TV Show Review | Single’s Inferno Season 1 (2021)

Sunday 26 March 2023


Director : Kim Jae-won, Kim Na-hyun
Writer : Ji Hyun-suk, Lee Jung-hwa
Presenter : Hong Jin-kyung, Lee Da-hee, Cho Kyu-hyun, Hanhae
Contestants: Shin Ji-yeon, Kang So-yeon, Ahn Ye-won, Song Ji-a, Kim Su-min, Seong Min-ji, Kim Hyeon-joong, Moon Se-hun, Kim Jun-sik, Choi Si-hun, Oh Jin-taek, Cha Hyun-seung
Production Company : JTBC
Distributor : Netflix
Genre : Reality television, Dating show, Variety show
Running Episodes : 8 episode (57–82 minutes per episode)
Release Date : 18 December 2021 
Trailer: 


Lepas tengok Single’s Inferno Season 2, mesti lah excited nak tengok Season 1 sebab format dating show terbitan JTBC ni menarik perhatian selain dari dapat cuci mata. Kalau dalam Season 2 ada ramai peserta yang merupakan bekas peserta Ratu Cantik, Season 1 pula kebanyakannya adalah model dan duta produk. 

Sama juga macam Season 2, semua peserta single’s Inferno perlu tinggal di Inferno, pulau terpencil dan masak sendiri mengikut kreativiti masing-masing. Dari awal lagi dah nampak yang Song Ji-a curi perhatian ramai jejaka di situ. Cara Ji-a macam Jennie Blackpink, jenis muka cantik bitchy savage face tapi manja bila bercakap. Comel bila dengar Ji-a gelak especially bila dia spend time dengan Hyeon-joong. 


Kalau dalam Season 2 invested tengok kisah cinta Jong-woo dengan Seul-ki, dalam Season 1 pula ada kisah cinta Moon Se-hoon dengan Shin Ji-yeon. Kelakar bila tengok Se-hoon patah hati sebab jiwa dia sensitif jadi semua presenter rasa kelakar bila dia duduk depan khemah pandang bintang merenung nasib mengenangkan Ji-yeon yang bahagia di Paradise. 


Kyuhyun paling terhibur sekali tengok perjalanan mencari cinta Se-hoon dalam Single’s Inferno Season 1 ni. Sementara Hong Jin-kyung pula terkejut dengan perubahan karakter Oh Jin-taek sejak dia pergi ke Paradise. Boleh tahan juga lah mulut manis dia mengayat peserta lain. Ji-yeon kata dia kelakar tapi tak tahu lah dekat mana kelakarnya tu. Mungkin masa diorang berborak dalam khemah tu banyak la kot Jin-taek buat kelakar sebab tak semua aktiviti peserta ditayangkan oleh editor. 


Season 1 kurang 2 episod berbanding Season 2, mungkin sebab rating tinggi dan feedback positif jadi produser tambah supaya banyak lagi interaksi yang boleh penonton tengok. Teringin nak tengok perkembangan antara Jun-sik dengan Ye-won sebab Jun-sik pendiam orangnya. Nak tahu juga macam mana dia buat pilihan dan kenapa dia pilih Ye-won. Comel tengok Jun-sik terkejut Hyun-seung bagitahu Ye-won antara gadis yang dekat dengan ideal type dia. Member dah la jarang bercakap tahu-tahu ada yang nak sailang.


Single’s Inferno Season 1 ni memang banyak plot twist sampaikan dekat Episod 9, masa peserta perempuan nak pilih sama ada nak terima proposal peserta lelaki pun boleh bikin terkejut. Dari awal sampai habis susah nak agak siapa yang akan pilih siapa walaupun kita nampak si A serasi dengan si B.
 
Conversation diorang nampak real bukannya scripted jadi tak la terasa macam tengok show yang mengejar rating semata. Boleh nampak macam mana So-yeon stress dengan Jin-taek, Se-hoon tercalar ego bila So-yeon confront ataupun Si-hun yang jadi penjaga pintu sebab stress dengar Hyeon-joong cerita pasal Ji-a. 


Set dekat Inferno memang cantik lah dengan keindahan alam semulajadi tapi kesian lah dekat peserta sebab dah serupa masuk survival show instead of dating show. Se-hoon nak menyembang dengan Ji-yeon pun tak boleh lama sebab Ji-yeon asyik mengadu panas. Rasanya dekat Season 2, team production dah selesa sebab ternampak air mist dalam khemah peserta perempuan. 

Setiap kali tengok Single’s Inferno ni bukannya rasa sedih jadi single tapi sedih sebab gemuk. Body memasing tak nak kalah, nak pula masa Ye-won, Hyoon-joong dengan Se-hoon berjemur dekat pantai. Setiap pagi ada yang jogging dengan workout, makan pun sembang pasal protein apa semua. Selain kisah cinta, dapat juga inspirasi untuk jadi cantik. Tak sabar nak tengok Season 3 pulak nanti, hopefully lebih banyak interaksi, drama, game dan plot twist. 


p/s: Lepas dah habis show macam syok pula tengok karakter Ye-won. Chemistry dia dengan Hyun-seung pun attractive, tak terkejut kalau both of them bercinta. Eikksss comel!



1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.