Movie Review | AI Love You (2022)

Saturday 19 February 2022


Director : David Asavanond, Stephan Zlotescu
Writer : Philip Gelatt, Ratapong Pinyosophon, Stephan Zlotescu
Cast : Pimchanok Leuwisetpaiboon, Mario Maurer, Sahajak Boonthanakit
Production Company : Film Cube, PUNKCITY PRODUCTIONS
Distributor : Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 95 minutes
Release Date : 15 February 2022
Trailer :


Berlatarkan kehidupan futuristik di mana manusia mula menggunakan sistem AI dalam kehidupan mereka dan mewujudkan bangunan AI. Setiap AI mempunyai nama tersendiri dan membantu melancarkan kerja manusia. Sama juga Lana (Pimchanok Leuwisetpaiboon) yang berkawan rapat dengan AI bernama Dob. 

Bagi Dob, Lana adalah cinta hati dia walaupun Lana menepis perasaan tersebut kerana AI tak mempunyai hati. Mana mungkin AI boleh faham tentang cinta. Pada usia Lana yang lengkap serba-serbi, dia mengikut saranan rakan baik dia untuk keluar mencari jodoh melalui blind date. 8 orang yang datang kesemuanya mengecewakan terutamanya Bob (Mario Maurier). Kacak tapi asshole. 


Kebetulan, Bob adalah freelancer IT dan dipanggil untuk baik pulih Dob. Peluang keemasan untuk Dob bila dia dapat masuk ke dalam badan Bob kemudiannya berpasangan dengan Lana. 

Naskhah AI Love You adalah platform reunion kepada Mario Maurier dan Pim selepas 12 tahun bekerja dalam filem A Little Thing Called Love (2010). Semua aktiviti promosi lebih banyak menggunakan modal reunion berbanding isi ceritanya. Maknanya apa? Maknanya jalan cerita dia lemah. 


Salah satu babak dalam filem AI Love You mentioned tentang sistem AI di Thailand adalah yang paling bagus di dunia tapi bila tengok Dob dalam badan Bob nampak macam dangkal benar. Mungkin ada beberapa skills yang boleh Dob serlahkan tapi dia tak mampu adapt serta-merta sedangkan dia hidup seperti manusia cuma tak ada jasad. 

Macam mana movie ni boleh claim AI diorang paling bagus sedangkan Hong Kong dah cipta Sofia, manusia AI yang pertama di dunia pada tahun 2016? Watak hackers yang dimasukkan pun tak membantu penceritaan. Sama juga dengan pemburu AI yang muncul untuk hapuskan Dob. Kalau ada pemburu bertaraf professional maknanya dah banyak kes AI masuk dalam badan manusia? I don’t know what is worse, human or AI?


Dari zaman sekolah sampai sekarang memang suka sangat dengan filem A Little Thing Called Love (2010). Boleh kata Pim dengan Mario adalah pasangan ikonik untuk remaja zaman 90-an. Malangnya dalam movie AI Love You ni tak nampak pun kemesraan yang cuba dipaparkan melalui Lana dan Dob. Mungkin both of them tak selesa dengan watak masing-masing ataupun penulis tak bagi peluang untuk mereka berdua develop chemistry tu. I just can’t feel it. 


Dan kalau kita tak boleh nak rasa chemistry tu, feeling nak layan pun entah ke mana. Masuk second half dah mula jelak dengan setiap babak Lana dan Dob / Bob. Macam mana rahsia Dob terbongkar pun nampak lemah sangat. Kenapa Lana teragak-agak untuk terima cinta Dob pun merepek. Konflik yang sengaja diwujudkan untuk masukkan elemen drama. Tunggu bila cerita nak habis je lepas tengok scene tu. Filem ni mungkin lebih menarik kalau Dob merasa perasaan cinta yang Lana maksudkan tu bukannya belajar jadi manusia macam budak baru lahir. 


Idea tentang AI masuk dalam badan manusia sebab cinta tu dah best dah tapi sub-plot dan execution tu terlampau lemah. Movie AI Love You bukan movie yang pertama hidangkan kisah cinta robot dan manusia jadi tak faham lah kenapa penulis tak mampu kembangkan dengan baik. 

Lepas tengok movie ni timbul persoalan utama, apa yang bestnya hidup dengan sistem AI? Bagus untuk Lana sebab AI suka dia, bantu memudahkan kerja dia tapi bila merajuk dengan Lana terus menyusahkan orang lain. Lif tak nak berfungsi lah, access card tak boleh pakai, PC pun tak boleh on. Risiko terlampau tinggi untuk hidup dengan AI. Tambah pula bila mudah sangat untuk digodam. Tu belum sembang hal privasi. Macam mana Netflix boleh beli movie ni sedangkan Netflix yang terbitkan series terkenal, Black Mirror?


Anyway, movie AI Love You ni sama macam movie Dilwale (2014) bila bertindak sebagai reunion platform tapi tak titikberatkan pada penceritaan. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.8/10

Post a Comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.