Movie Review | Kuttey (2023)

Saturday 25 March 2023


Director: Aasmaan Bhardwaj
Writer: Aasmaan Bhardwaj, Vishal Bhardwaj  
Cast: Tabu, Arjun Kapoor, Naseeruddin Shah, Radhika Madan, Konkona Sen Sharma, Kumud Mishra, Shardul Bhardwaj 
Production Companies: Luv Films, T-Series Films, Vishal Bhardwaj Films  
Distributors: Yash Raj Films, Netflix 
Genre : Action / Thriller
Running Time: 108 minutes
Release Date: 13 January 2023  
Trailer :


Filem debut arahan Aasmaan Bhardwaj mengisahkan tentang pertembungan antara tiga kumpulan yang mempunyai misi yang sama iaitu mencuri Rs3 crore di dalam van sekuriti. Kisah bermula dengan watak Gopal Tiwari (Arjun Kapoor) dan Paaji (Kumud Mishra) yang perlukan Rs 2 crore untuk batalkan status digantung kerja selepas kantoi berurusan dengan Narayan Khobe (Naseeruddin Shah), tokan dadah terbesar di kawasan tersebut. 

Pammi (Tabu) pula nampak peluang untuk dapat duit yang banyak dari penjenayah yang hasilkan senapang secara haram. Dari kumpulan tersebut Pammi dapat tahu tentang van sekuriti yang sama. Pammi ugut Paaji untuk selesaikan hutang dengan bantu dia ambush van tersebut. 

Sementara dua kumpulan tersebut come up dengan plan masing-masing, Lovely (Radhika Madan) dengan kekasihnya, Danny Dandekar (Shardul Bhardwaj) secara tak sengaja ternampak peluang yang sama. Mereka terdengar perbualan Gopal Menyusun strategi di sebuah pub. Lovely dan Danny perlukan Rs2 crore untuk lari keluar dari India kerana hubungan mereka berdua tak mungkin direstui oleh Narayan. 

Filem dengan tema rompakan dalam genre black comedy macam ni dah banyak sangat di Bollywood. Setiap tahun memang akan ada genre dan tema yang sama cuma pengarah dan pelakonnya sahaja berbeza. Kali ni, naskhah sebegini dilahirkan oleh Aasman Bhardwaj, anak kepada pengarah terkenal. Vishal Bhardwaj yang pernah hasilkan Kaminey (2009). Dalam Kuttey, Aasman letak tribute kepada Kaminey dengan penggunaan lagu Dhan Te Nan. 



Sayangnya lagu Dhan Te Nan tak berjaya hidupkan vibe yangt sama dengan Kaminey sebab jalan cerita Kuttey tak kuat macam Kaminey. Jangankan cerita, lakonan pelakon utama, Arjun Kapoor pun tak sehebat Shahid Kapoor yang bawa watak kembar. 

Filem Kuttey mempunyai barisan pelakon yang berbakat even Arjun Kapoor pun bagus cuma watak dia tak develop dengan baik. Tabu nampak dangkal dalam babak kejar-mengejar pemandu van di kawasan perumahan tersebut. Entah kenapa nak kejar sedangkan boleh jimat dengan culik dia dan ugut untuk tidur saja dekat rumah. 

Masa tengok trailer dah excited tengok ada Konkona Sen Sharma, Naseeruddin Shah dan Radhika Madan tapi watak masing-masing tak dapat banyak screentime pun. Of course ketiga-tiganya menyerlah dengan baik dalam tempoh masa yang terhad tapi lagi best kan kalau dapat tengok watak diorang lebih lama. 

Di permulaan filem Kuttey watak Lakshmi Sharma (Konkona Sen Sharma) yang menceritakan tentang kisah si anjing, kambing dan juga singa. Jadi kita dah ada expectation yang filem Kuttey akan diolah sebagaimana kisah 3 binatang di dalam hutan tersebut, nak pula bila tajuknya Kuttey (Anjing) tapi bila dah habis cerita jadi macam tertanya-tanya sebab tak sama pun. Dah serupa dah lepas Gopal serang puak pengganas tapi bila muncul berita dari PM Narendra Modi tu terus hilang seronok dekat situ. Tapi tu lah, sama lah apa yang Pammi sembang dalam van dengan Harry (Ashish Vidyarthi).

‘One river, two lovers. The male scorpion on one side and the female on the other. Now how would they unite? And then, the male scorpion saw a frog on his side. He requested the frog to bring him to other side. The frog hesitated a bit and asked ‘what if you sting me on the way?’. The scorpion burst out laughing and said ‘Are you crazy? Use some logic. If I sting you, then I’ll drown along with you! Just bring me to the other side or my Juliet will give up one me.’ The frog felt bad for the scorpion. He let the scorpion climb on his back and jumped into the river. They must’ve reached halfway when the frog felt like someone had put a burning hot rocket up his ass. First, the hot and heavy venom of the scorpion. And them the cold intoxication of death. The frog left astounded. With his last breath he asked ‘What is the logic behind this?’ The scorpion muttered back and said ‘Fuck logic, this is my character!’ - Pammi

Walaupun naskhah Kuttey agak lemah pada skrip dan dialog tapi not bad pun nak layan secara santai. Pertama kali tengok Arjun Kapoor dengan Tabu dalam satu skrin dengan watak yang shady. Both of them ada potential untuk berlakon dalam movie action thriller yang lebih mantap atau genre psychology. Sinematografi Kuttey dari Farhad Ahmed Dehlvi menguatkan lagi naskhah Kuttey dengan music score yang menarik. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.4/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.