Movie Review | Tadap (2021)

Monday 14 February 2022

Director : Milan Luthria

Writer : Rajat Arora

Cast : Ahan Shetty, Tara Sutaria, Saurabh Shukla, Kumud Mishra

Production Company : Fox Star Studios, Nadiadwala Grandson Entertainment

Distributor : Fox Star Studios, Disney+ Hotstar

Genre : Romance / Action / Drama

Running Time : 126 minutes

Release Date : 3 December 2021

Trailer :


Berlatarkan pekan kecil Mussoorie yang terletak di kawasan pergunungan, Ishana (Ahan Shetty) hidup meratapi pemergian Ramisa (Tara Sutaria) dan menganggu perniagaan keluarga cinta hatinya. Bagi Ishana, Damodar (Kumud Mishra) adalah punca mereka terpisah. Walaupun 3 tahun berlalu namun cinta dan memori bersama Ramisa masih teguh dalam ingatannya. 

‘The night’s over but not the memory. It really was special’ – Ramisa

Puas Daddy (Saurabh Shukla) nasihatkan Ishana supaya move on tapi bukan semudah tu Ishana boleh buang Ramisa dari hidup dia. Sedih hati bila tengok keadaan anak tunggal dia yang hidup dalam kemurungan. Jauh benar bezanya dengan Ishana yang ceria dan aktif sebelum dia berjumpa dengan Ramisa. 

Damodar pula mula bagi amaran supaya Daddy jaga Ishana sebelum keadaan bertambah buruk dan lebih banyak kerugian dia perlu tanggung akibat perbuatan Ishana. Damodar pernah anggap Ishana sebagai anak kerana ringan tulang membantu dia dengan aktiviti politik dan hal peribadi tapi makin lama dia pun tak mampu bersabar dengan tantrum Ishana. 

Jalan cerita Tadap ni simple je bila mengisahkan tentang percintaan Ishana dan Ramisa cuma ada back-to-back twist yang dihidangkan oleh pengarah Milan Luthria. Tak pernah lah tak suka dengan hasil kerja Milan Luthria sebab genre action dan romance ni memang niche dia macam movie Once Upon A Time In Mumbai (2010), Once Upon Ay Time In Mumbai Dobara! (2013) dan Baadshaho (2017). Tadap adalah reunion movie kepada Milan dan penulis Rajat Arora selepas 11 tahun. 

For me movie Tadap adalah naskhah yang bagus sebagai debut platform kepada Ahaan Shetty, anak bongsu kepada Suniel Shetty. Mengikut jejak langkah Suniel, Ahaan juga akan masuk ke Bollywood dengan label the next action superstar. Dialog Ahaan agak minimal dalam Tadap, sesuai lah dengan karakter dia yang pendiam. Kelemahan Ahaan ditutup dengan baik di situ. Dalam kebanyakan babak Ahaan mempunyai screen presence yang kuat. Renungan mata dia dalam sama macam ayah dia. 

Malangnya watak heroin yang digalas oleh Tara Sutaria kurang menyengat dan gagal meninggalkan impak sebagai Ramisa. Sebelum ni screentime Tara dalam filem-filem sebelumnya agak terhad jadi tak lah nampak sangat kelemahan lakonan dia. Bila tengok Tadap ni memang ketara benar kaku dan cuma guna kecantikan fizikal semata dalam lakonan. Sayanglah sebab watak Ramisa adalah watak yang banyak mengubah Ishana. 

Sinematografi Tadap yang dibikin oleh Ragul Dharuman banyak bergantung kepada keindahan kawasan Mussoorie, Dehradun di mana ianya terletak di kaki gunung Himalaya. Banyak destinasi popular digunakan untuk babak romantik dalam movie Tadap. Pritam pula pilihan terbaik untuk mencipta music album romantik dengan lagu Tumse Bhi Zyada nyanyian Arijit Singh. Menangis bila lagu ni keluar dekat credit scene sebab movie Tadap diambil dari kisah benar. 


Tapi kisah tersebut dah pun diceritakan dalam movie Telugu berjudul RX100 dan Tadap bikin semula tanpa ubah langsung plot asal. Dekat first half penceritaan agak perlahan dan skrip juga dirasakan longgar. Mungkin lebih menarik kalau watak Ramisa dikembangkan dan tambah lagi momen Ishana dengan Ramisa sampai nampak kenapa susah sangat Ishana nak move on. 

Bak kata Ahaan Shetty dia tak sangka dia akan dapat penerimaan dan sambutan yang positif pada filem pertama. Since movie ni debut platform kepada starkids, I tengok secara santai lah cuma terhanyut dibawa perasaan bila dengar Arijit Singh nyanyi lagu romantik balada. I mean that guy can make a single person weeping due to heartbreak. The power of Arijit Singh lewlz

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 6.2/10

2 comments

  1. kalau semua lakonan dan pernanan mantap lagi best ni nampak cinematography cantik

    ReplyDelete
  2. Anak Sunil shetty rupanya. Tak best la kalau heroin berlakon kaku. Watak tu menarik

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.