Movie Review | Rough Night (2017)

Sunday 20 February 2022

Director : Lucia Aniello

Writer : Lucia Aniello, Paul W. Downs

Cast : Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Jillian Bell, Ilana Glazer, Zoë Kravitz, Paul W. Downs, Demi Moore

Production Company : Columbia Pictures, LStar Capital, Matt Tolmach Productions, Paulilu Productions

Distributor : Sony Pictures Releasing

Genre : Black Comedy

Running Time : 101 minutes

Release Date : 12 June 2017 (New York City), 16 June 2017 (United States)

Trailer :


Rough Night basically mengisahkan tentang a bachelorette party gone wrong. Jalan cerita yang tipikal dengan barisan pelakon ternama bila Scarlett Johanson pegang watak utama, Jess. Sebagai calon senator, Jess berusaha untuk jaga imej dan mengelak dari kawan universiti dia, Alice (Jillian Bell). Bachelorette party adalah alasan kukuh untuk Alice berjumpa dengan Jess jadi dia uruskan semua aktiviti di Miami supaya hujung minggu tersebut penuh dengan kenangan manis buat mereka berempat. 

Blair (Zoë Kravitz) dan Frankie (Ilana Glazer) satu geng dengan Jess dan Alice tapi selalu diendahkan seolah mereka tak wujud sebab Alice cuma tumpukan perhatian dia pada Jess. Creepy jugak lah bila tengok perangai Alice ni setiap masa nak menempel dengan Jess. Dah kena block dekat Facebook pun tak sedar lagi apa masalah dia. 

Tanpa pengetahuan Jess rupanya Alice jemput Pippa (Kate McKinnon) join bachelorette party tersebut. Jess mula dapat tahu Alice selalu berhubung dengan Pippa melalui Skype padahal Jess buat alasan tak suka Skype setiap kali Alice ajak video call. Frankie pula order stripper secara online untuk party tersebut tapi disebabkan masing-masing high akibat kokain, Alice tak sengaja bunuh stripper tersebut.

Walaupun setiap watak datang dengan latar belakang dan identiti yang berbeza tapi terserlah benar kebodohannya. Penulis cuba tutup kebodohan watak-watak yang diciptanya dengan pengaruh dadah tapi malagnya kebodohan tetap terserlah juga. Movie arahan Lucia Aniello sepatutnya sarat dengan elemen kelakar tapi semua babak mereka try hard kecuali watak Peter (Paul W. Downs) dan kawan-kawan dia. 

Menyampah tengok first half sebab masing-masing menggelejat lebih tambah pula Frankie si aktivis feminis yang suka cari pasal. Tak pasti kenapa penulis wujudkan watak Frankie. Mungkin sebagai satira untuk paparkan yang feminis adalah crackhead. Nasib baik second half ada banyak scene Peter yang betul-betul kelakar. Kalau tak, dah stop layan dah movie ni. Watak Pippa pun okay lah. Boleh nampak kenapa Jess lagi selesa berkawan rapat dengan Pippa walaupun ada part masuk air dia. 

Untuk menghidupkan jalan cerita yang kelakar haruslah kebanyakan babak nampak tak masuk akal. Macam babak Pippa buang mayat stripper dalam laut tapi tak jauh mana pun lepastu semua terkejut kenapa mayat tu datang balik. Sama juga dengan scene Pippa jumpa delivery boy tu. Tutup je lah pintu masa ambil pizza tu, bukannya dia nampak atau ambik port pun apa jadi dalam rumah asalkan bagi tips tinggi. Watak pakcik Blair pun tergantung sedangkan dia dah tahu mereka berlima terlibat dalam pembunuhan tanpa sengaja. 

Semua watak nampak canggung antara satu sama lain walaupun lakonan bagus. Tak ada chemistry langsung sesama mereka berempat. Mungkin pengarah sengaja sebab masing-masing dah lama tak berjumpa. Babak Jess, Alice, Blair dengan Frankie menari dekat atas stage tu nampak try hard dan hambar. Bila Jess confront Alice tu pun tak rasa nak emosi atau kesian sebab tak logik langsung Alice tak boleh move on dan cari kawan baru lepas diorang habis belajar. 

Rough Night boleh jadi menarik kalau penulis tambahkan konflik dan kembangkan watak mereka berlima dengan baik. Filem Rough Night bukan filem yang bertemakan bachelorette party gone wrong so banyak reference yang boleh penulis ambil sebagai rujukan dan kukuhkan penceritaan. Music score dengan visual quite okayish. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.4/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.