Movie Review | Dobaaraa (2022)

Monday 24 October 2022


Director : Anurag Kashyap
Writer : Nihit Bhave
Cast : Taapsee Pannu, Pavail Gulati, Nassar, Rahul Bhat, Sukant Goel, Saswata Chatterjee, Himanshi Choudhary 
Production Companies : Cult Movies, Athena, Vermillion World
Distributor :  Pen Marudhar Entertainment, Netflix
Genre : Sci-fi / Mystery / Thriller
Running Time : 132 minutes
Release Date :  23 June 2022 (London Indian Film Festival), 19 August 2022
Trailer :


Official remake filem Spain berjudul Mirage (2018) karya Oriol Paulo mengisahkan tentang antara Awasthi (Taapsee Pannu) secara tak sengaja dapat berhubung dengan Anay (Aarrian Sawant) melalui televisyen lama yang terletak di bilik tingkat atas. Antara baru sahaja berpindah ke rumah banglo 2 tingkat tersebut dan dapat tahu mengenai Anay yang meninggal selepas menjadi saksi kepada pembunuhan kejam yang berlaku di rumah jirannya. 

Semasa pembunuhan tersebut berlaku, ribut taufan melanda kawasan tersebut sehinggakan Anay dilanggar oleh trak bomba. Anay meninggal tepat pada jam 2.12 pagi dan umurnya ketika itu baru sahaja menginjak 12 tahun. Kerana kematian Anay, pembunuh dibicarakan di mahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara. Mayat jiran tersebut juga disemadikan instead of ditanam di kilang gula milik pembunuh. 

Antara tahu mengenai kisah Anay daripada kawannya, Abhishek (Sukant Goel) jadi data yang dia dapat dari Abhishek dan artikel media digunakan untuk bagitahu Anay supaya berhati-hati dan jangan keluar dari rumah. Bila Anay selamat, kehidupan masa sekarang Antara juga berubah sepenuhnya tapi Antara nak keluar dari kehidupan tersebut sebab dia perlukan anaknya, Avanti. Mampu tak Antara cari medium dan dapatkan Avanti tu kena tengok sendiri lah dekat Netflix. 

Naskhah Dobaaraa adalah naskhah kedua Oriol Paulo yang dibikin semula oleh Anurag Kashyap dan dilakonkan oleh Taapsee Pannu selepas Badlaa (2018). I okay je dengan remake films sebab I bukan layan filem Spain pun. Olahan Anurag Kashyap pun antara olahan yang menarik minat I jadi tak ada masalah pun dia nak lahirkan karya asalkan dia hasilkan secara sah. 

Dobaaraa bukan saja memaparkan tema merentas masa yang sentiasa tampak menarik dengan magis tersendiri malah turut mengangkat mesej mengenai sifat takdir yang sentiasa berhubungkait antara masa lampau dengan beri kesan kepada masa akan datang. Masa Antara dapat peluang untuk selamatkan Anay tu dia memang fikir nak selamatkan saja tanpa fikir kesan kepada hidup dia. Jadi curious nak tahu kenapa takdir bagi peluang kepada Anay dan antara, dari awal sampai hujung filem nak tahu apa pertalian antara dua watak utama ni. 

Selain mesej tentang takdir, I suka bila penulis ketengahkan tentang kecurangan. Sesuai sangat dengan pepatah ‘Once a cheater, always a cheater’. Bagi lah berapa banyak peluang pun, dalam susur masa sekarang atau berpatah balik ke masa lampau, tetap juga akan curang. 

Sinematografi yang diusahakan oleh Sylvester Fonseca mempunyai kekuatannya tersendiri selain paparkan bandar Pune dengan sentuhan moden dan ala Western. Sesuai lah dengan Pune yang terkenal dengan golongan educated. Pembunuhan yang terjadi pun terbongkar gara-gara takdir. Babak Antara tersedar selepas berkomunikasi dengan Anay tu pun dipaparkan dengan bagus bila pengarah guna close up dan dolly shot bila reaksi Antara yang menjadi fokus masa tu. 

Cuma sayang lah sebab I rasa ada pelakon lebih bagus dari Taapsee Pannu yang boleh deliver watak Antara dengan baik. I dah jelak dengan reaksi sepesen dari Taapsee sedangkan screenplay memerlukan reaksi yang berbeza pada setiap babak. Watak Antara pula ada dua watak yang berbeza - Jururawat Antara yang penyayang dan lebih banyak mengalah demi anak dan Dr. Antara yang tegas, berdedikasi juga kemurungan. Disebabkan lakonan Taapsee tak mempunyai impak jadi momentum filem tu pun menurun ikut potensi dia jugak. Mungkin Sanya Malhotra ataupun Tripti lebih sesuai untuk watak ni. 

Pavail Gulati dengan Rahul Bhat pula yang menyerlah dari Tapsee walaupun screentime tak banyak. Paling menyerlah haruslah pelakon cilik Aarrian Sawant dengan lengkungan karakter yang menarik dari awal hingga habis. 

Ada yang kata filem Mirage lebih menarik berbanding adaptasi Bollywood tapi tu lah, susah lah nak bandingkan sebab tak ada akses untuk filem asal. Personally for me, I had my fun time watching this. Yang mencari filem genre thriller untuk ditonton bersama keluarga boleh lah layan Dobaaraa di Netflix. 

1. Team Production +0.7 , 2. Visual +1, 3. Audio +1 , 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1 , 8. Editing +0.6 , 9. Social Message +1 , 10. Personal Thought +0.6  =  8.2/10

2 comments

  1. Dah masuk dalam list tapi tak sempat tengok lagi sebab balik kampung. Bolehlah layan nanti

    ReplyDelete
  2. Ada nampak filem ini.. Kisa pasal merentas masa ye, menarik untuk dicuba..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.