‘Opocot Next Level’ Cabar Ketahanan, Kreativiti & Komedi

Sunday 23 October 2022


‘Opocot Next Level’ Cabar Ketahanan, Kreativiti & Komedi |
Pelatah, pelawak dan selebriti bergabung demi kebaikan 

Astro Warna pasti akan menggamatkan malam Khamis setiap penonton dengan rancangan ‘game show’ popular, Opocot Next Level yang menggabungkan pelatah, pelawak dan selebriti-selebriti terkemuka dalam pelbagai permainan yang menyeronokkan demi kebajikan.

Opocot Next Level memberi cabaran kepada pemain-pemain serta menguji nilai teamwork mereka dengan lontaran aksi yang mencuit hati daripada pihak lawan masing-masing. Rancangan ini bersiaran pada setiap hari Khamis bermula 20 Oktober 2022, jam 9.00 malam secara eksklusif di Astro Warna (saluran 107). Untuk pilihan lebih fleksibel, strim melalui platform On Demand menerusi Astro Box dan aplikasi Astro GO. Dapatkan Pek Premium 1 untuk penjimatan hebat dengan hanya RM 99.99 sebulan untuk enam bulan pertama. Whatsapp “NAK ASTRO” ke 03-9543 3838 untuk menikmati rancangan ini di Astro.

FORMAT DAN KONSEP RANCANGAN ‘OPOCOT NEXT LEVEL’

Seperti nama rancangannya sendiri, Opocot Next Level berunsurkan telatah pemain yang diganggu dan diuji ketika menyelesaikan cabaran mereka dalam setiap permainan. Rancangan berbentuk game show ini membabitkan dua buah pasukan dengan tiga orang pemain yang terdiri daripada pelatah, pelawak dan selebriti.


Setiap pasukan akan diketuai seorang kapten yang dipanggil pelatah. Setiap pelatah mewakili tuan rumah dengan menjemput dua selebriti untuk menyertai mereka sebagai satu pasukan untuk bermain dalam permainan yang mengetengahkan daya fizikal, mental dan kreativiti pemain.

Rancangan ini dipecahkan kepada lima segmen dengan cabaran dan permainan yang berbeza dalam setiap episod. Selebriti-selebriti yang terlibat akan melakukan beberapa elemen seperti tarian, menjawab soalan pantas dan mensabotaj pasukan lawan mereka untuk melengkapkan dan memenangi setiap cabaran dalam permainan. Antara permainan yang dimainkan termasuk menguji ketahanan sambil melengkapkan cabaran dalam Tong Seksa, meneka barangan misteri dalam Kotak Misteri dan menahan bebanan Bola Gergasi.

Uniknya dalam setiap permainan, gangguan dan halangan akan diberikan kepada setiap ahli pasukan sepanjang permainan berlangsung. Pasukan yang dapat menyelesaikan setiap cabaran dalam masa yang ditetapkan akan memenangi permainan tersebut. Bagi pasukan yang kalah, hanya tuan rumah yang akan dikenakan hukuman oleh pasukan mereka.


Pemenang bagi setiap episod akan ditentukan berdasarkan jumlah pungutan markah oleh setiap pasukan dalam permainan di segmen terakhir. Pasukan yang menang akan mendapat trofi dan hadiah wang tunai untuk diserahkan kepada badan amal. 

Bersiaran selama 8 minggu, Opocot Next Level bakal menghiburkan malam Khamis para penonton dengan gandingan jenaka pelawak terkenal negara, Shuib dan Atu Zero sebagai pengacara utama rancangan. Gabungan dua pelawak ini bakal memberikan aura baharu yang pasti menggamatkan keseluruhan rancangan ini. Malah, tanggungjawab mereka bukan sahaja sebagai pengacara tetapi sebagai penggerak, pengemudi serta ‘master mind’ dalam setiap permainan dalam Opocot Melatah Next Level. 

Setiap hos membawa peranan dan watak masing-masing dalam rancangan terbaharu ini. Atu membawa watak nakal yang mampu menyakitkan hati pemain sehingga berlaku adegan kejar mengejar. Shuib pula berperanan sebagai hos yang ‘cool’ dan mampu mengawal keadaan kelam kabut di setiap permainan fizikal Opocot Next Level.

Ini juga merupakan ‘comeback’ Shuib dalam industri komedi setelah lama tidak muncul dalam program komedi. Mereka akan ditemani dua pengacau yang berkostum yang diterajui oleh Eric Lay dan Filzah Awok.


Manakala ahli pasukan yang terlibat dalam setiap episod termasuk selebriti-selebriti dan pelawak ternama seperti Sarah Suhairi, Kaka Azraff, Sean Lee, Beby Acha, Mark Adam, Mimi Fly, Shiha Zikir, Han Byul, Siti Elizad, Bell Ngasri, Ramona Zamzam dan banyak lagi. 

Dalam pada itu, Opocot Next Level turut menampilkan beberapa episod kapsulnya yang akan ditayangkan seperti Di Sebalik Opocot Next Level yang dihoskan oleh selebriti cilik Wafiey sebanyak sepuluh episod berdurasi lima minit serta di platform Astro GO dan Astro Warna.

KENYATAAN RASMI PENGURUS SALURAN ASTRO WARNA, IDLAN ZAHARI

“Melihat kepada reaksi rakyat Malaysia yang gemarkan rancangan-rancangan kami yang berunsurkan komedi, siri komedi spontan Opocot kini kembali dengan Opocot Next Level dengan lebih lawak, cabaran serta hiburan. 

Opocot Next Level bukan sahaja fokus kepada permainan-permainan yang ada, namun kami juga ingin menjadikan ia sebagai sebuah bahan jenaka dengan karakter-karakter seperti pengganggu, pelatah dan pensabotaj yang mampu mencuit hati para penonton. Pasti mereka akan ketawa hingga menitis air mata apabila melihat selebriti-selebriti kegemaran mereka melatah atau menunjukkan reaksi yang lucu dalam setiap cabaran yang ada. 


Bukan itu sahaja, barisan pemain yang ada juga menambahkan kemeriahan rancangan ini. Gabungan pelakon, penyanyi, pengacara serta pelawak popular dan hebat dalam satu pasukan pasti akan menunjukkan sisi-sisi yang baharu, lebih-lebih lagi dalam rancangan yang tidak memerlukan kemahiran profesionalisma mereka. Malah, kami amat teruja dengan keterlibatan mereka demi memberi semula kepada badan-badan kebajikan. Sambil kita berhibur, kita juga memberi semula kepada mereka yang memerlukan. 

Melihat kepada kandungan-kandungan komedi Astro Warna sebelum ini, rata-rata para penonton serta peminat amat menyukai bakat-bakat yang telah kami keluarkan menerusi rancangan seperti ‘Sepahtu Reunion Live’ dan ‘Muzikal Lawak Superstar’. Dalam Opocot Next Level, kami amat berbangga dengan gandingan pengacara hebat iaitu Atu Zero dan Shuib yang mempunyai fanbase yang sangat besar. Para penonton pasti akan menyukai telatah mereka dalam mengemudi rancangan ini. 


Kami berharap rancangan ini mampu mewarnai malam Khamis para penonton Astro dengan gelak tawa daripada ragam dan telatah setiap pemain dalam setiap episod. Yang paling penting, kami berharap Opocot Next Level akan terpahat di dalam hati setiap penonton.”

IKUTI INFO TERKINI ‘OPOCOT NEXT LEVEL’ DI PLATFORM INI

Instagram : @astromalaysia
Facebook : @Astro
Hashtag : #OpocotNextLevel

2 comments

  1. Wah Shuib kembali beraksi ya. Dato AC dah tak mengacara Opocot la ye

    ReplyDelete
  2. Nampak menarik gameshow nya.. jenuhlah gelak..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.