merah, campuran kuning dan merah and even warna pelangi tapi kebanyakannya mempunyai khasiat yang sama dan cara pembiakan yang sama.

Image result for rainbow corn

Fun fact, kaum asli di Amerika menggunakan jagung sebagai sumber makanan utama setiap hari dan warna jagung mempunyai kegunaan tersendiri. Jagung merah untuk majlis keramaian yang melibatkan anak dara, jagung putih untuk dibuat roti Najavo kneel semasa pesta menuai, jagung kuning dihidangkan untuk pasangan pengantin pada majlis perkahwinan dan yang paling istimewa sekali ialah jagung biru yang dianggap membawa berkat dan kebanyakan rumah memang akan jemur jagung biru sehingga kering dan disimpan di dalam rumah.

Related image
Najavo kneel bread
Di Malaysia pula jagung kuning kebanyakannya diimport dari negara luar dan sekarang UPM sedang berusaha untuk menghasilkan jagung hybrid supaya kita mengurangkan kebergantungan terhadap jagung import. Dalam masa setahun, negara kita menghasilkan 10 tan sehektar jagung dan jumlah import jagung dari negara luar mencecah RM4 billion setahun. Well, that’s a lot. Meanwhile dekat Indonesia dah pun berhenti bergantung kepada jagung import sebanyak 3 juta tan dan mula menanam sendri bermula tahun lepas. 

So you guys ada yang gilakan jagung tak? Pernah jumpa tak jagung yang berwarna selain warna kuning. Masa ternampak post tentang jagung pelangi di Twitter nampak juga Americans suka makan jagung biru sebab lebih sedap katanya dari jagung kuning. Macam nak try cari dekat online market, mana tahu ada :P

8 comments

  1. Jagung yang warna gelap & hitam tu nampak macam ulat la pulakkk haha first time tau pasal jagung warna selain kuning..

    Aerill Hassan

    ReplyDelete
  2. tau jagung kuning je sebab itu je biasa makan.yang lain tu seram juga nak makan.
    Janji Kita

    ReplyDelete
  3. Recently banyak tgk ttg jagung camni tapi blm penah tgk dan rasa yg real lagi. Tah msih rasa ori jagung ke tak kan

    ReplyDelete
  4. takpernah jumpa pun haha jumpa jagung kuning je

    ReplyDelete
  5. seronoknya tgk warna warni jagung.. baru mama tau jagung ada byk kaler

    ReplyDelete
  6. mak aida sgt minat jagung rebus.
    kalau ke psr mlm, mak plak ada rumah aida, confirm beli kan 1-2 tongkol jagung.
    aida plak suka air jagung.
    sedap nyer laaaa...
    tak pernah plak terjumpa yg kaler kaler gitu. menakutkan plak tgk nyer ha ha ha ha...

    ReplyDelete
  7. amboi banyak sungguh warna..x pernah jumpa lagi yg warna2 tu..hat yg biasa je akak makan...agak2 yg warna lain tu rasa dia lagu mana?

    ReplyDelete
  8. Hati2 beli jagung hitam di cameron. Saya rasa warna hitam tu diwarnakan. Mesti penulis pernah beli kan? Saya pernah beli dan rasanya sama shj sperti jagung kuning. Isi dalamnya juga kuning, hanya luaran shj berwarna hitam. Selogiknya, warna buah yg asli tak akn tinggalkan kesan warna di tgn. Info yg tertulis tongkol berwarna keunguan tetapi gambar tidak sama seperti yg dikatakan. Kemungkinan besar jagung itu diwarnakan bertujuan utk menipu para pembeli

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.