Drama Review | Bad and Crazy (2021)

Monday 14 February 2022


Director : Yoo Seon-dong
Writer : Kim Sae-bom
Cast : Lee Dong-wook, Wi Ha-joon, Han Ji-eun, Jung Sung-Il, Cha Hak-yeon, Sung Ji-ru, Lee Hwa-ryong
Production Company : Studio Dragon, Mink Entertainment
Distributors : tvN, iQIYI (International)
Genre : Crime / Action / Comedy
Episodes : 12 episodes (65 -75 minutes per episode)
Release Date : December 17, 2021 – 28 January 2022
Trailer : 


Drama yang berlatarkan profesion Anti Corruption Unit yang diketuai oleh Su-yeol (Lee Dong-wook) dalam membongkar pembunuhan melibatkan Assemblyman Do Yu-gon (Lim Ki-hong). Asalnya Su-yeol ditugaskan untuk cuci kerja kotor yang dilakukan oleh ketua parti tersebut tapi kedatangan K (Wi Ha-joon) mengubah pendirian dan plan asalnya. 

K anggap diri dia sebagai hero alam semesta yang ingin membanteras manusia jahat seperti Su-yeol. Bekerja sebagai polis tapi sentiasa terlibat dengan rasuah. Cekap buat kerja tapi misinya menghala ke arah lain. Sebab tu juga lah Inpektor Lee Hui-gyeom (Han Ji-eun) putuskan hubungan mereka walaupun masih sayang. 


Awalnya Su-yeol anggap pembunuhan tu hanya pembunuhan biasa tapi tebakan dia salah bila melibatkan musuh dalam selimut yang bekerjasama dengan drug dealer dari Russia. Andrei (Won Hyun-jun) dan Boss Yang (Kim Hieo-ra) datang ke Korea untuk luaskan pasaran dadah mereka, Pupil. Malangnya mereka lebih banyak menanggung kerugian dari untung kerana Do Yu-gon. Boleh jadi musuh mereka dan musuh Su-yeol adalah orang yang sama. Siapa yang mengejar siapa, kena tengok sendiri lah di iQiyi.

Masa tengok Dong-wook dengan Ha-joon promote drama ni dekat variety show pakai outfit Joker pun dah tertarik nak tengok. Drama Bad and Crazy ni adalah drama kedua buat I tertarik dengan lakonan Dong-wook. Watak dia sebagai Ryu Su-yeol pun lebih kurang sama dengan karakter sebenar bila dia suka membebel dan grumpy. 


Memandangkan watak K jadi sparring partner Su-yeol dalam drama bergenre action comedy ni, terpaksa lah Ha-joon follow perangai Dong-wook padahal sebelum ni watak dia intense dalam drama Squid Game (2021). Dinamik dan chemistry Dong-wook dengan Ha-joon antara kekuatan drama terbitan Studio Dragon. Kelakar bila tengok Su-yeol rindu atau teringat dekat K bila K merajuk bawa diri. Awwwdorable! Boleh nampak lah kenapa Ha-joon cakap dia nak menang anugerah Best Couple dengan Dong-wook. 

Drama Bad and Crazy ni lebih kurang macam The Fight Club bila dua hero utama berbeza karakter sepenuhnya. Both are smart and charming. Suka tengok senyuman Ha-joon sampai ke telinga. Stylist team did a great job dalam menzahirkan karakter K melalui outfit dia setiap kali muncul onscreen. Nampak macho dan cool. Menggunakan warna terang untuk serlahkan karakter yang ceria. 


Episod-episod awal agak perlahan sebab penceritaan yang boleh dijangka perjalanannya tapi bila Su-yeol dengan K mula bekerjasama, momentum penceritaan meningkat dan menarik sebab genre lebih terarah pada komedi. Tambah pula bila watak Inspektor O Gyeong-Tae (Cha Hak-yeon) join Anti Corruption Team makin semangat nak tengok sebab watak dia sejenis yang tangkas dan cerdas. 

Kalau drama terbitan Studio Dragon memang tak perlu nak risau dah bab sinematografi sebab diorang memang titikberatkan faktor yang satu ni. Sama juga dengan music score yang menambahkan impak pada penceritaan. Montaj pembukaan pun menarik dengan menggunakan ilustrasi komik.


Walaupun drama Bad and Crazy ni menarik untuk ditonton namun ada juga kelemahannya bila watak antagonis tak cukup kuat. Beberapa pelakon sampingan yang melakonkan watak antagonis kelihatan kayu sampai penceritaan tampak mendatar. Babak emosi pun tak cukup kuat untuk menangkis beberapa sangkaan yang wujud terutamanya babak Su-yeol dengan ibu dia. Rasanya sedih lagi bila tengok K dengan Su-yeol terpaksa berpisah di hujung cerita. 

All in all Studio Dragon did good job with this theme and genre. Sebab watak K, jadi jatuh cinta pulak dengan Wi Ha-joon. Rasa nak tengok dia berlakon dalam movie atau drama komedi dan romantic comedy. 

1. Team Production +, 2. Visual +, 3. Audio +, 4. Storyline +, 5. Casting +, 6. Genre +, 7. Themes +, 8. Editing +, 9. Social Message +, 10. Personal Thought += /10

2 comments

  1. memula tengok macam tak faham apa ntah, tapi ending berpisah tu alahai keluar jugak air mata kita bila tengok.

    ReplyDelete
  2. Suka betul tengok chemistry dong wook dengan Ha-joon.. Comel gila.. Hope diorang menanglah best Couple Award tu..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.